Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Wintersokken

Comp78
Forum-lid
Berichten: 168
Lid geworden op: 02 jun 2013 14:53

Comp78 02 dec 2014 19:05

Ik draag sealskiz waterdichte sokken, met sealskinz thermal line sokken eronder. Zomerschoenen + sealskinz overschoenen. Ok tot 4-5 graden. Daarna worden de schoenen de bottleneck

i-mac

i-mac 02 dec 2014 19:10

Ik heb ook de Castelli Venti. Deze namiddag had ik deze sokken aan in mij Shimano SH-WH 80 winterschoenen. De gevoelstemperatuur lag tegen het vriespunt (volgens mijn Garmin Edge 800). Na ongeveer 80 minuten sijpelde het water in mijn sokken, en nog eens ±10 minuten later kregen mijn voeten het koud.

Wel bescherm ik mijn hoofd en nek optimaal, want vooral op die 2 plaatsen verliest je lichaam enorm veel warmte. Als je de warmte daar kan "binnen" houden, blijven andere delen (lees : voeten en handen) van je lichaam ook veel langer warmer.

-lorenzo-
Forum-lid
Berichten: 94
Lid geworden op: 24 jul 2009 14:13

-lorenzo- 02 dec 2014 21:49

Soap schreef:Gripgrab overschoenen, zomerschoenen en winter castelli sokken, maar had ook afgelopen zondag toch net wat te kouden teentjes.

Dus of dikkere sokken en betere winter overschoenen of maar warmere winterschoenen :lol:
Rij nu voor het eerst met Sidi winterschoenen; had ik al jaren geleden moeten doen. Geen gekloot meer met verschillende soorten sokken, overschoenen etc.
Cervelo S3 2014 Ultegra 6800; Cosmic Carbon SLS 2014

Gebruikersavatar
midstar
Forum-lid
Berichten: 402
Lid geworden op: 15 sep 2014 21:40
Locatie: Heerhugowaard
Contact

Gebruikersavatar midstar 03 dec 2014 11:06

Gisteren mijn Castelli Venti sokken binnen gekregen, en vanochtend meteen een vergelijking kunnen doen met mijn rit van een paar dagen geleden.
Temp en koude wind aardig vergelijkbaar op deze 2 vergelijkingsritten, Temp 0 en wind 4 tot 5 in open gebied.

Van de week kreeg in na 40 km goede koude voeten met 2 thermolite sokjes over elkaar heen aan.
Nu deed ik het alleen met de Venti.

Met de Venti begon ook de kou erin te komen na 40km, maar iets minder dan met de andere sokjes.
Wat mij wel opviel is dat je het wel weer iets sneller warm krijg als je even met de tenen voor 10 sec grijpbewegingen\oefeningen maakt, als je dit om het kwartier even kan doen dan blijft het aardig goed te doen met de Venti,s.

Het zijn vooralsnog geen wondersokken maar doen het iets beter dan mijn dubbele setje wat ook bij elkaar de prijs van de Venti is.

Misschien zeg ik nu iets heel herkenbaars, maar zorg ervoor dat je de sokken iets te ruim heb, en snoer je schoenen ook niet helemaal vast rondom. De warmte blijft beter geisoleerd als er tussen elke laag wat lucht kan blijven hangen.

Mijn setup wat betreft voeten is, Zomerschoenen, Cast Venti, en BBW heavy duty overschoenen.

jarnos
Forum-lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 09 jan 2007 12:12

jarnos 03 dec 2014 15:44

Beste voor mijn sokken waren de heatable insole van de Lidl! Accu aan de overschoenen en heerlijk warm voor een paar uur. 25 euri hoef je niet zulke dure sokken te kopen!
As a finishing touch, God created the dutch !!

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27538
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 03 dec 2014 16:20

Ik zag gisteren in de ANWB folder verwarmbare sokken voor iets van 59 euro.

http://webwinkel.anwb.nl/webwinkel/hn-s ... mde_sokken

Ik gebruik zelf gewoon 100% wol van de Welkoop. Er staat dan wel geen Castelli op, maar warm zijn ze en dat voor 8 euro.

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 04 dec 2014 02:21

Zou het niet mogelijk zijn dat, in deze technisch innoverende wereld, men handschoenen kan ontwerpen die gegarandeerd winterbestendig.Mijn vingertoppen doen nog steeds pijn na de rit va, vandaag (Pro, x-pert wp) en zijn gezwollen. Ik bedacht dat het misschien zou helpen met van die plastic, zeer dunne, keukenhandschoenen er onder aan te doen = is dat een goed idee?.
Ik zag in de Aldi of Lidl of nog mogelijk Action, voor weinig geld (ong €2,50,) zo van die dikke luchtige sokken liggen, aan de binnen-en buitenkant
met op -of is het uitgekamde wol het was zelfs goed te verdragen (wel met overschoenen)
=zeer zachte wol en zeer pluizig. Ik denk hierbij aan Kashmir wol, en na twee ritten toch beduidend minder koudevoeten. Ze lijken wel een beetje op zacht kattenhaar. :evil:

i-mac

i-mac 04 dec 2014 07:12

[quote="ottorongo"]Zou het niet mogelijk zijn dat, in deze technisch innoverende wereld, men handschoenen kan ontwerpen die gegarandeerd winterbestendig.Mijn vingertoppen doen nog steeds pijn na de rit va, vandaag (Pro, x-pert wp) en zijn gezwollen. Ik bedacht dat het misschien zou helpen met van die plastic, zeer dunne, keukenhandschoenen er onder aan te doen = is dat een goed idee?.
/quote]
Volgens mij zorgen die plastieken handschoenen voor zweet, wat de kou alleen maar verergert.

Goede winterhandschoenen moet je eigenlijk te groot kopen. Zorg dat je er nog een paar zijden handschoentjes kan onder aantrekken. Voor droge winterdagen heb ik de (dure) Castelli Estremo handschoen. Voor de natte dagen heb ik de Sealskinz. Met deze laatste heb ik in het begin ook koud, maar na een 10-tal minuten voel je de warmte terugkomen.

Maar bovenal is het enorm belangrijk dat andere delen van je lichaam goed beschermt zijn tegen de koude. Je hoofd en je nek moeten beschermd worden, want anders reageert je lichaam door extra energie (lees : warmte) naar die plaatsen te sturen. En je lichaam trekt dan die energie weg van andere plaatsen die "ver" weg liggen (handen, voeten).

Een bivakmuts, of de combinatie van een buff en een goede helmmuts.

Gebruikersavatar
midstar
Forum-lid
Berichten: 402
Lid geworden op: 15 sep 2014 21:40
Locatie: Heerhugowaard
Contact

Gebruikersavatar midstar 04 dec 2014 11:35

midstar schreef:Gisteren mijn Castelli Venti sokken binnen gekregen, en vanochtend meteen een vergelijking kunnen doen met mijn rit van een paar dagen geleden.
Temp en koude wind aardig vergelijkbaar op deze 2 vergelijkingsritten, Temp 0 en wind 4 tot 5 in open gebied.

Van de week kreeg in na 40 km goede koude voeten met 2 thermolite sokjes over elkaar heen aan.
Nu deed ik het alleen met de Venti.

Met de Venti begon ook de kou erin te komen na 40km, maar iets minder dan met de andere sokjes.
Wat mij wel opviel is dat je het wel weer iets sneller warm krijg als je even met de tenen voor 10 sec grijpbewegingen\oefeningen maakt, als je dit om het kwartier even kan doen dan blijft het aardig goed te doen met de Venti,s.

Het zijn vooralsnog geen wondersokken maar doen het iets beter dan mijn dubbele setje wat ook bij elkaar de prijs van de Venti is.

Misschien zeg ik nu iets heel herkenbaars, maar zorg ervoor dat je de sokken iets te ruim heb, en snoer je schoenen ook niet helemaal vast rondom. De warmte blijft beter geisoleerd als er tussen elke laag wat lucht kan blijven hangen.

Mijn setup wat betreft voeten is, Zomerschoenen, Cast Venti, en BBW heavy duty overschoenen.
Zojuist terug van een rit waarbij ik nog iets anders geprobeerd heb.
Het was nu 1 graad kouder als gisteren en daarbij dus -1 met nog steeds die koude harde wind.
Ik heb 2 oude dunne vlakke zooltjes gepakt, en een rol alu-folie.
De folie heb ik 4x opgevouwen zodat ik een mooi bedje had om het zooltje op te leggen en deze folie er netjes omheen gevouwen.
Deze zooltjes ingepakt met folie in de schoenen, en mijn goede zooltjes er boven op gelegd.

Wat mij vooral opviel de afgelopen dagen was dat de onderkant schoenzool (buitenkant) ijskoud is bij thuiskomst en dit de ideale manier is om de kou binnen te krijgen.
De folie zorgt ervoor dat het minder kans krijgt, en dat is dus ook zo.

Ik ging ditmaal met licht koude voeten starten, aangezien ik buitenwerk had verricht vanmorgen, maar bij thuiskomst van de rit had ik heerlijk warme tenen en voeten.
Dit is dus voor mij de manier om het met deze temperaturen nog te kunnen doen.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8520
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 04 dec 2014 13:49

En de neus van de schoen kun je ook nog inpakken met aluminium folie.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Comp78
Forum-lid
Berichten: 168
Lid geworden op: 02 jun 2013 14:53

Comp78 04 dec 2014 19:08

nijkie schreef:En de neus van de schoen kun je ook nog inpakken met aluminium folie.
Goede Tip! Morgen eens proberen.

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 05 dec 2014 00:14

Doet bij mij een idee opborrelen.Ik zag vandaag in mijn kot (schuur) een rol dunnen isolatie; die men gebruikt onder het vals parket (laminaat)om het geluid te dempen en tevens voor isolatie.
Ik denk dat ik daar schoenzolen ga uitsnijden. Dat kan niet anders dan dat dat resultaat opleverd ivm. koude via de onderzool, buiten te houden. Bedankt mannen door de voorzetten die werden gegeven.

Plaats reactie