Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Castelli Gabba shirt, ademend en regenbestendig ?

Gebruikersavatar
heijkants
Forum-lid
Berichten: 107
Lid geworden op: 21 aug 2014 19:45

Gebruikersavatar heijkants 07 nov 2017 21:01

heeft er iemand interesse in een Perfetto long sleeve zwart maat xl.

Vandaag L en xl binnen maar toch voor L gekozen.

Stuur pb voor interesse.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15962
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 07 nov 2017 21:07

Pb gestuurd
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
Marcopfiets
Forum-lid
Berichten: 768
Lid geworden op: 12 jan 2017 15:40

Gebruikersavatar Marcopfiets 09 nov 2017 20:52

Marcopfiets schreef: 01 nov 2017 10:56 Mijn nieuwe Perfetto jacket (Sky blue) leek bij de eerste rit (weinig regen maar wel veel plassen op de weg met opspattend water) al vocht op te menen. Ik had verwacht dat het er gewoon af zou rollen, maar ik kreeg verkleuring door water en er zat na de rit al een groen vlekje op van wat herfstmeuk dat ik er niet af kon wrijven. Ik was ook doorweekt van het zweet, maar misschien was het te warm (15 graden) en ik had er een polyester vest onder als base layer. Ik vraag me af of ik er mee terug moet. Gisteren tijdens een rit met veel miezer werden de mouwen ook donkerder en nu ik hem zo bekijk lijkt hij behoorlijk wat vuil aan te trekken. Al met al niet helemaal wat ik verwachtte. Wat denken jullie?
Vandaag teruggeweest naar de winkel nadat ie zeiknat was geworden tijdens mijn rit. Ze hebben hun spuit er water op met hun bidon proefje er op gedaan. Nam inderdaad water op. Is een garantiekwestie.

Gebruikersavatar
Marcopfiets
Forum-lid
Berichten: 768
Lid geworden op: 12 jan 2017 15:40

Gebruikersavatar Marcopfiets 11 nov 2017 12:53

En de nieuwe gisteren opgehaald bij Belga in Groningen. Hier rolt het water wel netjes af.

Aspide83
Forum-lid
Berichten: 728
Lid geworden op: 13 jul 2015 16:23

Aspide83 11 nov 2017 14:28

Belga is daar goed in. Gaan niet ontkennen als er iets maar zo zo is. Ik had keer twijfel geval issue. Deden ze niet moeilijk over

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27566
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 11 nov 2017 17:52

Wel jammer dat ze soms niet meteen een nieuw product geven, zoals ze wettelijk wel verplicht zijn te doen. Keertje een akkefietje gehad met een Specialized zadel. Was gewoon gebroken. Pas na lang aandringen kreeg ik een nieuwe mee. Beetje jammer.

Gebruikersavatar
Marcopfiets
Forum-lid
Berichten: 768
Lid geworden op: 12 jan 2017 15:40

Gebruikersavatar Marcopfiets 16 nov 2017 21:22

Het tweede bleek toch niet helemaal waterafstotend. De armen zaten aan de bovenkant helemaal vol water na de tweede rit en flinke stukken aan de voorkant ook. Ik heb nog even de achterkant getest en ook dat was niet perfecto. Heb nu een derde in een andere kleur meegekregen, maar als deze ook niet goed is willen ze (Castelli) niet meer ruilen want het is een op zich zelf staand geval. (???? onzinnig want twee jacks voldeden niet, als ze het daarna niet meer willen oplossen hadden ze het net zo goed de eerste twee keer niet kunnen doen en zeggen ja onze jacks zijn waterafstotend maar niet als het regent. dan moet je een ander jack kopen :p Ik ben niet zo veeleisend maar als iets overduidelijk niet doet wat wordt beloofd dan moet je er toch wat van zeggen. Ik denk dat Castelli de kwaliteitscontrole in de fabriek in Moldavië niet goed op orde heeft.

Gebruikersavatar
ddetaey
Forum-lid
Berichten: 481
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:55

Gebruikersavatar ddetaey 17 nov 2017 00:33

Een Castelli Gabba is in principe opgebouwd uit 3 lagen, waarbij de middelste laag het regenwater tegenhoudt. De buitenste laag stoot wel water af gedurende een korte tijd, daarna neemt deze wel water op. Je blijft echter droog tenzij je veel zweet - water aan de buitenkant vermindert de capaciteit om vocht van binnen af te voeren.

Ik rijd nu +/- 4 jaar met een Gabba en nu Perfetto, en heb daar nog nooit het water zien afrollen - in tegenstelling met een echt regenjack zoals de Tempesta (eigen ervaring) en de Idro (geen ervaring maar gebaseerd op reviews). Desalnietemin ben ik er zeer tevreden over, vooral bij iets frissere temperaturen waar een normaal regenjack niet voldoende warmte vasthoudt.

Blijft dus de vraag of je Gabba de regen doorlaat tot op je lichaam, of dat hij inderdaad water opneemt maar enkel in de buitenste laag.

Dirk

Gebruikersavatar
Marcopfiets
Forum-lid
Berichten: 768
Lid geworden op: 12 jan 2017 15:40

Gebruikersavatar Marcopfiets 17 nov 2017 01:06

Dat is niet de vraag. De waterafstotende laag is juist bedoeld om de effectiviteit van de Gore windstopper te behouden in de regen. Dan moet ie wel werken. Het winkelpersoneel was ook verbaasd over de mate waarin er water opgenomen werd, anders hadden ze ook nooit het jasje teruggenomen. Ze demonstreren nl zelf in de winkel de waterafstotendheid met een bidon met water er in. Maar goed hier komen we toch nooit uit. Dat ie nooit 100% waterafstotend is betekent niet dat de waterafstotendheid vrijwel afwezig mag zijn.

wdfl
Forum-lid
Berichten: 723
Lid geworden op: 02 mar 2015 16:27

wdfl 18 nov 2017 11:02

mijn gabba en perfetto light stoten het eerste u perfect het water af (afparelen)
erna wordt het ook wel ietswa opgenomen, erdoor komt het nooit.
het isvolgens mij wel een deel van de eigenschappen dat deze "waterbarriere" een warmtebuffer voorziet (wetsuit)
ook niet na 4u matige regen. stort/hoosbui nog niet gehad.
enkel aan de naden, gaat het soms wel snel. (logisch, deze zijn niet getaped)
And if it's fast or slow
All I really know is I'm gonna enjoy the ride (Krewella- Enjoy the ride)

Gebruikersavatar
rondje
Forum-lid
Berichten: 429
Lid geworden op: 07 aug 2010 14:04
Contact

Gebruikersavatar rondje 19 nov 2017 15:57

Dit is toch ook het doel van het jack/jersey. Het is wat betreft regenbestendigheid vrij makkelijk. Hoe waterdichter een jack, hoe minder ademend hij is. Dus het is doel om een keuze te maken wat je belangrijker vindt. Een Gabba/Perfetto is een middenweg, dus wat betreft waterbestendigheid zal hij nooit alles tegenhouden.

Ik ben momenteel ook aan het oriënteren voor een nieuw winter jersey/jacket en twijfel tussen de Alpha RoS jersey, Perfetto of een Sportful Fiandre Ultimate jacket. Laatste heb ik momenteel op test en werkt prima wat betreft water afstotend, alleen twijfel ik wat betreft ventilatie, vanwege afgesloten naden lijkt hij wat minder ademend te zijn. Logisch, maar vraag is wat ik belangrijker vind en hoe vaak ik in de winter in harde regen fiets.

Gebruikersavatar
Marcopfiets
Forum-lid
Berichten: 768
Lid geworden op: 12 jan 2017 15:40

Gebruikersavatar Marcopfiets 20 nov 2017 14:31

De nieuwe doet het vooralsnog beter maar de echte test moet nog komen. De Bui van gisteren was iets te kort, maar er komen in ieder geval geen grote vochtvlekken meer in en het voelde ook minder zwaar aan.

Plaats reactie