Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Het grote winterschoenen topic

i-mac

i-mac 26 dec 2014 22:36

brekson schreef:Tja , toch wil ik me dan afvragen
Wat voor handschoenen je niet moet dragen als je met deze hogergenoemde schoenen het al koud hebt ?
Je voeten bewegen tenminste nog
Castelli Estremo ...

Ik kan er ook niet aan doen dat ik snel koude voeten heb. Ik heb alles geprobeerd bij vrieskou. En liever teveel zaken aandoen, dat snel koud te krijgen, en dat mijn fietsplezier even snel weg gaat ...

Pelep
Forum-lid
Berichten: 1041
Lid geworden op: 08 okt 2013 21:05

Pelep 27 dec 2014 10:08

Peet68 schreef:
Pelep schreef:@Peet68 hoeveel stonden die MW81?
Afgeprijsd van 200€ naar 120€.
Koopje ;)
Mooi koopje!

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5109
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 27 dec 2014 11:10

brekson schreef:Hopelijk zijn je shimano's net zo "waterrepelent" bij miezer als de NW's, want die zijn dat wel
Tegen stortregen is geen schoen bestand btw
Ik heb de Shimano SH-RW80, maar die die gebruik ik toch liever niet als het echt regent.
Eerste uur blijven je voeten misschien wel droog, maar als water eenmaal in schoenen komt blijft het er ook echt instaan.
Dan fiets ik liever met zomerschoenen icm overschoenen, worden je voeten ook nat maar zit je niet te soppen in het water.

fietsvriend
Forum-lid
Berichten: 783
Lid geworden op: 15 okt 2008 23:17

fietsvriend 27 dec 2014 16:52

Mijn beste vrienden tijdens de herfst en de winter op de mtb zijn de shimano's MW81. Warm en waterdicht. Draag wandelsokken van de Decathlon. Overschoenen gebruik ik eigenlijk nooit waarom. Waarom zou ik? Als het echt vriest heb ik nog verwarmde zooltjes liggen die ik dan oplaad. Had altijd last van koude voeten, maar dankzij deze schoenen is dat probleem voorbij.
Michiel

bluv107
Forum-lid
Berichten: 1799
Lid geworden op: 13 aug 2008 15:33
Locatie: Nieuw Oosteinde

bluv107 27 dec 2014 17:55

Sinds ik de NW Fahrenheit gebruik, heb ik nooit meer koude voeten. Voor die tijd altijd ellende. Bij mij werkt de combi met waterdichte Sealskinz sokken perfect. Overigens heb ik Roeckl Rigoli waterdichte winterhandschoenen: top! Maar da's een ander topic.
It takes an awful lot of money to look this cheap - Dolly Parton

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5109
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 27 dec 2014 18:12

Sealskinz sokken heb ik eenmalig geprobeerd, maar dan is het soppen in en om je sokken.

bluv107
Forum-lid
Berichten: 1799
Lid geworden op: 13 aug 2008 15:33
Locatie: Nieuw Oosteinde

bluv107 06 jan 2015 11:11

Ik ben bang dat ook hier de ervaringen van persoon tot persoon sterk kunnen verschillen. De een heeft nu eenmaal sneller last van een odeurtje dan de ander. Waarmee ik overigens geen kwalificatie aan jou geef, DDX :mrgreen: Ik zeg dit ook in alle bescheidenheid gezien het beperkt aantal km's dat ik in vergelijk met jou per jaar afleg. ;)

Ik trek zelf de Sealskinz ook pas aan wanneer het echt koud wordt (rond het vriespunt) of wanneer het buiten nat is.
It takes an awful lot of money to look this cheap - Dolly Parton

Comp78
Forum-lid
Berichten: 168
Lid geworden op: 02 jun 2013 14:53

Comp78 23 jan 2015 16:21

NW Fahrenheit met 0 graden vandaag na 60 mins koude tenen, na 1.5 uur ijskoude tenen. Wel beter zonder die Sealskinz waterdichte sokken. Daarmee heb ik al koude voeten bij 5 graden.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27561
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 23 jan 2015 16:30

Wollen sokken al geprobeerd? En dan bedoel ik geen fancy dure sokjes van Castelli of Falke, nee gewoon oud-Hollandse geitenwollensokken van 8 euro's. Verkrijgbaar bij Welkoop / Scapino en op de markt. Ik heb van alles geprobeerd, van sokken van bijna 30 euro tot dit en NIKS werkt (voor mij dan) beter dan de deze oersimpele sokken.

Met dit weer gebruik naast de Fahrenheits ook nog dikke neopreen overschoenen. Dinsdag nog bijna 4 uur op de fiets gezeten. Tenen werden wel wat koud, maar zeker niet ijskoud.

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5947
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 23 jan 2015 16:49

Vandaag 70 Km met de Northwave Artic - met wel fancy sokjes namelijk : de Assos Bonka wintersocks. Ik had ze voor de eerste keer aan en in 1 woord geweldig. Aan het einde werd het wel fris - zeker aan de vingertoppen maar nog steeds geen koude voeten. 8-)
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Paas
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 nov 2014 20:32

Paas 23 jan 2015 20:45

Ben ook van plan winterschoenen aan te schaffen alleen......

In de laatste editie van FIETS worden de WS getest.

Mavic Drift en Spez.Defroster grote winnaars maar op andere fora worden b.v. de Mavics volledig afgebrand vanwege het niet waterdicht zijn. Nu is geen enkele schoen dat voor de volle 100% maar hier een citaat van Bikerader.com:

Unfortunately, there’s a big gap between the fat tongue and the Neoprene cuff so any puddle splash sluices straight into your foot, making you wonder why on earth you paid £160 to end up as wet and cold as normal.

De Shimano's komen er in de FIETS test bekaaid vanaf, hier een citaat van Bikemagic.com:

Put an end to cold and wet feet and embrace all the benefits of Shimano’s excellent MW81 Winter Boots. They may be expensive, but they’re a worthwhile investment.

Hoe kunnen die resultaten zo ver uitéén liggen is mijn vraag?

Gebruikersavatar
alypat
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 23 dec 2010 21:06
Locatie: Woerden

Gebruikersavatar alypat 23 jan 2015 21:35

Omdat ik de hele winter door fiets, en redelijk snel last heb van koude voeten, heb ik Northwave Extreme Winter GTX R schoenen gekocht http://www.northwave.com/en/product/_ex ... nter_gtx_r. Voorheen gebruikte ik mijn zomerschoenen, met Assos fuguSocks_S7 en Pearl Izumi Elite Barrier overschoenen. Maar bij temperaturen rond het vriespunt kreeg ik over een afstand van 20 kilometer toch koude voeten. En steeds die overschoenen aan- en uittrekken werd ik ook zat.

Mijn normale schoenmaat is 42, en mijn zomerschoenen (Shimano) zijn maat 43. De Northwaves heb ik ook in maat 43 gekocht, en ze passen prima. Ik twijfelde nog of ik niet een maat groter moest nemen, omdat je in de winter met dikkere sokken rijdt. Maar zowel met dunnere sokken (Assos earlyWinterSocks_S7) als de dikke fuguSocks zitten de schoenen goed. Dat is denk ik mede te danken aan het SLW2-sluitsysteem. Daarmee kun je de schoenen goed op je voet laten aansluiten. Mooi systeem. Zoiets wil ik nu ook op mijn nog aan te schaffen nieuwe zomerschoenen. De schoenen sluiten redelijk hoog, maar bieden genoeg bewegingsvrijheid rond de enkels.

Deze winterschoenen zijn duidelijk warmer dan de combinatie zomerschoen/overschoen. Niet in de laatste plaats omdat de onderkant geen ventilatiegaten heeft. Afgelopen week heb ik in temperaturen tot -5 gefietst. Over een afstand van 20 kilometer werden mijn voeten nooit echt koud, hooguit fris. Maar dat is veel beter dan de ijskoude voeten die ik eerst had.

Vanochtend (-5) werden mijn tenen wel koud. Ik denk dan ook dat de voeten op langere tochten nog wat kouder kunnen worden. Maar nogmaals, met de combinatie zomerschoen/overschoen zou ik dan al ijsklompen hebben. Ik kan mij voorstellen dat een combinatie van flinke vorst en wind tegen, ook deze schoenen teveel worden. Dan zal het nodig zijn om windwerende overschoenen te gebruiken, maar die hoeven denk ik niet per sé isolerend te zijn.

Waterdichtheid van deze schoenen heb ik niet getest. Als het even kan vermijdt ik regenrijden, en als het niet anders kan zorg ik dat ik regenoverschoenen bij me heb.

Kortom, de Northwave Extreme Winter GTX R zijn absoluut niet goedkoop. Maar je koopt er wel kwaliteit voor, waar koukleumen zoals ik veel lol aan beleven.

Plaats reactie