Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

ondershirts

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1136
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 26 feb 2021 16:23

Vanos schreef: 27 dec 2020 19:34 Zijn die megmeister of spatzwear nu ook echt beter dan bijvoorbeeld craft?
Heb zelf de craft active extreme 2.0 met en zonder windstopper. Krijg het na wat zweten toch erg koud. Blijf je met megmeister of spatzwear ook echt droger en warmer?
chris80 schreef: 07 feb 2021 10:39 Zit die kraag niet heel vervelend bij je nek? Of is dat daar dunne stof? Wel interessant, ben nl nog op zoek naar een ondershirt dat warm en droog blijft. Twijfel alleen vanwege die hoge kraag..
De uitgebreide review gaat nog even op zich laten wachten met dit weer.

Het is altijd lastig om iets als een zweetshirt objectief te beoordelen, maar mijn ervaring is als volgt:

Fijn shirt!

Lange versie:

Naast het Spatzwear shirt bezit ik ook een hele stapel zweetshirts van Craft en een paar merino zweetshirts van Rapha. Verder ben ik een echte koukleum.
Ik ben 1,83m en 83kg en draag maat M/L.
Ik heb hem gedragen op 13 februari (toen het zo lekker koud was). 'S ochtends ben ik een rondje wezen schaatsen en 's middags een rondje wezen fietsen.
Probleem met fietsen onder nul is dat je wel zweet, maar dat wanneer je stilstaat je heel hard kan afkoelen omdat je nat bent (ik fiets sinds 2014 al de winters door, en heb wel eens vaker -8 op mijn Garmin gehad).
Althans dat is mijn ervaring, en dat is met de merino shirts niet beter dan met die van Craft.

Voor mijn gevoel (lekker objectief) bleef ik met het Spatzwear shirt wel veel droger op mijn huid, dus toen ik een paar keer (gepland en ongepland) moest stoppen kreeg ik het niet gelijk koud tot op het bot (ondanks de snijdende kou).
Verder vond ik de nekwarmer en duimgaten ook prima. Wel heb ik met het aantrekken van mijn jasje de mouwen van het shirt goed naar beneden gehouden, anders trek je je shirt mee omhoog en gaat het wel snijden.

Ik vind het zeker een aanwinst in mijn collectie, als ik nog een keer een nieuw zweetshirt nodig heb zal ik ook zeker eens verder kijken dan Craft. Aan de andere kant fiets ik al jaren zonder problemen met Craft, en is het hele goede bang for your buck.
Ik zal als het echt koud wordt naar de Spatzwear grijpen, maar bij hoger dan 3/4/5/6 graden pak ik gewoon een Craft.


Wanneer iemand bang is voor de kraag en/of duimgaten. Indien je er echt last van hebt (bijv bij hele lange armen), dan heeft de lokale kleren maker dat zo voor je opgelost. Dus je gooit niet ineens 70/80/90 euro weg.
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

hayes

hayes 27 feb 2021 08:31

IK heb de Spatzwear nu enkele keren gedragen en ik weet eigenlijk niet goed wat ik er van moet denken.

Het shirt is zeker niet warmer dan m'n Decathlon of LIDL ondershirt. (die beiden zo'n 6 à 7 keer minder kosten). Het neemt wel iets minder zweet op.
De duimgaten. Ik ben er nog niet uit of ik ze ga gebruiken of niet. Het is ook een gedoe om daarboven dan weer handschoenen aan te trekken. De stof rolt dan dubbel en dat zit net op je handpalm. Misschien laat ik vrouwlief de mouwen wat inkorten.
De opstaande kraag vind ik wel fijn. Daardoor doe ik geen fleece nekwarmertje meer aan.

Of het de adviesprijs van 90 euro waard is? Voor mij niet persoonlijk. Ik kocht hem aan 72 en dat is al op het randje.

meuk
Forum-lid
Berichten: 1099
Lid geworden op: 06 sep 2010 14:58

meuk 27 feb 2021 18:55

Heb het shirt deze week paar keer gebruikt en moet zeggen dat ik er tevreden over ben. Blijf lekker warm (als iemand die het altijd koud heeft). Maar blijft wel een duur shirt... aan de andere kant daardoor minder op de tacx en meer naar buiten :)

Aspide83
Forum-lid
Berichten: 728
Lid geworden op: 13 jul 2015 16:23

Aspide83 27 feb 2021 23:10

Sixs blijft voor mij prettigst

Giantico
Forum-lid
Berichten: 180
Lid geworden op: 01 nov 2020 20:52

Giantico 01 mar 2021 19:27

AfbeeldingShirtjes van Gripgrab de merinowol uitvoering die zijn zo fijn hè😁. Zijn wel een beetje aan de prijs maar oh zo fijn

hayes

hayes 02 mar 2021 15:05

Bij deze: ik heb een zwarte Spatzwear Basez 2 , maat XL. Als iemand intresse heeft, stuur maar pb'tje. Mag weg, moet niet.

Mathieu vdw
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 20 dec 2020 21:24

Mathieu vdw 17 mei 2021 13:10

Ik wilde een set Super Micro ondershirts bestellen van Brynje, maar die kunnen tijdelijk niet leveren. Ik ben dus op zoek naar betaalbare ondershirts voor de zomer. Mijn oog viel op de GripGrab Ultralight of Colobra Mesh shirtjes. Iemand hier ervaring mee?

Cyclopetje
Forum-lid
Berichten: 83
Lid geworden op: 19 sep 2019 22:42

Cyclopetje 13 jun 2021 15:45

Voor schaatsen en fietsen in voorjaar:
Craft extreme Pro korte mouw ( als 1ste laag ) en craft Coolmax lange mouw ( als 2de laag )

- Bij miezerig weer of wind een dun black windjackje eroverheen.
- Geen katoenen "floeberbuff" maar een 40 jaar oude wollen col met flap voor en achter.
- Ik draag geen moderne fietsshirts of schaatsjack met reklame. Merino wool truitje bevalt me beter dan al dat polyester.

Nadeel Craft Coolmax: lelijk rubberachtig reklame logo bij je hals. Pruts ik eraf.

Vandaag gefietst met een Merino wool t-shirt. En wat spulletjes mee in een klein rugzakje. Het wijkt af van de massa, maar bevalt goed.

Rolandos
Forum-lid
Berichten: 310
Lid geworden op: 18 nov 2020 22:47

Rolandos 13 jun 2021 21:27

Heb nu underamour shirts, na een tijdje die van futurumshop te hebben gebruikt.
Heb 3x Herenshirt UA HeatGear® Armour Compressie met korte mouwen
En 2x Herenshirt HeatGear® Armour met korte mouwen

Erg fijne shirts met compressie dus zitten erg goed, worden niet zeiknat van zweet en prima prijs.

mugman
Forum-lid
Berichten: 173
Lid geworden op: 29 jun 2011 08:12

mugman 18 jun 2021 12:57

Onder mijn fietsshirt/ jack:
Rij ik alle ritten, met een Outwet Carbon ondershirt.
Dit is een open shirt (mesh) en hierover draag ik al naar gelang de temperatuur een ondershirt zoals de Futurum baselayer in Merino.
Korte mouwen voor voorjaar en najaar.
Lange mouwen voor de winter.
Alleen het Outwet shirt in de zomer.

Echt een perfectie combi, je ondershirt neemt altijd iets vocht op en mbv dit open ondershirt ligt geen natte kleding op jouw huid.
Bij ons in de vereniging zijn er meer en meer leden met een dergelijk shirt gaan rijden doordat "het" ondershirt zo geen contact heeft met jouw huid.

Mathieu vdw
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 20 dec 2020 21:24

Mathieu vdw 26 jun 2021 11:09

Mathieu vdw schreef: 17 mei 2021 13:10 Ik wilde een set Super Micro ondershirts bestellen van Brynje, maar die kunnen tijdelijk niet leveren. Ik ben dus op zoek naar betaalbare ondershirts voor de zomer. Mijn oog viel op de GripGrab Ultralight of Colobra Mesh shirtjes. Iemand hier ervaring mee?
De GripGrab Ultralight shirt gekocht en ben er zeer tevreden over. Drijft het zweet goed af bij warmere temperaturen. In afwachting van Brynje is dit zeker een goed alternatief!

rovar
Forum-lid
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 jun 2018 14:17

rovar 26 jun 2021 12:02

bij warm weer zweer ik bij de Craft Cool Mesh Superlight SL White.
maatje kleiner bestellen dan normaal, dan zit hij goed strak onder je jersey.

Plaats reactie