Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Lange broek voor de wintermaanden

SpeedWing
Forum-lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 17 apr 2013 21:30

SpeedWing 11 nov 2013 20:40

Momenteel draag ik nog een korte fietsbroek icm beenstukken. Onder de 5 graden is deze combinatie eigenlijk te koud voor mij. Zou ik bijvoorbeeld een lange fietsbroek (zonder zeem) over mijn korte fietsbroek (met zeem) kunnen dragen? Of is het beter om alleen een lange broek te dragen? Zo ja, welke broek raden jullie mij aan voor de wintermaanden? Alvast bedankt.

CKTBIKE
Forum-lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 08 jun 2012 18:52

CKTBIKE 11 nov 2013 21:00

Heb de castelli Sorpasso bibtight en die bevalt prima.

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5307
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 11 nov 2013 21:02

Ik draag een lange broek over mijn korte broek. Werkt prima. Je kunt ook kiezen voor een lange broek met een zeem. Zorg dan ook voor een goede zeem. Is maar net wat je zelf prettig vindt.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

peter1981
Forum-lid
Berichten: 3135
Lid geworden op: 27 feb 2010 00:39
Locatie: Heerlen

peter1981 11 nov 2013 21:18

ik gebruik nu ook een lange broek over m`n korte broek en als het echt extreem koud wordt dan heb ik een lange broek met windstopper en echte isolatie en daar zit een zeem in.
Maar die is voor nu nog een stukje te warm
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike

Gebruikersavatar
flores
Forum-lid
Berichten: 1500
Lid geworden op: 21 jun 2009 01:44

Gebruikersavatar flores 12 nov 2013 22:11

Ik gebruik een ouderwetse lange (thermo)onderbroek van de Hema onder mijn fietsbroek.
Daarover gewoon mijn "zomer" beensteenstukken.
Eenvoudig, goedkoop en werkt prima bij hele koude temperatuur. Wel zorgen dat er niet teveel naden/stiksel zitten mbt de genitaliën.
Wie de raceschoen past... trekt hem aan.

Gebruikersavatar
plantagenet
Forum-lid
Berichten: 2227
Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
Locatie: Purmerend

Gebruikersavatar plantagenet 12 nov 2013 23:33

Een lange broek over een korte broek met zeem vind ik warmer dan alleen een lange broek met zeem. Met koud weer (dus zeg maar 5°C en daaronder) draag ik dus lang over kort.
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 13 nov 2013 08:39

Ik heb sinds afgelopen winter de winterbeemstukken van Assos en dat werkt perfect. Zit toch beter dan een lange broek en gaat tot tegen het vriespunt goed.
Less is bore

Gebruikersavatar
stevendbr
Forum-lid
Berichten: 128
Lid geworden op: 17 jul 2012 21:26

Gebruikersavatar stevendbr 13 nov 2013 09:09

daniel1975 schreef:Ik heb sinds afgelopen winter de winterbeemstukken van Assos en dat werkt perfect. Zit toch beter dan een lange broek en gaat tot tegen het vriespunt goed.
Krijg je dan geen bevroren zaakje? Of draag je die beenstukken al over een lange broek van windstopper materiaal?
Canyon Aeroad 8.0 Di2
Cannondale CAADX

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 13 nov 2013 09:11

Bijv Sportful No-Rain beenstukken zijn ook wat dikker dan de meeste beenstukken. Voor de No Rain koersbroek geldt 't zelfde. Daarnaast heb ik nog een lange broek (voor 1e met zeem, omdat niet zonder te krijgen was) van Sportful, wederom No-Rain. De waterafstotende coating is in deze tijd van het jaar wel fijn, een buitje zoals afgelopen zondag en je bent niet direct doorweekt. Helaas verdwijnt de coating met wassen wel langzaam.

Ik heb ook wel een lange broek van Bioracer, maar die is dunner dan hun eigen beenstukken...

Thermo onderbroek onder je koersbroek lijkt mij een slecht idee als je langer wilt gaan fietsen. De zeem heeft dan geen functie meer.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27570
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 13 nov 2013 09:34

Vorig jaar op aanraden van @Litespeed m'n garderobe uitgebreid met een warme winterbroek: de Vento3 van Ultima. Beenstukken in allerlei diktes had ik al; die voldoen uitstekend voor temperaturen > 5 graden. Juist voor daaronder wilde ik een broek en dan het liefst eentje met zeem zodat je met één kledingstuk klaar bent. De broek doet precies wat ie moet doen. Ik heb er ook redelijk wat mee geschaatst (de zeem houd je zaakje goed warm). Hij kostte ongeveer 99 euro via Futurum.

Ik heb echter begrepen dat Ultima niet meer geleverd wordt.

Gebruikersavatar
QQleQ
Forum-lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 08 aug 2011 16:50

Gebruikersavatar QQleQ 13 nov 2013 09:37

Beetje koud: beenstukken
Behoorlijk koud: lange hardloopboek over korte broek
Flink koud: lange hardloopbroek over korte broek+beenstukken
Ontzettend koud: schaatsen

Gebruikersavatar
ever
Forum-lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: 28 jan 2008 17:21

Gebruikersavatar ever 13 nov 2013 09:41

amclassic-fan schreef:Helaas verdwijnt de coating met wassen wel langzaam.
Er zijn speciale "tech wash" wasmiddelen voor dit soort kleding (ook bv gore-tex). Ik had het van Biotex, maar die hebben het niet meer in het assortiment. Ik geloof dat de anwb het ook verkoopt.

Plaats reactie