Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Casco Speedair

Gebruikersavatar
CycloJ
Forum-lid
Berichten: 79
Lid geworden op: 21 sep 2013 16:49

Gebruikersavatar CycloJ 25 nov 2013 16:53

JWi schreef:ook ik rij met "robocop". :D
je mag van mij vinden wat de vindt, maar het is een geweldig ding !!!
of ik voor lul rij weet ik niet (ik zie me zelf toch niet) :lol:

het ding werkt geweldig.
ondanks het gewicht voel je de helm bijna niet
door het netje en de sleuven wordt er goed gekoeld.
moet alleen wennen aan het vizier.
als je diep zit heb je vertekening van het zicht en dit leverd na 2 uur rijden wel wat hoofdpijn op.
je moet dus wat minder schuin om hoog kijken

verder vind ik het een top helm.
(heb hem overigens in het mat zwart)

.
Zolang het maar voor jezelf perfect is he ;)
Vind hem ook echt gaaf, staat op mijn verlanglijstje. :lol:

henk1964
Forum-lid
Berichten: 100
Lid geworden op: 25 dec 2013 10:33

henk1964 31 dec 2013 14:13

Ik vind deze helm erg cool. Weet iemand waar ie te koop is in de buurt van Den Haag? Van Herwerden heeft 'm (nog) niet. Wil 'm graag wel eerst in het echt zien en passen voordat ik 'm koop. Aan een webshop heb ik nu dus niet zo veel. Op de gok kopen en terugsturen als ie niet past, hou ik niet zo van. Dus: waar o waar in de buurt van Den Haag wordt de Casco Speedair verkocht?
Carrera Veleno evo: Sram Red, CSC 50mm
Winspace SLC 2.0: Sram Red/Force, Mavic Cosmic 45mm

Gebruikersavatar
Ro_Mo
Forum-lid
Berichten: 103
Lid geworden op: 12 feb 2012 00:37

Gebruikersavatar Ro_Mo 31 dec 2013 14:35

Henk,

Ik zag de casco bij bikeparts4u staan op de webpage, neem even contact met hem op.

Robert

Ps. Beste wensen voor iedereen en veel veilige km's voor 2014

dnmvisser
Forum-lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 02 nov 2013 22:15

dnmvisser 20 feb 2014 23:37

Kan het vizier nou wel of niet omhoog klappen?
Heb em even in m'n handen gehad maar toen leek het van niet...
Echter op deze pagina http://www.gizmag.com/abus-cacso-retrac ... met/28897/ lijkt het alsof hij wel omhoog kan klappen?
Afbeelding

cipollini 2
Forum-lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 21 feb 2014 18:24

cipollini 2 06 mar 2014 11:30

Ik heb hem ook en vind hem/haar in één woord: subliem !
Door het netje heb je niet het gevoel een helm op te hebben en door het visier draag je geen bril en heb je een breder spectrum.
Het visier doe je eenvoudig naar boven.
Ik heb hem gekocht via ROSIIR: nog voor de betaling was gebeurd stond hij reeds bij mij te pronken in Vlaanderen.
Heel subjectief en wellicht tussen de 2 oren: ik heb het gevoel dat het ding echt aero is en voordeel geeft bij het op kop rijden ...

dnmvisser
Forum-lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 02 nov 2013 22:15

dnmvisser 12 mar 2014 22:16

Heb hem nu ook een paar weken, gekocht bij RocoSport in Nieuwe Niedorp. Hij had er een paar staan dus ik kon even passen. Als ik maatje L op z'n kleinst instelde was die nog te groot, en als ik maatje M op z'n grootst instelde paste ie precies. Dus toch maar M genomen.
Na de eerste volle dag op de fiets toch nog wat stellen aan het netje en de schuimstukjes omdat het niet helemaal goed paste, maar nu lijkt het OK.
Het grote voordeel van de helm voor mij is dat ik diep kan zitten zonder dat ik m'n hoofd ver achterover hoef te buigen. Dit scheelt echt veel ten opzichte van normale helm+bril, vooral na lange ritten heb ik nu geen stijve nek meer. Het zicht is ook super, geen randjes van een bril waar je tegenaan/overheen kijkt etc.
Omdat drie weken geleden het weer nog ruk was heb ik voor de zekerheid maar het transparante vizier gekozen. Aangezien het experiment geslaagd is en het weer zonniger wordt haal ik dit weekend een donker vizier op bij Roco.

Het grote minpunt van deze helm is de luchtwerveling aan de binnenkant van het vizier. Ik had eerlijk gezegd verwacht dat dat veel minder zou zijn. Vooral tegenwind merkt je dit goed, ik heb nogal snel last van geïrriteerde ogen, en na een paar uur tegen windje 5 in ploegen begon ik alweer aardig op een albino te lijken. Het zal bij iedereen weer anders zijn, maar hoewel de helm voor mijn hoofd precies groot genoeg is, zit er toch behoorlijk wat ruimte tussen mijn gezicht en het vizier:

Afbeelding

Ik heb dit opgelost door twee strookjes zelfklevende tochtstrip (Hubo) aan de onderkant van het vizier te bevestigen. Dit met de schaar op maat geknipt:

Afbeelding

Het is niet perfect, maar het sluit al een stuk beter aan op m'n gezicht:

Afbeelding

Met een klein plakbandje de luchtgaatjes bovenaan het vizier dichtgemaakt, en nu rijdt het erg fijn.
Het enige is dat hij nu soms ietwat beslaat aan de binnenkant als je stilstaat, maar dat vind ik minder erg dan die wind in m'n ogen. Het vizier klapt eigenlijk best eenvoudig omhoog dus dat is geen probleem. Ik stel me zo voor dat dit ook handig is in de bergen bij een lange klim, dan klap je hem ook even op. Geen bril meer die af moet en die je mogelijk weer laat vallen onderweg.

Heb niet het idee dat ik voor lul rij, maar als ik wielrenners tegenkom zie ik ze wel allemaal kijken. Tot nu toe alleen maar positieve reacties gehad.

Toen ik 'm voor de eerste keer op had was het merkbaar dat de wind iets minder aan m'n hoofd trok. Dus ja het zal iets schelen in luchtweerstand en dus snelheid, maar ik denk dat het heel weinig is. Leuke bijkomstigheid, maar het goede zicht en de relaxte positie van je hoofd zijn belangrijker voor mij.

Vorig seizoen met m'n gewone helm zijn er diverse keren wespen en bijen in de luchtsleuven van de helm gewaaid, en omdat ik kaal ben werd ik dus ook direct gestoken. De luchtsleuven van deze helm hebben een soort gaas, ik heb goede hoop dat de wespen hiermee buiten blijven.
Afbeelding

cipollini 2
Forum-lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 21 feb 2014 18:24

cipollini 2 17 mar 2014 10:04

Heb niet de minste problemen met eventuele speling van de wind onder het scherm.
Daarenboven draag ik contactlenzen waardoor mijn ogen gevoelig zijn voor uitdroging door wind.
Tot nu toe geen minpunten gevonden aan deze helm.

cipollini 2
Forum-lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 21 feb 2014 18:24

cipollini 2 17 mar 2014 10:14

Voor een goed begrip:
Mijn helm is de speed aero.
ik meen bij de reacties ook over deze helm gaan.

sjefjanssen
Forum-lid
Berichten: 450
Lid geworden op: 29 feb 2008 22:44

sjefjanssen 22 mar 2014 20:32

Het is een mooie helm,maar wel prijzig als je het heldere vizier er ook nog bij wilt kopen.

Joshua3
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 12 aug 2011 10:06

Joshua3 23 jun 2014 10:21

Ik heb de speedairo sinds een paar weken ook in het bezit. Na enig stelwerk zit de helm prima op het hoofd en de look (zonder vizier, da's een beetje te !) is super ! Ook de ventilatie is ronduit goed.Ik ervaar echter wel bij hogere snelheden een heel lichte fluittoon van de (rij)wind. Iemand dezelfde ervaring ? Wordt dit veroorzaakt door het gaas van de voorste ventilatiesleuven ? Is hier wat aan te doen ?

Gebruikersavatar
jwkeij
Forum-lid
Berichten: 1659
Lid geworden op: 16 jan 2013 15:06

Gebruikersavatar jwkeij 24 aug 2014 17:11

JWi schreef:ook ik rij met "robocop". :D
je mag van mij vinden wat de vindt, maar het is een geweldig ding !!!
of ik voor lul rij weet ik niet (ik zie me zelf toch niet) :lol:

het ding werkt geweldig.
ondanks het gewicht voel je de helm bijna niet
door het netje en de sleuven wordt er goed gekoeld.
moet alleen wennen aan het vizier.
als je diep zit heb je vertekening van het zicht en dit leverd na 2 uur rijden wel wat hoofdpijn op.
je moet dus wat minder schuin om hoog kijken

verder vind ik het een top helm.
(heb hem overigens in het mat zwart)

.
Ja, +1. Écht een heerlijke helm! Ik heb de SpeedSter met vizier.
Heb m nu een tijdje en bevalt nog steeds.
WiND 56 - 2020

BartNL
Forum-lid
Berichten: 526
Lid geworden op: 22 jun 2014 13:01

BartNL 31 aug 2014 21:18

hier ook een Speedster en bevalt mij ook prima.
Zou hem wel standaard met het lichte vizier bestellen aangezien die ook al getint is en het donkere vizier alleen bij vol zonlicht beter is. Ik heb hem zelf met donkere vizier gekocht en achteraf lichte vizier bij besteld. Andersom zou ik dat denk ik niet gedaan hebben.

Plaats reactie