Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

nieuwe schoenen voor smalle voeten

cnillis
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 16 dec 2010 11:49

cnillis 29 feb 2012 22:08

Hallo allemaal,

Ik ben mij aan het orienteren op nieuwe race schoenen. Ik gebruik nu mijn oude shimano mtb schoenen op mijn race fiets met spd pedalen en wil nieuwe schoenen die stijver zijn en meer ondersteuning bieden onder je voeten.

Ik heb smalle voeten, maar wel een grote maat. Mijn shimano schoenen zijn maat 48. Vanmiddag een specialized schoen geprobeerd, maar deze is te breed. Nu raadde de verkoper aan om Sidi schoenen te proberen, bij Mantel in Arnhem (daar woon ik vlak bij). Is Sidi een goede schoen? Zijn er nog meer merken die smalle schoenen hebben en verkopen ze die ook in Arnhem?

Hebben jullie tips waar ik op moet letten bij Sidi schoenen? Ik wilde ongeveer 125E uitgeven aan de schoenen.

PS. Is er een kwaliteitsverschil tussen het goedkoopste spd-sl pedaal van Shimano en de 5700? Behalve dan gewicht?
race: C\'dale Caad10 105 aksium / mtb: Merida sub60v

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27565
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 01 mar 2012 09:22

Sidi is inderdaad het merk voor smalle voeten.

stillekracht
Forum-lid
Berichten: 924
Lid geworden op: 02 dec 2008 22:48

stillekracht 01 mar 2012 10:26

Ik heb extreeeeeeeme smalle en platte voeten. SIDI is BREEEEEEED.

Ik heb leestmaat F.

Als je een smalle schoen nodig kijk dan eens of je nog ergens nieuw of tweede hands Nike Poggio kan krijgen. Perfecte schoenen en lekker smal.

Het er zelf nog wel een centimeter dikke zool in moeten leggen :-(

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 01 mar 2012 13:24

Sidi is helemaal niet breed. Mijn voeten zijn ook extreem smal (en laag), Sidi's zijn de enige fietschoenen die ik pas. Poggio zijn aan de voorkant te breed voor mij.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

mikethebike
Forum-lid
Berichten: 915
Lid geworden op: 10 jan 2005 20:23

mikethebike 01 mar 2012 13:58

Zo ver ik weet is dat Sidi voor de smalle/gewone voet, voor brede voeten is er een andere versie.
Northwave, DMT ed. vallen ook smal.
Carnac zou voor de gemiddelde voet tot breder kunnen.
Specialized, Nike en Shimano zouden voor de meeste als gewoon tot breed vallen (EU maat).
Zou altijd de schoenen passen.

Zo paste ik vroeger gewoon Sidi (heb een hoge wreef) maar de nieuw modellen pas ik niet meer.
Heb een Carnac gevonden, maar deze zit achteraf toch niet geheel lekker.
Daardoor nog op zoek naar de ideale schoen.
It's nice to be important, but it is more important to be nice.

t-kops
Forum-lid
Berichten: 398
Lid geworden op: 17 feb 2009 23:09

t-kops 02 mar 2012 14:40

northwave is juist wel breed, en shimano valt dan weer ongeveer tussen sidi en northwave in.

mikethebike
Forum-lid
Berichten: 915
Lid geworden op: 10 jan 2005 20:23

mikethebike 02 mar 2012 16:57

Dan zijn ze van leest veranderd. Northwave had een Italiaanse/lees smalle leest.
It's nice to be important, but it is more important to be nice.

t-kops
Forum-lid
Berichten: 398
Lid geworden op: 17 feb 2009 23:09

t-kops 02 mar 2012 17:44

toch niet recentelijk dan, naar mijn weten heeft northwave altijd een brede leest gehad, in elk geval al zolang als ik met fietsen bezig ben

rafc
Forum-lid
Berichten: 158
Lid geworden op: 08 nov 2004 17:33

rafc 03 mar 2012 09:11

Ik ben overgestapt van Sidi naar Northwave en dat was voor mij en mijn brede voeten een verademing.
Northwave is een stuk breder dan Sidi.

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3072
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 03 mar 2012 09:36

Mijn ervaringen
-Sidi valt redelijk smal.
-Northwave (al jaren) heel breed.
-Heb heel oude DMTs die vallen smaller dan sidi (type R3) maar alle nieuwere modellen vallen helaas weer veel breder.
-Shimano normaal breed.

k heb ook de ideale supersmalle schoen nog niet gevonden. De laatste pearl izumi octane schijnt heel smal te vallen, maar die valt buiten (vrijwel ieders) budget. Bovendien moet de kleur oranje net bij je fiets passen. In eerste instantie zou ik toch sidi eens proberen. Al vind ik wel dat de goedkopere modellen minder ondersteuning bieden dan de wat duurdere. Wellicht kun je een wat duurder overjarig model op de kop tikken.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 03 mar 2012 11:07

Klopt, Ik heb brede voeten en heb Northwave mtb schoenen, voor de racefiets heb ik Nike Altea 2 en Nike Lance, beiden vergelijkbaar met Nortwave kwa breedte, een paar Shimano's R132, die zijn iets minder breed en een paar Northwave Fahrenheit voor de winter, zijn ook redelijk breed.
Sidi wel eens aangehad, maar waren veel te smal, Specialized daarentegen zijn ook flink breed.
Mikethebike van wanneer dateren jouw ervaringen?

cnillis
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 16 dec 2010 11:49

cnillis 03 mar 2012 11:26

Dank voor de reactie tot zover. Ik zal eens naar sidi schoenen gaan kijken.
jsparie schreef:In eerste instantie zou ik toch sidi eens proberen. Al vind ik wel dat de goedkopere modellen minder ondersteuning bieden dan de wat duurdere. Wellicht kun je een wat duurder overjarig model op de kop tikken.
Kan je wat specifieker zijn over je ervaringen met Sidi? Wat is het verschil tussen de duurdere en goedkopere modellen? De zool opbouw is toch allemaal hetzelfde? Alleen de buitenkant verschilt, qua sluitmechanisme en verschil in gewicht. Of is dat te kort door de bocht.

Ik zit te kijken naar deze schoenen.
http://www.mantel-bikeparts.nl/sidi-five-4799" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mantel-bikeparts.nl/sidi-logo-black-vernice" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mantel-bikeparts.nl/sidi-genius-5-pro-black" onclick="window.open(this.href);return false;
race: C\'dale Caad10 105 aksium / mtb: Merida sub60v

Plaats reactie