Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Hoe strak moet een koersbroek zitten

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2247
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 06 mei 2012 12:05

Ik twijvel altijd erg bij het kopen van een nieuwe koersbroek, hoe strak moe ie nu zitten.
Ik heb nogal forse bovenbenen hierdoor rekt de stof bij de benen nogal erg op, ik ben dan geneigd een maat groter te nemen.
Bij een maat groter heb je weer de kans dat de boel gaat schuiven.

Wie kan mij hierin adviseren, moet een broek knetter strak zitten?
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

Gebruikersavatar
bmwpower
Forum-lid
Berichten: 598
Lid geworden op: 28 apr 2011 17:34
Locatie: Alphen aan den Rijn

Gebruikersavatar bmwpower 06 mei 2012 12:24

Wat je persoonlijk fijn vind zitten denk ik. Bij mij zit de broek wel echt strak, want vind het juist irritant als hij gaat schuiven oid. En met mijn benen is het lastig om überhaupt een fatsoenlijke fietsbroek te vinden, aangezien ik echt twee boomstammen heb wat dat betreft..
Freude am Fahren

Giant TCR 1 '11

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5894
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 06 mei 2012 12:27

Een koersbroek moet strak zitten en mag nergend flodderen. Hij moet zodanig strak zitten dat het strak aanvoelt zonder dat je het idee krijgt geen jongetje meer te zijn ;)
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
plantagenet
Forum-lid
Berichten: 2227
Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
Locatie: Purmerend

Gebruikersavatar plantagenet 06 mei 2012 13:08

Ik kocht laatst een koersbroek en die voelde goed aan in de winkel; strak maar verder goed qua pasvorm. Maar nu ik ermee fiets vind ik hem toch té strak zitten. Ik had dus toch een maatje groter moeten nemen. Dus passen van en rijden met de broek zijn twee verschillende dingen (voor mij dan in ieder geval).
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 06 mei 2012 19:20

Daarom doe je er goed aan om als je past niet gewoon recht te blijven staan, even in de fietshouding en bewegen helpt
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

Gebruikersavatar
plantagenet
Forum-lid
Berichten: 2227
Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
Locatie: Purmerend

Gebruikersavatar plantagenet 06 mei 2012 22:33

superrose schreef:Daarom doe je er goed aan om als je past niet gewoon recht te blijven staan, even in de fietshouding en bewegen helpt
...in het pashokje met het gordijn dicht denk ik zo maar :lol:
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

dieseltje
Forum-lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 06 aug 2006 22:10

dieseltje 07 mei 2012 21:26

superrose schreef:Daarom doe je er goed aan om als je past niet gewoon recht te blijven staan, even in de fietshouding en bewegen helpt
Goede tip!
No pain no gain, no guts no glory!

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 08 mei 2012 11:15

Zoals de oude Hopmans altijd zegt tegen mensen die tussen twee maten twijfelen:
de naadjes moeten niet trekken! :idea:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4227
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 08 mei 2012 12:23

In sommige fietszaken hebben ze ook een "fiets-achtig" ding staan, waar je in de beoogde broek even op kunt gaan zitten in de juiste fietshouding. Dan weet je het meteen. En als ze dat niet hebben, staat er in de gemiddelde fietszaak misschien wel een echte racefiets om even op te zitten ;-)

borrelli
Forum-lid
Berichten: 138
Lid geworden op: 09 mei 2011 12:02

borrelli 09 mei 2012 08:48

Ik vind dit ook altijd lastig. Mag gerust strak zijn, maar ik heb inderdaad ook aardige bovenbenen dus moet vaak naar de wat grotere maten. Dat is even wennen als je in gewone kleding kleiner draagt. Sommige stof volgt mooi je lijf, maar andere gaat toch wat flubberen, dat is echt verschillend Vooral stof die winddicht is volgt je lijf minder mooi. Dan nog de verschillende merken met sterk uiteenlopende maten, blijft zoeken, zeker als je online koopt. Inderdaad even in fietshouding staan, maar ik koop alleen maar bibs en dan vind ik dat de bretels niet te hard mogen trekken.

De verschillende zemen voelen ook zo verschillend aan. Soms heb je bijna het gevoel dat je een luier aanhebt, en anderen (de beste zemen wat mij betreft) zitten direct al comfortabel aan je lijf. Ik neem aan dat je na een tijdje ervaring, passen en proberen zo wel je voorkeur ontwikkelt.

boenkie82
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 23 sep 2007 16:29
Locatie: Breda, Noord-Brabant
Contact

boenkie82 10 mei 2012 11:41

Volgens mij is het inderdaad vooral van belang dat de zeem goed zit. Dat betekent dat de achterkant (rugzijde) niet mag flubberen op het moment dat je rechtop staat. Indien wel, dan gaat dat schuren en bewegen, en zal je zeem op de fiets niet lekker zitten.
Waar je het ook aan kan zien/voelen is de messing (de bovenzijde van de bibshort). Als je de bib aanttrekt en de bretels te los zitten (er zit nog teveel rek op), dan kun je beter een maatje kleiner nemen.

Als laatste is het natuurlijk ook erg persoonlijk wat je lekker vind zitten. Ik hou van strakke modellen, maar dat kan voor jou weer anders zijn. Trial and error lijkt me.
http://www.facebook.com/recyclingwear" onclick="window.open(this.href);return false;

andrem
Forum-lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 10 nov 2011 19:08

andrem 28 okt 2012 18:13

boenkie82 schreef:Trial and error lijkt me.
Trial en dure error vrees ik... Ik heb enige tijd geleden een Castelli Free Aero gekocht van € 150,-- en er nu flink spijt van. Na 5 ritten merk ik dat ik echt minder hard rij en ook eerder opblaas dan eerder. De zeem zit echt geweldig, da dan weer wel. Had hiervoor ook een Castelli in de maat L dus dacht dat het deze keer ook goed zou gaan maar... helaas. Een veel strakkere pasvorm. Acceptatie dat je geen L maar inmiddels een XL bent is ook wat :twisted:

Plaats reactie