Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Het grote winterschoenen topic

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 24 nov 2011 20:55

havana schreef:Ik heb uiteindelijk 44 genomen. In 'real life' heb ik 43. Ik had ze overigens al eens gepast bij Belga. "Passen in de winkel, kopen op internet" :D

Ik ben heel benieuwd of de Northwaves mij van mijn koude voeten probleem kunnen afhelpen. Tot nu toe geprobeerd

- 3 soort overschoenen, ook in combinatie met elkaar
- vaseline
- skisokken
- geitenwollen sokken
- chemische hittezakjes
- elektrische zooltjes
- zilverfolie op de zooltjes
- peper
Als ik lees dat je met 5 graden een dun shirt met lange mouwen wilt dragen vraag ik me af of het daar misschien mee te maken kan hebben.. ;)

martijnm
Forum-lid
Berichten: 154
Lid geworden op: 17 jun 2010 11:57

martijnm 26 nov 2011 15:06

Net een eerste ritje gemaakt met mn Diadora Chili Extreme... Voor een zeer schappelijke prijs bij Merlin Cycles besteld.
Eerste ervaring zeer positief. Na andere reacties in dit topic gelezen te hebben, heb ik op de gok maat 46 besteld. Ik heb Shimano MTB schoenen mt 46 en Pearl Izumi race schoenen ook 46.
De Diadora's zitten prima, de zool wel wat minder stijf dan ik gewend ben..
Door de dunne wijdere schacht aan de schoen, zit de schoen niet stugger bij de enkels dan zomerschoenen.

Vandaag uiteraard prima warme voeten gehouden... maar het is dan ook niet erg koud buiten :)
Als het weer echt koud wordt, en ik een flinke regenbui gehad heb, laat ik wel weten wat het resultaat is..

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 27 nov 2011 18:18

Het is in feite een lage schoen met een zakje eromheen. Ik vond ze wel vrij klein vallen want maat 47 zit bij mij goed (draag 46 Sidi Mega zomerschoenen).

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27561
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 28 nov 2011 15:32

Vanmiddag toen ik net mijn racefiets naar buiten reed om te gaan trainen, stond de postbode voor mijn deur met het pakketje van Wiggle. Meteen de plaatjes eronder geschroefd en vertrokken voor een ritje.

De pasvorm is bewust ruimer gemaakt dan een zomerschoen om zo ruimte te geven aan dikke sokken. Voor mij is 44 uitstekend (in real life heb ik 43). Op deze manier heb ik nog wat ruimte over en dat is natuurlijk goede isolatie en geeft bovendien dus ruimte voor dikkere sokken.

De schoenen zelf zitten prima. Wel vind ik ze lelijk maar dat vind ik van alle winterschoenen. Afijn mijn eerste ritje beviel redelijk goed. Ik heb gereden zonder overschoenen en met gewone sokken. Zodra die nat worden krijg je klamme voeten maar echt koud werden ze niet. Met sokken die meer vocht opnemen is dit allicht beter. Ik kan de isolatiewaarde nog verhogen door andere sokken en overschoenen.

De echte test volgt dus nog zodra het gaat vriezen. Voorlopig ben ik tevreden.

hd
Forum-lid
Berichten: 217
Lid geworden op: 21 apr 2010 10:15

hd 02 dec 2011 20:49

Als zomerschoenen heb ik de Specialized S-Works Road maat 44. Overweeg de Defroster (het nieuwe model 2012 met de BOA-sluiting), maar zit te dubben over de maat. Ga ik voor maat 44 of neem ik een maat groter voor dikke sokken. Heb in de S-Works Road aan de voorzijde voldoende ruimte over, maar in de breedte is het precies goed. Iemand, die de vergelijking tussen beide modellen kan maken?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27561
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 31 dec 2011 12:02

Ik heb inmiddels een paar ritjes achter de rug, waarvan een paar rond het vriespunt. Tot nu toe geen koude voeten gehad. Ik gebruik er wel overschoenen bij, niet alleen voor extra warmte maar ook om de schoenen een beetje netjes te houden, wat hard nodig is met deze natte winter. Ik gebruik er overigens wollen sokken bij van de Welkoop. Ik heb gemerkt dat het erg belangrijk is dat de je schoenen, sokken én voeten warm en droog zijn voor je de boel aantrekt. Niet in de garage laten staan dus, maar de eventjes bij de verwarming zetten een uur voor vertrek. Ook belangrijk: niet meteen vertrekken als je alles aan hebt, maar nog even binnen blijven (5-10 minuten).

Gebruikersavatar
hendriku
Forum-lid
Berichten: 255
Lid geworden op: 24 feb 2005 10:11
Locatie: Amsterdam
Contact

Gebruikersavatar hendriku 18 jan 2012 16:52

Zelf heb ik enige tijd geleden de Sidi Diablo Gore-tex mountainbike schoenen gekocht omdat ik ook in de koude maanden zowel op de racefiets als mtb wil rijden en twee paar winterschoenen wat overdreven vind. Dan maar even tijdelijk ook op race met SPD rijden.

Het gaat om deze: (link naar futurumshop);
Afbeelding

Pasvorm is goed, ruimte genoeg voor dikke sokken, zijn waterdicht maar mis eigenlijk de isolatie. I.c.m. vaseline en sealskinz -merinowol- sokken bieden ze voor mij helaas geen soelaas. Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik erg snel erg koude voeten heb en deze mij er ook van weerhouden om langer dan 2 uur te gaan fietsen als de temperatuur onder de 10 graden komt.

Wat ik wil gaan proberen zijn onder sokken die bij het skieen wat gebruikelijker zijn. Op zich logisch om net als bij de rest van je lichaam een extra laag aan te brengen t.b.v. isolatie en vochtafvoer.

Een goed punt dat Havana aanbrengt is er voor te zorgen dat alles inclusief je voeten warm zijn voordat je vertrekt. Ze zullen er buiten immers niet warmer op worden.
Kijk ook eens op Racefietsblog.nl voor nog meer racefietsen en wielernieuws! Ook op Twitter, Facebook, Pinterest en op Strava met onze eigen club: app.strava.com/clubs/racefietsblog-nl

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27561
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 18 jan 2012 17:06

Ik gebruik geitenwollen sokken, te koop bij de Welkoop / Boerenbont. Het voordeel hiervan is niet alleen dat ze warm zijn, maar ook dat ze veel vocht opnemen. Aangezien winterschoenen door de dikke lagen isolatiemateriaal nauwelijks ademen, is dat heel belangrijk. Ik gebruik trouwens ook nog overschoenen over mijn winterschoenen, maar dat is meer tegen vuiligheid dan voor de extra warmte.

Maandag heb ik ruim 3 uur getraind met temperaturen rondom het vriespunt. Zelfs na 3 uur had ik nog warme voeten en ik ben ECHT een probleemgeval, ik heb echt ALLES al geprobeerd...

Gebruikersavatar
hendriku
Forum-lid
Berichten: 255
Lid geworden op: 24 feb 2005 10:11
Locatie: Amsterdam
Contact

Gebruikersavatar hendriku 18 jan 2012 18:07

havana schreef:Ik gebruik geitenwollen sokken, te koop bij de Welkoop / Boerenbont. Het voordeel hiervan is niet alleen dat ze warm zijn, maar ook dat ze veel vocht opnemen. Aangezien winterschoenen door de dikke lagen isolatiemateriaal nauwelijks ademen, is dat heel belangrijk. Ik gebruik trouwens ook nog overschoenen over mijn winterschoenen, maar dat is meer tegen vuiligheid dan voor de extra warmte.

Maandag heb ik ruim 3 uur getraind met temperaturen rondom het vriespunt. Zelfs na 3 uur had ik nog warme voeten en ik ben ECHT een probleemgeval, ik heb echt ALLES al geprobeerd...
Ja, ik zag inderdaad al wat posts van je voorbij komen. Thermozooltjes hebben ook al de revue gepasseerd zag ik, net als van die warmte pads. Vrees dat we beide mogelijk met Raynaud o.i.d. te maken hebben.

Zelf vorige week met vaseline+sealskinz wintersokken+sidi winterschoenen gereden met als resultaat ijskoude voeten na 1,5 uur mtb-en bij +5 graden. Geitenwollensokken ontbreken nog aan mijn anti-koude-voeten-assortiment dus daar ga ik maar eens wat aan doen!
Kijk ook eens op Racefietsblog.nl voor nog meer racefietsen en wielernieuws! Ook op Twitter, Facebook, Pinterest en op Strava met onze eigen club: app.strava.com/clubs/racefietsblog-nl

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27561
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 18 jan 2012 20:24

Zeker proberen, want ze kosten helemaal niks (5 euro o.i.d.). Ik verwarm mijn voeten, mijn sokken en schoenen eerst bij de houtkachel voordat ik wegga. Op een radiator werkt ook.

Gebruikersavatar
hendriku
Forum-lid
Berichten: 255
Lid geworden op: 24 feb 2005 10:11
Locatie: Amsterdam
Contact

Gebruikersavatar hendriku 20 jan 2012 09:38

Gisteren meteen even bij de Welkoop langs geweest en met onderstaande vrienden terug gekomen. Het waren alleen maar sokken van dit merk. Bijna allemaal 50% wol maar er staat niet specifiek genoemd of het geitenwol is. Is dit ook wat jij hebt?

De zooltjes hingen ernaast. Leek mij een prima aanvulling voor een paar euro.

Afbeelding
Kijk ook eens op Racefietsblog.nl voor nog meer racefietsen en wielernieuws! Ook op Twitter, Facebook, Pinterest en op Strava met onze eigen club: app.strava.com/clubs/racefietsblog-nl

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27561
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 20 jan 2012 09:39

Dat zijn precies dezelfde inderdaad. Die zooltjes heb ik er ook bijgekocht, maar in mijn beleving helpt dat niet veel extra, maar het is het proberen waard !

Overigens heb ik gemerkt dat warme benen ook een basisvoorwaarde is voor warme voeten. Ik heb twee soorten beenstukken (dikke en dunne) en ik merkte dat ik met de dikke beenstukken aanzienlijk langer warme voeten houd. Ik heb gisteren de proef op de som genomen door met twee verschillende beenstukken te rijden (rechts dun en links dik) en het verschil was zéér duidelijk. Investeren dus in een winterbroek, óók als je denkt dat je geen koude benen hebt.

Ik heb mijn dunne beenstukken namelijk ook het gevoel dat ik helemaal geen koude benen heb, maar kennelijk maakt het voor je voeten dus toch een behoorlijk verschil.

Plaats reactie