Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Castelli winterjack

goromo
Forum-lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 30 mei 2010 11:50

goromo 24 nov 2013 14:44

Beste kenners,

Om te beginnen moet ik toegeven dat ik altijd een mooi weer fietser ben geweest. :oops:
Maar om toch niet ieder jaar teveel conditie te verliezen wil ik ook in de winter periode zo veel mogelijk door gaan met fietsen op de weg.
Mede omdat de afgelopen winter periode heeft aangetoond dat spinning niet helemaal mijn ding is.

Derhalve gisteren wezen shoppen voor een winter set.
Na bijna 1 uur meten en passen ben ik uiteindelijk alleen met de Castelli Sorpasso Bibtight naar buiten gelopen.
Wat de jack betreft was ik helemaal de weg kwijt.
Tijdens het informatieve gesprek met de vriendelijke verkoopster bleek al gauw dat je je ook te warm kunt kleden op een winterse dag en het sterk afhankelijk is van je persoonlijke voorkeur hoe dik een jas moet zijn.

Tja, dan slaat de twijfel toe m.b.t. het uitgeven van € 200+ voor een jack.
Dan maar een iets dunner jack (Mortirolo) met daar onder een thermo shirt en jersey of de iets dikkere uitvoeringen (Zoncolan / Espresso) en dan alleen een thermo shirt.

Met welke combi denken jullie / is jullie ervaring de winter goed door te komen en hoelang kun je er nog mee het voorjaar in ?.

ALvast badankt
Om Te Leren Opstaan, Moet Je Eerst Gevallen Zijn

Gebruikersavatar
flores
Forum-lid
Berichten: 1500
Lid geworden op: 21 jun 2009 01:44

Gebruikersavatar flores 24 nov 2013 14:54

Persoonlijk ben ik ook niet voor speciale dikke "winterjassen". Puur om het feit dat het wat minder flexibel is wat inzetbaarheid. Zelf gebruik ik liever meerdere dunne lagen kleding die in meerdere jaargetijden ook gebruikt kunnen worden. Dus nu bijvoorbeeld: thermoshirt lange mouwen-shirt korte mouwen met (warme) armwarmers-early winterjack-windvest.
Wie de raceschoen past... trekt hem aan.

Gebruikersavatar
wesley
Forum-lid
Berichten: 1450
Lid geworden op: 06 nov 2005 19:19

Gebruikersavatar wesley 24 nov 2013 14:57

De belangrijkste vraag is, ben je iemand die het snel warm heeft of juist snel koud?

Vorige winter stond ik voor dezelfde keuze, uiteindelijk heb ik voor de Transparente Due gekozen. Aangezien ik het snel warm heb, heb ik geen goede ervaring met echte winterjassen. Daarom heb ik gekozen voor een dunne jas die je vervolgens warmer gaat maken met lagen eronder. Sowieso gebruik ik er armstukken onder (mouwen zijn niet volledig winddicht, het enige nadeel van de jas) die ik combineer met een korte of lange mouwen thermo en bij echte kou een korte mouwen shirt. Heb er na één winter nog geen spijt van gehad.

i-mac

i-mac 24 nov 2013 17:20

Vraag is tot welke temperaturen je effectief zal gaan fietsen? Van mij mag het zelfs tot -10° gaan.

Het verschil tussen een Mortirolo en een Espresso jas, is dat de laatste best wat water kan verdragen. De eerste lust dat een pak minder.

Mocht ik in je plaats zijn, dan zou eerder opteren voor een Castelli Gabba Convertible jas. Het is een veelzijdig stukje stof. Je kan er tot +5° gerust met alleen een goed onderhemd rijden. Als het kouder wordt, dan doe je beter een extra onderhemd of trui aan.

Nog een voordeel, die jas heeft weinig moeite met water. En zodra de temperaturen toch hoger gaan, kan je de mouwen afritsen.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 24 nov 2013 19:03

Een winterjack moet voor mij aan de voorkant volledig winddicht zijn. Sommige jacks zijn zoals door andere al aangehaald is te dik voor ons laaglanders. Wat ik pas bij <0 graden aantrek zie ik Spanjaarden al bij 10 graden aantrekken en dan kleed ik me echt niet koud aan voor Nederlandse begrippen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

goromo
Forum-lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 30 mei 2010 11:50

goromo 24 nov 2013 19:22

Bedankt voor jullie reacties en tips.

Het antwoord op de vraag onder welk soort ik val, is nogal lastig.
Ik ben iemand die snel zweet en het ook niet graag koud heeft.
Betekent dit dan dat ik automatisch onder de categorie snel warm val ?.
Daarbij val ik ook nog eens onder de categorie "kantoormens" en derhalve kom ik niet vaak voor langere tijd in aanraking met koude.
Natuurlijk scheelt het een slok of je passief of actief in de kou bent.

Vorige week eventjes snel voor 1,5 uur op de fiets gesprongen bij een temp. van +/- 5 gr.
Daarbij had ik een thermoshirt van de Decathlon aan, een 10 jaar oude winterjack van Ultima en daaroverheen een windstopper van Awayo.
Op zich was het de hele weg lekker aangenaam alleen de laatste kilometers leek het meer naar de warme kant te neigen mede omdat deze berg opwaarts waren.

Het is de bedoeling dat ik twee keer in de week naar het werk en weer terug fiets, dit is vooral in het donker en vroege ochtend.
Op zondag zal het fietsen ook vooral in de ochtend plaatsvinden.
Ik verwacht dat ik tot rond het vriespunt zal blijven fietsen.
Om Te Leren Opstaan, Moet Je Eerst Gevallen Zijn

Gebruikersavatar
flores
Forum-lid
Berichten: 1500
Lid geworden op: 21 jun 2009 01:44

Gebruikersavatar flores 24 nov 2013 20:08

Zo te lezen heb je al een goede "set-up". Dat je het na verloop van tijd te warm krijgt is vaak niet te voorkomen en blijft vaak een dilemma.
Wat moet ik aan? Te dik/veel of te weinig/dun?
Ipv een dik winterjack van € 200 zou ik in dit geval het geld besteden aan een degelijk winddicht jack welke goed ademend is. Aanvullend kun je dan als extra veiligheid voor met name je woon-werkritten bv deze erbij nemen.
http://www.actionsports.de/gb/-SALE-/Ma ... ID=froogle
2 vliegen in één klap.
Wie de raceschoen past... trekt hem aan.

Gebruikersavatar
C.R3.2011
Forum-lid
Berichten: 241
Lid geworden op: 24 okt 2011 12:25

Gebruikersavatar C.R3.2011 24 nov 2013 20:23

Ik heb de afgelopen wintermaanden steeds wel meer dan 1000 km per maand gedaan in het castelli transparente jack. Maar dan wel met 3 lagen eronder en dat is net een laagje teveel wil het nog comfortabel zijn. De transparente is volgens castelli voor 10 tot 18 graden maar voor mij als koukleum boven 13 c met 1 laagje eronder al te warm.

Heb voor deze winter er een zoncolan erbij gekocht, volgens castelli voor 0 tot 10 graden. Ik draag de zoncolan nu bij 8 graden en minder en tot op heden met 1 laagje met korte mouw eronder, boven 8 graden is de jas mij te warm.

Het assortiment van castelli kent nogal wat overlap en daarmee ook heel veel keuze en dat is soms wel even puzzelen inderdaad.
The wind is my friend

Avz
Forum-lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 10 aug 2013 18:21
Locatie: Leiden

Avz 26 nov 2013 13:15

Afgelopen zondag voor de tweede keer met een Mortirolo gereden. Was bij mij(Leiden/Katwijk) denk rond de 6-7 graden. Had daaronder een lange thermo en een korte dune zomerthermo (om te kijken of dat werkte). Ik had het niet koud en ook niet te warm. Ik had wel kort gereden (40 min waarvan 30 min met een snelheid van rond de 30km). Ik zweet snel op mijn rug bij het trainen en ben gemiddeld over het zijn van een koukleum.

De Mortirolo is warm, zeker niet te dik, heeft een ademende rug (dus niet winddicht aldaar) en een windichte voorkant (plus, nek en armen). Zit strak genoeg en je kan er voldoende onderdoen. Ik weet een blauwe L voor 150 euro (webshop) en anders kost de jas meestal 180 euro.

Had voor de rit ook even gekeken hoe deze jas was met lange thermo en lange course trui, maar dat was echt te warm.
Specialized Allez Comp 2014 (Omega Pharma - Quick-Step) - Gazelle XR2 2010

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 26 nov 2013 13:33

Ben het eens met de anderen dat het altijd een persoonlijke kwestie is. Ik heb wel geleerd dat je je beter iets te warm, dan iets te koud kunt kleden. Dit bereik ik het beste door de werken met meerdere dunne lagen in plaats van een 'dikker' winterjack. Ik vind kou overigens niet de grootste vijand, maar nattigheid. Mijn inziens is een investering in kleding die je redelijk droog houdt, de belangrijkste.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8527
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 26 nov 2013 14:36

Het gaat mij om de gevoelstemperatuur,2gr, windstil en een zonnetje of 8gr,zwaar bewolkt en een stevige oostenwind.
Vandaag 72km gereden geen wind,bewolkt en 3-4gr.
Mouwloos gaatjes shirt Decathlon,dunne lange mouwen thermo,windstopper lange mouw van de aldi,sportfull body fit dun gevoerd lange mouw shirt.
Koersbroek en all active lange broek zonder zeem.
Overschoenen van Pro en Handschoenen Castelli Ligtness.En een helmmuts op.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

goromo
Forum-lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 30 mei 2010 11:50

goromo 26 nov 2013 21:23

Allen bedankt voor het delen van jullie ervaringen.

Kort samengevat kan ik het volgende concluderen:
Transparant, Mortirolo, Zoncolan of Espresso moet worden is en blijft persoonlijk.
Werken in lagen is efficiënter en maakt je flexibeler.
Meer dan 3 lagen maakt het oncomfortabeler.

Hebben jullie nog tips m.b.t. Thermoshirts.
Normaal doe ik voor dit soort kleding boodschappen bij Decathlon.
Volstaan deze ? Of kun je beter iets meer besteden en gaan voor merken als Craft ?
Zo ja, welke uitvoering dan ?
Om Te Leren Opstaan, Moet Je Eerst Gevallen Zijn

Plaats reactie