Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Pasvorm advies: schoenen wel strak of toch nog ruimte?

123cyclo
Forum-lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 07 mei 2012 19:25

123cyclo 20 mar 2013 22:06

Hi,

Dit worden mijn eerste wielrenschoenen en ik vroeg me af of wielrenschoenen nu met of zonder teenruimte moeten worden gekocht.
Vandaag heb ik een paar schoenen geprobeerd (o.a. shimano en bontrager) en qua pasvorm zaten de bontrager Road RL /RXL heerlijk en de shimano's veel minder en voelde "lomp" aan.

Maar qua ruimte voor in de schoen zit ik te twijfelen, FM zei dat ruimte voorin nodig is maar via youtube begrijp ik dat schoen kleiner moeten zijn dan je gewone schoenen.
https://www.youtube.com/watch?v=C8X1sfbQSGA" onclick="window.open(this.href);return false;

Hoe kopen jullie je schoenen met of zonder teenruimte en waarom?

Groet
Triatleet in wording

Gebruikersavatar
Puffdaddy
Forum-lid
Berichten: 1797
Lid geworden op: 08 jan 2008 23:58

Gebruikersavatar Puffdaddy 20 mar 2013 22:39

Ik heb het filmpje op YouTube niet gekeken, maar je kunt de FM beter geloven.
Als je fietst gaat het bloed naar beneden, dus loopt het bloed naar je voeten, deze worden dan dikker, dus is er meer voet/teen ruimte nodig.
Als je een kort ritje maakt heb je hier niet veel last van, maar als je een lange rit maakt dus wel.
Ik weet niet of je ooit lange wandelingen maakt, maar dan heb je ook ooit last van dikke vingers, komt dus omdat het bloed naar beneden loopt.
Dan kun je de handen omhoog houden om ze weer dunner te laten worden (bloed stroomt terug).
Vandaar (denk ik) ook die gekke handbeweging met die stokjes met Nordic Walking.
Mensen die iets aan zijn voet/ been hebben moeten ook altijd met de benen omhoog.
Dan stroomt het bloed terug en worden de benen/voeten minder dik.
We wijken af; mijn schoen advies: (en wellicht van meerdere mensen die gaan volgen) koop een schoen die je hebt gepast, die lekker zit en minstens altijd 1 maat groter dan je normale maat.
Ik weet niet of je moeilijke voeten hebt, De merken Sidi en Shimano vallen altijd wat kleiner en smaller uit (alhoewel ze tegenwoordig ook bredere maten hebben).
De schoenen van Northwave bijv. vallen wat breder uit, dat is dan bij mij van toepassing.
Nogmaals ligt er ook een beetje aan wat voor voeten je hebt, de Sidi schoen zijn vaak gewild door mensen met "normale" voeten.
Succes met zoeken.
Bikers are not alone

123cyclo
Forum-lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 07 mei 2012 19:25

123cyclo 20 mar 2013 22:52

@puffdaddy bedankt voor je advies en uitleg waarom "minstens een altijd 1 maat groter", helder en duidelijk verhaal.

Heb er niet bij stil gestaan dat bij het fietsen het bloed naar je voeten gaat, ben een hardloper en ik vind een ruim vallende hardloopschoenen ook een beter keuze bij lange afstanden.
Triatleet in wording

tommeke15
Forum-lid
Berichten: 156
Lid geworden op: 15 aug 2011 23:03

tommeke15 20 mar 2013 23:08

De meeste merken fietsschoenen vallen inderdaad klein uit. Daarom moet je eigenlijk altijd een of twee maten groter nemen. Verder moet je inderdaad 1 à 1.5 cm ruimte aan de voorkant hebben. Omdat je voeten inderdaad opzetten, maar ook omdat je voeten wat naar voren schuiven als je op de pedalen staat. Verder valt Sidi inderdaad smal. Shimano niet. Specialized zit er ook tussenin (behalve de nieuwe S-Works, die is smaller geworden) en Northwave is breder. Chain heeft ook bredere modellen. Ik rij zelf met Gaerne, wat ook in het midden zit qua breedte.

Mijn advies is ook om naar een goede FM te gaan waar je verschillende merken en types kan passen.
Voorheen Tommeke14

Gebruikersavatar
flores
Forum-lid
Berichten: 1500
Lid geworden op: 21 jun 2009 01:44

Gebruikersavatar flores 21 mar 2013 09:44

Vergeet naast de bovengenoemde adviezen ook niet dat je in de koude periodes ook dikkere sokken aan moet.
Wie de raceschoen past... trekt hem aan.

donkerrr
Forum-lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 04 feb 2013 11:53

donkerrr 21 mar 2013 11:47

Wat is een goede fietsenzaak met een ruim assortiment omgeving Bussum/Hilversum/Amsterdam?

Blink45
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 12 jun 2012 13:32

Blink45 21 mar 2013 14:40

In Amsterdam heb je bijvoorbeeld Tromm Tweewielers die een behoorlijk kledingassortiment heeft, De Giant store Amsterdam heeft ook een flinke collectie.

Pina aqua
Forum-lid
Berichten: 201
Lid geworden op: 05 feb 2013 14:13

Pina aqua 21 mar 2013 15:02

Je hoeft met fietsen niet af te wikkelen. Aan de voorkant heb je dus nauwelijks ruimte extra nodig. In de breedte wel omdat je voeten dikker kunnen worden.
It's ,absolutely, without question, unequivocally, only about the bike

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5562
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 21 mar 2013 18:42

flores schreef:Vergeet naast de bovengenoemde adviezen ook niet dat je in de koude periodes ook dikkere sokken aan moet.
Ik heb zomer en winter dezelfde sokken aan, een paar goede overschoenen in de winter doen de rest!
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

Gebruikersavatar
flores
Forum-lid
Berichten: 1500
Lid geworden op: 21 jun 2009 01:44

Gebruikersavatar flores 21 mar 2013 19:38

colnagofreak schreef:
flores schreef:Vergeet naast de bovengenoemde adviezen ook niet dat je in de koude periodes ook dikkere sokken aan moet.
Ik heb zomer en winter dezelfde sokken aan, een paar goede overschoenen in de winter doen de rest!
Ikke niet 8-) Er zijn nog genoeg periodes over in het jaar (lente-herfst) waarbij ik het toch fijner vind om imo niet het ongemak van oversokken/schoenen te willen hebben en daarom dikkere sokken gebruik.
Wie de raceschoen past... trekt hem aan.

danny1407
Forum-lid
Berichten: 3273
Lid geworden op: 13 aug 2009 20:27

danny1407 21 mar 2013 20:00

1 tot 1,5 cm vind ik nogal wat....

Juist op de fiets trap je dan je hielen van je zool af omdat je naar voren glijdt en je hiel geen steun meer heeft.
Is het "hele" effect van een stijve (wellicht carbon) zool, krachtverdeling en drukverdeling onder de voet verdwenen.
Tenzij je ze als een imbeciel strak aansnoert wellicht...maar dan gaan ze juist je voeten afknellen, warm of koud.
FacebookS3RSSite

tommeke15
Forum-lid
Berichten: 156
Lid geworden op: 15 aug 2011 23:03

tommeke15 22 mar 2013 19:38

Nee hoor. Want je wikkelt je voet niet af. Als je schoen goed aansluit schuiven je voeten niet. Ik werk in een fietsenzaak en verbaas me er over hoeveel mensen langskomen omdat ze te kleine schoenen hebben en iets anders willen.
Voorheen Tommeke14

Plaats reactie