Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

MTB schoenen vs. race schoenen

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27561
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 31 mar 2012 16:37

Wen er maar aan, steeds weer nieuwe spullen kopen is onderdeek van de sport ;)

Gebruikersavatar
JeanineL
Forum-lid
Berichten: 138
Lid geworden op: 14 dec 2011 12:05
Locatie: Leiderdorp
Contact

Gebruikersavatar JeanineL 02 apr 2012 08:59

joers schreef:atb-schoenen op een racerd is niet soignee :)
Je kunt het eerst ook gewoon proberen - raceplaatjes op je mbt-schoenen zetten. Kan je iig uittesten of het iets voor je is voor je dure nieuwe raceschoenen koopt
La Laudy fietst en schrijft
--------------------------------------------------------------------------------
http://www.jeaninelaudy.nl
http://www.twitter.com/jeaninelaudy

t-kops
Forum-lid
Berichten: 398
Lid geworden op: 17 feb 2009 23:09

t-kops 02 apr 2012 15:23

hier zie ik het nut niet van in. leg uit a.u.b.

raceplaten op een mtb-schoen kan al niet, en al kan het wel, dan heb je nog steeds de slappe(re) zool van de mtb-schoen, dus dan kun je nog het verschil niet ervaren

dbo
Forum-lid
Berichten: 90
Lid geworden op: 04 mei 2010 18:15

dbo 02 apr 2012 17:15

Je hebt ook racepedalen met spd dan kan je je mtb-schoenen blijven gebruiken. Deze pedalen hebben een groter contactoppervlak.

http://www.12gotrading.nl/onderdelen/pe ... pd_pd-a520" onclick="window.open(this.href);return false;

harrie
Forum-lid
Berichten: 84
Lid geworden op: 08 jan 2005 18:11

harrie 09 apr 2012 08:42

Ik heb Specialized MTB en raceschoenen. Op de racefiets SPD SL en op de MTB gewone SPD pedalen. Na het lezen van allerlei berichten op dit forum heb ik voor de racefiets de SPD SL en raceschoenen gekocht.
De witte raceschoenen zijn erg mooi en eigenlijk vind ik dat het enige voordeel aan deze schoenen. Want om nu te zeggen dat het pedaalgevoel van SPD SL en SPD veel verschilt?
Mijn Specialized MTB schoenen hebben ook een stijve zool en ook na tochten van 70 km of meer heb ik geen last van mijn voeten. En het aan beide zijden kunnen inklikken bij een SPD pedaal vind ik toch wel heel erg makkelijk.
En wat betreft dat contactoppervlak. Als ik de speedplay pedalen voor de racefiets zie, dan zijn dat ook maar "minimale" pedalen.
Als de looks niet de hoogste prioriteit heeft en de MTB schoenen een voldoende stijve zool hebben zou ik gewoon SPD pedalen op de racefiets monteren.

Focus
Forum-lid
Berichten: 735
Lid geworden op: 21 aug 2011 21:48
Locatie: Krimpenerwaard
Contact

Focus 09 apr 2012 10:22

Spd heeft veel meer zijdelingse speling. De gewone gele spd-sl plaatjes hebben 6 graden en de oranje spd-sl plaatjes zijn spelingsvrij.

In de regel hebben mtb schoenen een soepelere zool, maar vooral een soepelere opbouw. Ik heb van Bontrager de RXL race en RXL mtb schoen. Dit is een verschil van dag en nacht.

harrie
Forum-lid
Berichten: 84
Lid geworden op: 08 jan 2005 18:11

harrie 09 apr 2012 20:55

Mijn ervaring met de Specialized schoenen is toch anders. Qua stijfheid van de zool merk ik weinig verschil. De opbouw van de raceschoen vind ik soepeler dan die van de MTB schoen. De raceschoen is ook een stukje lichter. Let wel, de raceschoenen met SL pedalen bevallen mij prima, maar zou ik op dit moment weer voor de keuze staan, dan denk ik dat ik het extra geld voor raceschoenen en pedalen in de zak houd. Volgens mij is het meer een optische kwestie.
Een wat lompere MTB schoen past misschien iets minder goed bij een rank gebouwde racefiets.

Chaos
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 mar 2012 13:18

Chaos 11 apr 2012 10:47

Gekocht: Sidi Laser Carbon Black/Black Vernice Raceschoen en Keo 2 Max Carbon pedalen, fiets als een dolle!

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 11 apr 2012 16:16

Ik lees hier inderdaad oneerlijke vergelijkingen.... Een top MTB schoen is hardstikke stijf. Zelf fiets ik al een aantal jaren mijn MTB schoenen van Norhwave en Bontrager. Dat gaat super goed, omdat er gewoon carbon in de zool zit, en dus amper kunnen flexen. Natuurlijk zal ik niet op mijn Vans SPD schoenen op de racefiets stappen, die zolen zijn inderdaad veels te slap.

Ik heb nog Sidi racefietsschoenen, maar daar kreeg ik altijd ongevoelige tenen in. (vond ze ook vrij smal).

Met het Shimano PD-A600 pedaal heb je wel iets meer zijdelings speling (wat ik persoonlijk juist als prettig ervaar). Dit is ook gewoon een low-profile pedaal. Dus mijn voet staat ook gewoon laag op het pedaal. Echte standaard mountainbike pedalen zijn meestal iets hoger, met uitzondering van de XTR's (die zijn ook best low-profile). Ook bieden die XTR 980's pedalen echt wel wat steun.

Maar ik ben dan ook een toerfietser en geen wedstrijdfietser... ;) Mountainbike schoenen bevallen mij dus prima, alleen ziet er soms niet uit wanneer ze niet zo schoon zijn van het mountainbiken... :)

Gebruikersavatar
mima
Forum-lid
Berichten: 129
Lid geworden op: 23 dec 2009 19:53

Gebruikersavatar mima 21 apr 2012 11:26

Hier ook de shimano a-600. Heb ik nu bijna 2 jaar op mijn racefiets zitten en bevallen prima. In combinatie met XT pedalen op mijn mountainbike en specialized s-works schoenen met een carbon zool heb ik echt nergens last van. Ook niet op lange ritten, de zool is net zo stijf als die van vergelijkbare raceschoenen
Marcel

Stevens SCF. Cannondale Topstone.

Chaos
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 mar 2012 13:18

Chaos 23 jul 2012 13:16

Voor de reageerders:

Ik heb intussen de Dolomietenmarathon uitgereden met look Keo carbon pedalen en Sidi carbon schoenen, geheel naar tevredenheid. Wat opmerkingen nog: het steviger vast zitten is inderdaad voordeliger met het overbrengen van de kracht, je bent meer één geheel met je fiets. Nadeel is het wat lastiger inklikken, je klunt nl. maar aan één zijde in de pedaal, dat is soms even zoeken en duurt wat langer. Ook het uitklikken is lastiger, je moet echt naar de zijkant uitklikken wat lastiger is (ik heb al één keer op de grond gelegen bij een verkeerslicht). Ik heb op mijn oude fiets nog de MTB pedalen zitten, dat is lekker voor de rustige ritjes, maar stevige trainingen en cyclo's doe ik nu toch liever met racepedalen.

specialized_mannetje
Forum-lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 10 mar 2012 18:14

specialized_mannetje 09 aug 2012 22:50

Ik had eerder 3 jaar op de MTB gereden met SPD, nergens last van. Nu met racefiets met SPD-SL (gele plaatjes) last van de knie... Ik ben nu aan het uitproberen met SPD pedalen van de MTB op de racefiets. Lijkt er nu op dat dat het antwoord is op de blessure.Als ik het zeker weet en het zo blijkt te zijn meld ik het hier!!

Afz Vincent

Plaats reactie