Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Het grote winterschoenen topic

Balhoofd 1
Forum-lid
Berichten: 83
Lid geworden op: 03 jan 2017 14:47

Balhoofd 1 02 dec 2017 17:58

Waar in de regio Amsterdam is een winkel met een ruime (winter)schoenencollectie? Ik heb 'moeilijke' voeten dus ik wil niet op de bonnefooi iets bestellen. en met dikke sokken plus overschoenen red ik het niet met dit weer.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 03 dec 2017 11:12


Gebruikersavatar
fietsslak
Forum-lid
Berichten: 396
Lid geworden op: 16 jun 2016 13:21

Gebruikersavatar fietsslak 03 dec 2017 16:25

Vorige week de Shimano MW5 eens getest in een 'leuk' regenbuitje (lees: half uur door een regenbui naar het werk). Resultaat: sokken en binnenkant schoen compleet doorweekt (als in: sokken uitknijpen en er loopt een straaltje uit).

Ondanks Sportful Norain beenstukken over GripGrab gaiters, en die weer over de schoenen.

Schoenen zijn nu als ' defect' retour met verzoek tot omruilen. Even afwachten of de leverancier het daarmee eens is; per mail liet men weten dat deze schoenen een flinke regenbui zouden moeten kunnen doorstaan.

Wel lekker warme schoenen, die Shimano's.
I gotta warn you: I've got a compact and an 11-32 and I'm not afraid to use 'em!

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2234
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 03 dec 2017 20:28

Herkenbaar maar dan met Northwave Artics GTX. Drijfnatte schoenen welke ik kon leeggieten na een fikse regenrit
Ik ben er achter gekomen dat dit door de sokken komt. Ik gebruikte altijd lange wollen sokken, deze kwamen boven de schoenen uit. De sokken absorberen het water van de broek en zijn dan redelijk snel verzadigd met natte schoenen als gevolg.
Ik gebruik nu kortere sokken en dit lijkt goed te gaan.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

Gebruikersavatar
fietsslak
Forum-lid
Berichten: 396
Lid geworden op: 16 jun 2016 13:21

Gebruikersavatar fietsslak 04 dec 2017 15:26

Ik had at inderdaad ook bedacht, dus had zelfs mn sokken onder de neopreen ‘sok’ van de schoen geschoven (en dan dus die gaiters over de schoenen, zodat er in de verste verte geen sok te zien was).
Helaas: regen loopt dus OF langs mn been, onder de strakke gaiters, onder die strakke schoensok in mn schoenen, OF het komt ergens anders doorheen (door de zool of onder die veterflap of zo).
I gotta warn you: I've got a compact and an 11-32 and I'm not afraid to use 'em!

Gebruikersavatar
oldandslow
Forum-lid
Berichten: 657
Lid geworden op: 29 apr 2007 19:11

Gebruikersavatar oldandslow 06 dec 2017 09:48

Na bijna 3 winterseizoenen gebruik heb ik het idee dat de isolatie van mijn Northwave Celsius minder geworden is. En dat idee hebben meerdere gebruikers binnen onze club, die (na mijn enthousiaste aanbeveling) eveneens deze schoenen gebruiken. Het probleem speelt met name bij natte en koude ritten, zoals bijvoorbeeld afgelopen zondag. Die tip over die sokken van Vincent ga ik nog eens uitproberen, ondanks inspuiten met no-rain van mijn beenstukken en die over mijn schoenen schuiven komt er toch vocht in. Misschien met Sealskin sokken, of zou dat teveel van het goede zijn?
Benotto>Alan>vanTuyl780>Bianchi SL3> Cube Litening>Cube Agree GTC>FM028>C-Works

Balhoofd 1
Forum-lid
Berichten: 83
Lid geworden op: 03 jan 2017 14:47

Balhoofd 1 06 dec 2017 13:32

Het probleem zit em er in dat het vocht in de stof van je sokken wordt gezogen en dan zorgt de zwaartekracht er wel voor dat het naar beneden loopt. Met Sealskinz zal dat niet anders zijn denk ik. Zaak is dus echt om te voorkomen dat het vocht je schoen of sok inloopt. Je zou kunnen proberen om je been net boven je enkels met vaseline in te vetten en daar een neopreen manchet over te trekken. Misschien zorgt dat voor een hermetische afsluiting maar dat moet ik zelf ook nog proberen.

Ik denk trouwens dat het ook zou schelen als je een (opengeknipte) sok of beenwarmer aan de buitenkant van je broekspijp aantrekt waardoor het vocht voor een belangrijk deel langs de buitenkant wordt afgevoerd maar dat zal niet lekker zitten en de stijlpolitie gaat er ook van hoesten :-)

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2234
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 06 dec 2017 14:17

Gaiters!
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

Gebruikersavatar
Ritsuke
Forum-lid
Berichten: 136
Lid geworden op: 07 mei 2015 09:46
Locatie: België
Contact

Gebruikersavatar Ritsuke 19 dec 2017 10:54

Het probleem is dat ik steeds koude tenen heb, zelf bij temperaturen van +3°C. Ik heb zondag ll geprobeerde zilverpapier rond mijn sokken te wikkelen maar dat was een drama. Na de rit was het zilverpapier zelf helemaal verpulverd. Mijn overschoenen zijn neopreen van BBB.

Iemand goede tips?

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6036
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 19 dec 2017 11:17

Voetbalsokken/kniekousen aantrekken, onder je lange broek. Als je je kuiten warmer houdt, krijgen je tenen al meer bloed. Misschien lost het je probleem niet helemaal op hoor, maar het is een manier die voor mij in ieder geval iets helpt tegen koude tenen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

nampus
Forum-lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 22 jan 2017 19:09

nampus 19 dec 2017 12:37

Is het ook niet zo dat bij gewone schoenen met overschoenen een groot deel van de warmte nog verloren gaat via de zool?
Als je er ruimte voor hebt zou je een extra zooltje (liefst isolerend) in de schoen kunnen proberen. Of zelfs een verwarmd zooltje.
Mocht dat niet gaan, misschien toch eens kijken voor echte winterschoenen.
Ik kan me niet voorstellen dat iemand in een setje nw artics nog koude tenen heeft bij temperaturen rond het vriespunt. Die dingen zijn echt heel erg warm!

Balhoofd 1
Forum-lid
Berichten: 83
Lid geworden op: 03 jan 2017 14:47

Balhoofd 1 19 dec 2017 13:52

Ik heb dit weekeinde mijn Northwaves ingewijd, 1 uur gefietst bij 3 graden, geen overhoezen. Schoenen waren kleddernat, voeten bleven mooi droog. Ronduit warme voeten, erg blij. Ze zitten bij mij erg ruim in de 'hoogte', dat helpt al enorm om warmte vast te houden. Volgende keer een langere rit proberen.

Voor wie toch koude tenen heeft een tip van grootmoeder: strooi peper (gewoon poeder uit een potje) in je sokken. De theorie erachter is dat als peper je huid raakt, het je bloedvaatjes verwijdt en zo je tenen warmer houdt. Ik deed dat vroeger als ik ging schaatsen en heb het idee dat het wel scheelde. Baat het niet, dan schaadt het ook niet :-)

Plaats reactie