Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Camelbak (drinkrugzak)

archon
Forum-lid
Berichten: 57
Lid geworden op: 26 feb 2012 13:15

archon 17 apr 2013 19:54

Op die foto komt het wel wat vreemder over dan het in werkelijkheid is. Maar 2,1 liter max (ik dacht 1,7 maar is toch wat meer) neemt wel enig volume in. Meestal doe ik er niet meer dan 1,5 liter in, waaarmee de bobbel best wel aardig meevalt. Dit geeft samen met 2 bidons een aardige actieradius.

Iblauw
Forum-lid
Berichten: 99
Lid geworden op: 28 nov 2012 02:37
Locatie: Drenthe

Iblauw 18 apr 2013 10:35

Ik heb een camelback voor het mountainbiken. Gewoon omdat ik niet op mn bek wil gaan tijdens het drinken als ik door het bos rij. Stoppen om te drinken wil ik niet. Op de racefiets gebruik ik hem niet. Vind het niks om dan iets op mn rug te hebben. Spullen in mn achterzakken vind ik al bloed irritant. Vind de optie van gereedschap in een bidon een hele mooie esthetische oplossing aangezien je dan het zadeltasje kan verbannen. Echter heb ik dan nog maar 1 bidonhouder over om te drinken :-( en dat is te weinig.... Hoe doen de mensen die gereedschap in een bidon hebben dit?? Meer vullen onderweg? 3e bidonhouder?? Lijkt me ook geen gezicht.
Sensa Giulia Ultegra Di2
Cube LTD Deore XT

Gebruikersavatar
Matthijs1973
Forum-lid
Berichten: 444
Lid geworden op: 25 sep 2012 08:26
Locatie: Zeist

Gebruikersavatar Matthijs1973 19 apr 2013 07:59

zelfde hier, camelback voor op de MTB (ook weer mee begonnen) en bidons op de racefiets. Ik snap echter niet het probleem met een zadeltasje. Ik heb een kleine van topeak met binnenband, pomp+patronen en wat gereedschap. Leker onder je zadel, je ziet het zelf niet als je fietst, anderen ook niet vanaf de zijkant en geen geklooi met troep in je shirt en gerammel in je bidon.

wat een gedoe allemaal voor een paar zeurpieten van de fietsmodepolitie ;-) straks moeten we onze benen nog scheren ook...

sjoerdth
Forum-lid
Berichten: 1673
Lid geworden op: 21 feb 2010 15:05

sjoerdth 19 apr 2013 10:45

Ik heb het fout zijn tot in detail omarmt, op een willekeurige dag in het weekend zou het zomaar kunnen dat je in de kop van Noord Holland mij tegenkomt met harige benen, een zadeltas, een fietsbel, een pomp op het frame en een Camelbak :)

jules_msk
Forum-lid
Berichten: 312
Lid geworden op: 08 sep 2010 21:57

jules_msk 19 apr 2013 11:56

Wat ik me vooral afvraag is hoeveel mensen drinken...
Ik fiets makkelijk 2 uur met een kleine bidon van 0.5l. Als ik grotere tochten maak (+3 uur) neem ik een van 0.5l en eentje van 0.75l mee. En zelfs in hartje zomer heb ik daar nog nooit te weinig mee gehad.
Misschien dat als je met 30 graden La Marmotte gaat doen je meer drank wilt hebben, maar dan ga je heus geen camelback dragen. Beter eventjes ergens bijvullen...
Ik vind het ook opmerkelijk hoeveel mensen vertellen een camelback te gebruiken, maar ik ben nog nooit iemand met een bult tegengekomen op de weg! :D
Een renner leeft niet in het echte leven. Dat leven komt pas na de fiets.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12466
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 20 apr 2013 20:18

jules_msk schreef:Wat ik me vooral afvraag is hoeveel mensen drinken...
Ik fiets makkelijk 2 uur met een kleine bidon van 0.5l. Als ik grotere tochten maak (+3 uur) neem ik een van 0.5l en eentje van 0.75l mee. En zelfs in hartje zomer heb ik daar nog nooit te weinig mee gehad.
Misschien dat als je met 30 graden La Marmotte gaat doen je meer drank wilt hebben, maar dan ga je heus geen camelback dragen. Beter eventjes ergens bijvullen...
Ik vind het ook opmerkelijk hoeveel mensen vertellen een camelback te gebruiken, maar ik ben nog nooit iemand met een bult tegengekomen op de weg! :D
Dat is dus het hele punt, met dit koude weer van nu gebruik ik ook maar twee 0,75 bidons in 3,5 uur maar als het straks 20/25 graden is of bv in zuid europa gaat er bij mij zeker 1 bidon per uur door en dan klok ik een kwartiertje voor vertrek een halve liter in.

Daarnaast hangt het ook van het moment van de dag af, in de middag heb je al goed kunnen drinken en heb ik minder nodig als ik om 8 u weg ga zit er weinig meer in en drink ik meer.

Camelbak gebruik ik alleen op de mtb, maarja vol heb ik hem pas gewogen 5.5 kg, 3 l drinken, 1 kg eten en een blikje redbull :) en anderhalve kilo rugzak en gereedschap/ biba,s

Met de racer doe ik alles in mijn zakken, tool, telefoon, biba, plakset repen ed. Totaal 1240 gram in mijn shirt :shock: vorige week gewogen.........

Een zadeltas kan echt niet jongens er zijn erbij die vallen over een spacertje teveel of een kabelsteller, maar een zadeltas kan echt niet, dan beter een camelbak

riggard
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 21 jan 2013 17:59

riggard 21 apr 2013 16:30

jules_msk schreef:Wat ik me vooral afvraag is hoeveel mensen drinken...
1.5 liter in 1 uur. Ik zweet helaas veel.

Ga dus zelf ook altijd met 3l camelbak op pad, dat het er niet uitziet deert me weinig.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 21 apr 2013 17:23

Lijkt me stug dat je lichaam dat opneemt.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

riggard
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 21 jan 2013 17:59

riggard 21 apr 2013 20:56

Verliezen doe ik het in ieder geval.

jules_msk
Forum-lid
Berichten: 312
Lid geworden op: 08 sep 2010 21:57

jules_msk 21 apr 2013 21:46

Tsjah, de een heeft meer nodig dan de andere. 1.5 liter op een uur vind ik echt veel!
Op een uurtje heb ik nog geen halve liter op. :-P
Maar goed, dan begrijp ik ook waarom een camelback wel echt nodig is!
Een renner leeft niet in het echte leven. Dat leven komt pas na de fiets.

elefantino
Forum-lid
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 sep 2012 20:58

elefantino 21 apr 2013 21:53

jules_msk schreef:Tsjah, de een heeft meer nodig dan de andere. 1.5 liter op een uur vind ik echt veel!
Op een uurtje heb ik nog geen halve liter op. :-P
Maar goed, dan begrijp ik ook waarom een camelback wel echt nodig is!
Ik neem aan dat 1.5 liter op een uur alleen onder warme omstandigheden is. Ik zou sowieso kotsmisselijk worden van die hoeveelheden, maar misschien dat je er aan zou kunnen wennen. Blijft natuurlijk de vraag of je lichaam het allemaal op kan nemen, of dat je aan de lopende band langs de kant staat om je blaas te legen.

jules_msk
Forum-lid
Berichten: 312
Lid geworden op: 08 sep 2010 21:57

jules_msk 23 apr 2013 15:50

elefantino schreef:Ik neem aan dat 1.5 liter op een uur alleen onder warme omstandigheden is. Ik zou sowieso kotsmisselijk worden van die hoeveelheden, maar misschien dat je er aan zou kunnen wennen. Blijft natuurlijk de vraag of je lichaam het allemaal op kan nemen, of dat je aan de lopende band langs de kant staat om je blaas te legen.
Ik zou inderdaad ook meer langs de kant staan dan op mijn fiets zitten! ;)
Een renner leeft niet in het echte leven. Dat leven komt pas na de fiets.

Plaats reactie