Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Het grote winterschoenen topic

Cyclo-Dul
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 okt 2017 08:48

Cyclo-Dul 25 jan 2019 15:40

mn winterschoenen, 2 maatjes groter dan mn normale schoenen en 1 maatje groter dan mn zomer fietsschoenen. extra wol/alu zooltjes onder de fabrieksinlays en dat werkt prima, 2 paar sokken en het past allemaal zonder knellen.. nu wil ik graag weten
wat zijn nou echt geweldig goeie thermo/winter fietssokken (hoeven niet waterdicht te zijn) ???
Cyclogrzzz

Gebruikersavatar
xml
Forum-lid
Berichten: 1114
Lid geworden op: 06 feb 2013 22:21
Locatie: België

Gebruikersavatar xml 25 jan 2019 19:32

ik ben wel lovend over de Bioracer Speedwear Tempest sokken. goeie stretch met lekkere fleece van binnen.
xml schreef: 20 jan 2019 20:05 gisteren de schoenplaatjes gemonteerd (moet ze nog aanpassen want komen nog niet volledig overeen met de zomerschoenen) en vandaag bijna vier uur ze uit kunnen proberen. weinig wind en temperatuur schommelde rond de 0°C. laatste uur ging het van -1°C naar -4°C. heb nooit geen koude of zelfs frisse tenen gehad, geniaal! was een goede investering.
keerzijde van de medaille vandaag gemerkt. het weer was mistig, na twintig minuten vielen de druppeltjes al van m'n helm en bril. drie kwartier later begon het te miezeren. soms beetje meer maar niet voor lang.
bij het achterwiel heb ik wel een SKS raceblade spatbord maar bij het voorwiel die niet gemonteerd want dat schuurt oftewel tegen m'n band oftewel tegen m'n kabels...
ik droeg merino sokken die toch wel zeker 10cm boven de enkel komen, daarboven beenstukken, daarboven een lange broek die wel beetje waterafstotend is. de Defrosters aangedaan in combinatie met die GripGrab Gaiters. weliswaar niet dakpansgewijs maar gewoon boven de lange broek en boven de schoenen.

resultaat:

na twee uur voelde ik wel iets maar dacht dat het mss beetje zweet was, tien minuten later voelde ik echt wel een bodempje water, zool en/of sok waren zompig. kwartier later was het echt veel.

nu vraag ik me af hoe dit water er toch door/in is gekomen... heb ik verkeerd gedaan met die lange sokken te dragen? deze kwamen wel hoger dan de Gaiter denk ik en toen ik alles uitdeed was de sok aan de kant van de schenen vochtig (maar mss enkel van het zweet, die Gaiter rond je been zorgt daar wel voor heb ik eerder al gemerkt) met een streep vuiligheid, alsof de viezigheid en de modder door de Gaiter, lange broek en beenstukken is gedrongen! of had ik die Gaiter dakpansgewijs moeten dragen, dus onder de beenstukken/broek en boven de schoenen?

wat me verder opviel is dus dat de sokken tot ongeveer aan de enkel en erboven eerder vochtig waren, alsof ze enkel "zweetvochtig" waren en alles daar beneden was echt kletsnat. dus komt het mss toch door de schoen op den duur?

alvast bedankt om deze brok te lezen. :lol:

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5052
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 25 jan 2019 19:39

de gaitors moet je op je blote huid doen en zorgen dat je sokken niet echt boven je winterschoenen uitkomen en dan de gaitors over je winterschoenen. en daar weer over je beenstukken.
Vanavond uur in stromende regen en voeten waren nog gewoon droog. (beenstukken wel doorweekt)

Als die sokken onder je gaitors doorlopen hebben ze geen effect, maar loopt water gewoon door/onder je sokken je schoenen in.

Gebruikersavatar
xml
Forum-lid
Berichten: 1114
Lid geworden op: 06 feb 2013 22:21
Locatie: België

Gebruikersavatar xml 25 jan 2019 20:00

alright, bedankt voor de feedback, had er zelf niet bij stilgestaan. ik geef de moed nog niet op. :) welke schoenen heb jij overigens DDX?

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5052
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 25 jan 2019 20:36

Northwave Extreme XCM 2 GTX

Wisselwerking
Forum-lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 21 aug 2015 10:00

Wisselwerking 25 jan 2019 22:00

Klopt wat ddx zegt. Zo doe ik het ook en dat gaat prima. In combinatie met northwave raptor GTX. Ben laatst zelfs door diepe plassen gekomen (scheen hoogte) en dat ging ook goed.
Mijn Strava

Gebruikersavatar
xml
Forum-lid
Berichten: 1114
Lid geworden op: 06 feb 2013 22:21
Locatie: België

Gebruikersavatar xml 26 jan 2019 06:51

cool! kbegon al een beetje te vrezen dat oftewel de schoenen toch niet goed waren of dat ik me er bij neer moest leggen dat regen altijd wel natte voeten betekende. maar kvond het al opmerkelijk dat de het bovenste deel van de sokken een lange streep vuiligheid toonden aan de voorkant, ondanks alle laagjes.

vincenth
Forum-lid
Berichten: 259
Lid geworden op: 15 aug 2008 13:25
Locatie: Groningen
Contact

vincenth 06 feb 2019 09:44

Ik rijd sinds december met de Northwave Flash GTX. Ook ik krijg natte voeten als het echt regent. Na verloop van tijd via de sokken loopt de schoen vol. Heel koud! Ik heb dus cycling gaiters besteld en hoop dat dit helpt.

Achteraf had ik beter de Arctic versie gekocht. Ik heb dat niet gedaan omdat ik vreesde dat die té warm zou zijn bij Nederlands herfstweer, maar de Flash zijn toch niet zo warm als ik had gedacht. Bij temperaturen onder de 4 graden doe ik toch ook overschoenen aan, omdat ik anders blauwe tenen krijg.
De schoenen houden de wind en water wel tegen, maar het buitenmateriaal wordt dan wel heel koud en dat straalt door naar binnen.
Qua sokken heb ik al verschillende dingen uitgeprobeerd: DHB thermo sokken van Wiggle, medium merino sokken, deep winter merino sokken en dunne merino sokken. Dat maakte voor het warmtegevoel uiteindelijk weinig uit.
Wel rijd ik niet met de meegeleverde binnenzool: die is helemaal plat en daarvan kreeg ik last van mijn knieën, dus die heb ik vervangen door de zooltjes waar ik in de zomer ook mee rijd die de voetboog ondersteunen.
Ik weet niet of dat nog wezenlijk iets uitmaakt voor de warmte in de schoen.

De schoen is verder wel echt heel fijn. Comfortabel, de sluiting werkt goed, ziet er goed uit en is makkelijk schoon te maken.

Mijn conclusie is dus: je kunt beter iets meer uitgeven en de arctic versie kopen.
Tita Gazelle V8
Afbeelding

Gebruikersavatar
Erik1.0
Forum-lid
Berichten: 351
Lid geworden op: 27 jan 2013 09:49
Locatie: Nijmegen

Gebruikersavatar Erik1.0 08 feb 2019 10:02

Na jaren woon-werk / regen vries ritjes etc is mijn conclusie:

Northwave arctic zijn hun geld dubbel en dwars waard

Als het lang heftig regent blijft niks droog MAAR:
een goede regenbroek (in mijn geval 3/4 castelli icm waterdichte beenstukken met 'plastic' onderbenen (castelli) die over warterdichte overschoenen (grib-grab) vallen icm met een goede regenjas (etxchondo gore tex) zorgen voor de beste bescherming. Alles moet volgens het dakpan principe gaan. Stop je een 'waterdichte' lange broek in waterdichte overschoenen dan heb je na een uur natte voeten (loopt er toch gewoon in)...

grtz

Gebruikersavatar
Kiekeboe
Forum-lid
Berichten: 2423
Lid geworden op: 31 mar 2010 11:03
Locatie: West-Vlaanderen (B)

Gebruikersavatar Kiekeboe 08 feb 2019 13:11

DDX schreef: 25 jan 2019 19:39 de gaitors moet je op je blote huid doen en zorgen dat je sokken niet echt boven je winterschoenen uitkomen en dan de gaitors over je winterschoenen. en daar weer over je beenstukken.
Vanavond uur in stromende regen en voeten waren nog gewoon droog. (beenstukken wel doorweekt)

Als die sokken onder je gaitors doorlopen hebben ze geen effect, maar loopt water gewoon door/onder je sokken je schoenen in.
Lees ik nu goed, dat je dus als laatste je beenstukken over je winterschoenen trekt?
Wanneer je nu met overschoenen fiets, dan moeten de gaiters dus over je overschoenen, en dan de beenstukken daar nog eens over.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 08 feb 2019 13:40

Zo moet het anders heb je nog steeds natte voeten.

Uiteindelijk krijg je wel nog steeds natte voeten. Onlangs op een cross-ritje van 5u met bijna constant regen en geregeld erg diepe plassen, overal modder en dan op het einde nog een enorme stortbui alsof de wereld ging vergaan, heb ik het laatste half uur toch wat natte voeten gehad.
Afbeelding

Drossie2
Forum-lid
Berichten: 369
Lid geworden op: 19 mei 2017 23:22

Drossie2 20 jan 2020 08:34

Wat zijn momenteel prijs-kwaliteit goede winterschoenen?

Ik zoek winterschoenen om dagelijks 20km enkel woon-werkverkeer te doen.

Momenteel denk ik aan de Northwave Raptor GTX. Dit zijn te vinden voor 150€.
Giant TCR Advanced Pro 1 disc 2020
Kona Rove NRB DL 2018
Fairlight Strael 2.0

Plaats reactie