Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Het grote winterschoenen topic

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27408
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 22 okt 2011 12:59

Ik ben van plan een set winterschoenen aan te schaffen. In dit topic kunnen we ervaringen uitwisselen. Dit zijn de modellen die ik tot nu toe gevonden heb.

Gaerne Polar road

Afbeelding

verkoopprijs: ca. 120-140 euro
geschikt voor: Look, Time, SPD-SL
pasvorm: maatvoering gelijk aan Shimano
leest: breed

Shimano SH-WH 80

Afbeelding
verkoopprijs: vanaf 115 euro
geschikt voor: Look, Time, SPD-SL, SPD
pasvorm: valt klein, 1 tot 2 maten groter nemen dan je schoenmaat
leest: breed

Northwave Fahrenheit

Afbeelding
verkoopprijs: vanaf ca. 145 euro (Wiggle)
geschikt voor: Look, Time, SPD-SL
pasvorm: ?
leest: normaal

Sidi Hydro Gore
Afbeelding
geschikt voor: ??
verkoopprijs: ca. 200 euro
pasvorm: valt klein
leest: smal
geschikt voor: ??

Mavic Frost
Afbeelding
geschikt voor: Look, Time, SPD-SL
verkoopprijs: ca. 185 euro
pasvorm: ??
leest: ??

Lake CX 140
Afbeelding
geschikt voor: Look, Time, SPD-SL, SPD
verkoopprijs: ca. 200 euro
pasvorm: ??
leest: ??

Specialized Defroster
Afbeelding
geschikt voor: Look, Time, SPD-SL
verkoopprijs: vanaf $ 80
pasvorm: valt klein
leest: normaal/breed

Diadora Arctic
Afbeelding
verkoopprijs: ??
geschikt voor: ??
pasvorm: ??
leest: ??
Laatst gewijzigd door havana op 25 okt 2011 09:36, 7 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5782
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 22 okt 2011 13:24

Zelf heb ik de Northwave Artic ( € 159,- Hopmans ) Wel een ATB schoen , maar ik heb dan ook XT pedalen op de racer . Zo gebruik ik de functionaliteit van de schoenen dus dubbel. Vorige week 2*C bij de ATB toertocht van Wouw - Heerlijke warme voeten gehouden , en dus nog geen seconde spijt gehad van de aanschaf. Ook zijn ze echt waterdicht - niet geheel onbelangrijk.

8-) R

Ps

Schoenen hebben een normale breedte - zijn niet zo plomp/lomp als de Shimano's. Qua maatvoering even de info dat mijn zomerschoenen ( Sidi Dragon ) maat 42 zijn - Winterschoen Sidi maat 43 was te ruim/ breed/ groot en maat 42 was niet op voorraad. Northwave maat 42 zat perfect Is niet te ruim en redelijk smal bij de hiel ( smaller dan bv Shimano )
Laatst gewijzigd door rene op 22 okt 2011 13:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27408
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 22 okt 2011 13:28

Misschien kun je iets zeggen over de pasvorm / maatvoering van Northwave?

Berrie50
Forum-lid
Berichten: 722
Lid geworden op: 09 jun 2011 12:32

Berrie50 22 okt 2011 13:32

Ik heb de Northwave Farhenheit en die bevallen uitstekend.
Nu heb ik wel een brede voet, dus voor mij zijn ze ideaal en lekker warm.
Uitstekende pasvorm, en goed passend aan je voet d.m.v. het koord dat er in de schoen zit.
Ik heb dezelfde maat als mijn zomerschoenen overigens.
Die zijn trouwens ook van Northwave.
Laatst gewijzigd door Berrie50 op 22 okt 2011 14:41, 2 keer totaal gewijzigd.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 22 okt 2011 13:40

Ik heb de vorige versie van de Fahrenheit, ze zijn lekker warm en redelijk breed, ik heb een hele brede voet, je moet ze zeker 1 maat groter nemen dan je gewone schoenen. Voor de Celsius (Mtb uitvoering) geldt hetzelfde.
Bij deze nieuwe uitvoering(plaatje van Havana) is het bovenwerk een stuk zachter, flexibeler dan de uitvoering die ik heb( veel stugger).

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 22 okt 2011 14:02

Hebben jullie je winterschoenen ook groter genomen dan je 'zomerschoenen'? Normaal gesproken zou je denk ik gewoon dezelfde maat moeten nemen, als het goed is heeft de fabrikant rekening gehouden met extra dikke sokken. Maar ik heb bij gewone fietsschoenen vaak een breedtemaat nodig (heb nu sidi mega) en die zijn er niet bij winterschoenen. Informatie over de breedte van de diverse leesten is tamelijk summier en lastig te beoordelen zonder referentiekader. Heb de Diadora Artic op het oog die behoorlijk afgeprijsd zijn. Misschien een iets simpeler model maar ook een heel stuk goedkoper dan de andere.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4196
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 22 okt 2011 14:08

Ik heb de MW-80 van Shimano (de spd versie). Net als mijn zomerschoenen in maat 45. Toch heb ik nog steeds spijt dat ik ze niet in mt. 46 heb gekocht, dus 1 maat groter dan de zomerschoenen. Zitten nu nét te krap, waardoor ze niet goed warm houden. Ik twijfel ook steeds of ik ze niet eens moet verkopen, en een maatje groter moet kopen...

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27408
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 22 okt 2011 15:02

Heb zojuist de Northwaves gepast bij Belga. Helaas hadden ze alleen de MTB-versie, maar ik neem aan dat de maatvoering gelijk is. Maat 44 paste mij prima, maar ik had dunne sokken aan dus misschien neem ik de 45. Mijn zomerschoenen van Specialized zijn ook 44. Bij casual schoenen heb ik vrijwel altijd 43.

Ik heb ze inmiddels online gevonden bij Wiggle voor 142 euro.

fietsvriend
Forum-lid
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 okt 2008 23:17

fietsvriend 22 okt 2011 16:11

Northwave Artic (voor de MTB) zien er lekker robuust uit. Daar lees ik hier op het forum (niet alleen in dit topic) veel goede verhalen over. Ik zag bij de plaatselijke fietsenboer een paar Shimano winterschoenen staan (MTB) voor 199,95. Vond ik wel heel erg veel. Specialized heeft ook een winterschoen, zag ik in een van de fietsbladen laatst. Maar ook die waren volgens mij 200 euro. Iemand nog een ervaring waar ik iets aan heb (en de rest van fietsend Nederland dat kampt met koude voeten.......)
Michiel

zorba
Forum-lid
Berichten: 1147
Lid geworden op: 20 jun 2010 14:37
Locatie: West Brabant

zorba 22 okt 2011 16:17

Gisteren nog bij Hopmans geweest die heeft aardig wat winterschoenen staan, voornamelijk shimano en northwave. Hier kun je vanaf 120 euro al slagen...
Je zou ze even moeten bellen voor meer info want op hun site vind je er niets over.
Do not CROSS the road!

Gebruikersavatar
beren040
Forum-lid
Berichten: 992
Lid geworden op: 31 mei 2011 15:39

Gebruikersavatar beren040 22 okt 2011 16:20

Ik heb de shimano. 1 maatje groter gekocht. Breedte an de schoen is volgens mij niet anders dan gemiddeld.
Ben er heel tevreden over, behalve als het hard en langdurig regent dan loopt op de één of andere wijze toch water via de boenkant in de schoen
Ze zijn warm en zitten goed en bij "normale" regen blijven je voeten droog
Allard

fietsvriend
Forum-lid
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 okt 2008 23:17

fietsvriend 22 okt 2011 16:50

Voor de volledigheid, de Specialized schoenen waar ik het over had, de Defroster, kosten 'slechts'149,95. Zie onderstaande link.

http://www.tomacycles.nl/2011/10/nieuwe ... de-winkel/" onclick="window.open(this.href);return false;
Michiel

Plaats reactie