Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Advies broek/zeem langere tochten

Vinos
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 14 sep 2012 13:38

Vinos 08 aug 2013 12:07

Hoi,

Ik heb een nieuwe korte fietsbroek nodig. Ik heb er nu een van Decathlon die prima voldoet voor de kortere tochtjes (+- 35 kilometer), maar voor het wat langere werk (60-70) hoor ik dat een goede broek, of vooral goede zeem geen overbodige luxe is.

Kan iemand mij vertellen vanaf welke series/soorten zeem/merken ik kan kijken? Gaat mij vooral om de prijs; die heb ik liever zo laag mogelijk :-) Maar ik wil dus niet ontdekken dat ik na een wat langere tocht beter een stapje hoger had kunnen kijken...

Thanks alvast.

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5574
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 08 aug 2013 12:21

Broek en pasvorm en vorm van de zeem is ook een persoonlijk iets, de meeste zullen je waarschijnlijk de assos broeken gaan aanraden voor een goede broek en zeem. Persoonlijk vind ik de zeem net iets te dik.

Zelf rij ik met Milremo competition lijn en ben daar zeer tevreden over.

Nu ben ik ook niet echt kieskeurig, gelukkig nooit zitvlak problemen en zou ik waarschijnlijk met de goedkoopste broek van het Kruidvat ook nog gemakkelijk 250 kilometer kunnen rijden. :D
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

Blauweboon
Forum-lid
Berichten: 69
Lid geworden op: 11 jul 2011 22:56

Blauweboon 08 aug 2013 12:29

Klopt wat Colnagofreak aangeeft, het blijft persoonlijk. Al vraag ik mij af of je voor een relatief korte afstanden van 75km een dure fietsbroek nodig zult hebben in vergelijking met tochtjes van 35 km, maar dat is ook persoonlijk.

Heb persoonlijk goede ervaring met Nalini. Soms kan het voorderliger zijn om fietskleding van een bepaalde sponsorploeg (vooral van 2012) te kopen, vaak zijn de zemen van gemiddelde kwaliteit en voldoen deze voor tochten van 75km.
Afbeelding

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3235
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 08 aug 2013 12:46

colnagofreak schreef:Broek en pasvorm en vorm van de zeem is ook een persoonlijk iets, de meeste zullen je waarschijnlijk de assos broeken gaan aanraden voor een goede broek en zeem.
Klopt, mijn ervaring is dat bij ritten van rond de 75 km het voor mij niet zoveel uitmaakt of ik nu met een Santini, Assos, Shimano of wat dan ook rijd.
Vorig jaar heb ik een fietsbroek met lange pijpen gekocht van Cuesta. Ziet er qua afwerking een beetje uit als Assos en wordt hier en daar ook wel verkocht als zijnde de goedkopere lijn uit de Assos ateliers.

Boven de 100 km pak ik altijd wat mij het beste zit op de lange afstanden, in mijn geval Assos.

Vlak trouwens ook de invloed van een goed zadel niet uit.

Gebruikersavatar
fietser1972
Forum-lid
Berichten: 551
Lid geworden op: 25 sep 2009 15:50

Gebruikersavatar fietser1972 08 aug 2013 13:50

Vinos schreef:maar voor het wat langere werk (60-70).
:shock: 60-70km als het langere werk bestempelen? Ik denk dan toch meer aan 150-200km.
Of je nou een uurtje bij 35km of twee uurtjes op de fiets zit bij 60-70km, dat maakt toch niet het verschil. Pas na vele uren op de fiets ga je wat merken van verschil in comfort van zeem.
Scott Addict 10 | Specialized Sequioa | Specialized Roubaix | Van Nicholas Mistral

Gebruikersavatar
stevendbr
Forum-lid
Berichten: 128
Lid geworden op: 17 jul 2012 21:26

Gebruikersavatar stevendbr 08 aug 2013 14:16

fietser1972 schreef:
Vinos schreef:maar voor het wat langere werk (60-70).
:shock: 60-70km als het langere werk bestempelen? Ik denk dan toch meer aan 150-200km.
Of je nou een uurtje bij 35km of twee uurtjes op de fiets zit bij 60-70km, dat maakt toch niet het verschil. Pas na vele uren op de fiets ga je wat merken van verschil in comfort van zeem.
Loze opmerking.

Dat denk jij inderdaad. En de topicstarter niet, omdat die wellicht nog maar net gestart is met fietsen.
Canyon Aeroad 8.0 Di2
Cannondale CAADX

Vinos
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 14 sep 2012 13:38

Vinos 08 aug 2013 14:36

stevendbr schreef:
fietser1972 schreef:
Vinos schreef:maar voor het wat langere werk (60-70).
:shock: 60-70km als het langere werk bestempelen? Ik denk dan toch meer aan 150-200km.
Of je nou een uurtje bij 35km of twee uurtjes op de fiets zit bij 60-70km, dat maakt toch niet het verschil. Pas na vele uren op de fiets ga je wat merken van verschil in comfort van zeem.
Loze opmerking.

Dat denk jij inderdaad. En de topicstarter niet, omdat die wellicht nog maar net gestart is met fietsen.
Ik ben inderdaad nog niet zo lang bezig, daarom stel ik deze vraag ook. Misschien dat ik over een tijdje de mening van fietser1972 deel. Maar nu nog niet. :-)

Dus hartelijk dank voor de reacties allemaal.
Ik ga eens kijken naar jullie suggesties.

Gebruikersavatar
fietser1972
Forum-lid
Berichten: 551
Lid geworden op: 25 sep 2009 15:50

Gebruikersavatar fietser1972 08 aug 2013 14:58

stevendbr schreef:Loze opmerking.
Helemaal geen loze opmerking. Topicstarter vraagt of ie een andere broek nodig heeft voor een rit van 35km of 60-70km. Ik denk niet dat dit verschil in afstand/tijd verschil uit maakt voor het type broek.
Scott Addict 10 | Specialized Sequioa | Specialized Roubaix | Van Nicholas Mistral

codex
Forum-lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 jul 2012 09:40

codex 08 aug 2013 15:12

Agu Nalini Pro is een fijne broek met een goed zeem en kan je bij elke plaatselijke FM passen en kopen.

Ik heb er gelijk 3 gekocht toen ik deze heb gevonden.;)

lupo
Forum-lid
Berichten: 361
Lid geworden op: 15 sep 2009 17:08

lupo 08 aug 2013 15:36

Ik heb tot nu toe een aantal jaar gereden met Giordana fietsbroeken (met 3D-O.F. zeem). Vandaag een Assos Uno ontvangen en wat een verschil in zeemdikte zeg. Ik ben dus zo'n persoon die al na een tochtje van 60km last van z'n kont heeft. Ook na het kopen van een nieuw zadel die in overeenstemming is met mijn zitbotjes (op laten meten).

Ik moet het eerste rondje nog gaan maken met de Assos maar het lijkt me nu al een genot. :D

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5574
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 08 aug 2013 15:41

lupo schreef: Vandaag een Assos Uno ontvangen en wat een verschil in zeemdikte zeg.
En dat is iets wat ik nu juist niet prettig vind, net of je rond rijdt met een broek vol! :?
Dat is dat ik bedoel met een koersbroek is persoons gebonden, prettig of niet.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

lupo
Forum-lid
Berichten: 361
Lid geworden op: 15 sep 2009 17:08

lupo 08 aug 2013 15:52

colnagofreak schreef:
lupo schreef: Vandaag een Assos Uno ontvangen en wat een verschil in zeemdikte zeg.
En dat is iets wat ik nu juist niet prettig vind, net of je rond rijdt met een broek vol! :?
Dat is dat ik bedoel met een koersbroek is persoons gebonden, prettig of niet.
Daarom schrijf ik ook dat ik zo'n persoon ben die na 60km al last heeft van z'n kont. Anderen hebben dat niet. Dus inderdaad persoonsgebonden. ;)

Plaats reactie