Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

MTB schoenen vs. race schoenen

Gebruikersavatar
ridefreeordie
Forum-lid
Berichten: 466
Lid geworden op: 27 nov 2009 16:15

Gebruikersavatar ridefreeordie 10 aug 2012 15:42

Fiets al jaaaren probleemloos met SPD op de MTB. Onlangs een SS gebouwd en daar zet ik ook af en toe mn XT pedalen op. Tijdens een tocht van 135 km kreeg ik na 100km enorme last van een drukpunt precies boven de positie van het schoenplaatje. Da's dus een nadeel van SPD bij lange tochten.
Ritchey Logic Road
Pinarello Asolo
Cotic BFe
Kona Sutra

fgeurink
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 sep 2012 21:24

fgeurink 13 sep 2012 21:38

Beste allemaal, ik heb gisteren een nieuwe racefiets gekocht maar twijfel nog over de pedalen. Sport 2000 heeft voor mij lekker zittende slanke Agu schoenen van 50 euro geschikt voor SPD. Mijn fietsenmaker zegt dat SPD-SL beter is maar de Shimano SPD-SL schoenen zitten me niet lekker en ik vind ze belachelijk duur. Ook heeft een collega knieproblemen door SPD-SL gekregen doordat hij te weinig zijdelingse speling had. Heeft SPD (al is het officieel voor de MTB) altijd meer speling dan SPD-SL ? En ik begrijp uit de berichten hier dat je makkelijker uit een SPD klikt bij b.v. een stoplicht dan met SPD-SL ?

Helen
Forum-lid
Berichten: 323
Lid geworden op: 11 sep 2011 18:28
Locatie: Amsterdam

Helen 23 sep 2012 22:29

Ik heb alleennervaring met spd pedalen en heb vanaf de eerste rit geen problemen gehad met uitklikken . Voor mij was het meer een budgetkeuze: spd-schoenen had ik al voor spinning en de eerste fiets was met kleding en zo erbij voor mij al duur genoeg..... heb met ritten tot ca. 5 uur (langer heb ik nog niet gefietst) geen last can druk of zo erbij.

el Ringo
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 sep 2012 12:57

el Ringo 01 okt 2012 21:55

Wat een hoop meningen. Wat ik hier uit haal is dat het allemaal enorm persoonlijk is. Zelf gebruik ik mtb schoenen op mijn racefiets (ook al is het "not done"). Mijn keuze is daarop gevallen vanwege de routes die ik rij (vaak even afstappen) en dat ik op de plek van aankomst een stukje moet lopen. Ik ben het met de eerdere meningen eens dat een goede mtb schoen kan concurreren met een goede raceschoen. Kwestie van gevoel. Probeer de schoen eerst, dat zou mijn advies zijn. Iedereen heeft weer andere voeten.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 01 okt 2012 22:06

el Ringo schreef:Wat een hoop meningen. Wat ik hier uit haal is dat het allemaal enorm persoonlijk is. Zelf gebruik ik mtb schoenen op mijn racefiets (ook al is het "not done"). Mijn keuze is daarop gevallen vanwege de routes die ik rij (vaak even afstappen) en dat ik op de plek van aankomst een stukje moet lopen. Ik ben het met de eerdere meningen eens dat een goede mtb schoen kan concurreren met een goede raceschoen. Kwestie van gevoel. Probeer de schoen eerst, dat zou mijn advies zijn. Iedereen heeft weer andere voeten.
Niet helemaal persoonlijk, hier een paar feiten:
Een MTB pedaal heeft een kleiner contactoppervlak; je kunt last krijgen van het drukpunt (minder bij een stijvere zool, maar een schoenzool zal altijd minder stijf zijn dan een pedaal; bovenden zijn echt stijve schenen DUUR!)
MTB pedalen hebben over het algemeen meer speling
Bijna alle MTB pedalen hebben meer ruimte aan de onderkant, waardoor je bij minder hoge snelheden in de bocht nog kunt bijtrappen
Met een MTB schoen kun je makkelijker stukjes lopen

Persoonlijk zou ik als ik het me enigzins kan permitteren de juiste schoen bij het juiste fietstype kiezen. Maar er zijn zat mensen die op hun MTB schoen hun racerondjes maken
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Plaats reactie