Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Koude buik

Sperzie-B
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 24 jun 2011 23:35

Sperzie-B 24 jun 2011 23:48

Beste allemaal,

Ik ben nieuw hier op het forum. Ik heb me aangemeld omdat ik een beginner ben in de fietssport, maar het smaakt naar meer. Omdat alles nog vrij nieuw is, zijn er een aantal vragen die ik zelf niet kan beantwoorden. Ik hoop dat jullie me hierbij kunnen helpen. Over mezelf: Ik ben 22 jaar, 186cm en 72kg. Ik rij op een wat oudere aluminium Peugeot fiets, maar hoop nog dit jaar een Vannicholas te kopen. Ik fiets meestal 2 keer per week, ongeveer 50km per keer. Dit alleen als het uitkomt met andere activiteiten (andere sport/studie). Dit doe ik nu ongeveer een jaar. Nu terzake :P

Ik begin niet voor niets in het forumdeel 'kleding en schoeisel', ik heb namelijk een vraag. Tijdens het fietsen heb ik altijd 1 klacht. Dat is namelijk een koude buik. Ongeacht het weer en de temperatuur, heb ik altijd een vervelend koude buik. Verder heb ik nergens last van. Het lijkt mij een voor de hand liggend probleem, omdat dit deel weinig inspanning doet op de fiets en toch vol in de wind zit. Mijn vraag: Zijn er meer van jullie die hier last van hebben/hadden? En hoe hebben jullie dit opgelost of kan ik dit oplossen? Ik dacht zelf aan de juiste onderkleding, maar ik zie in die categorie door de bomen het bos niet meer... Welke kleding zou geschikt kunnen zijn, zowel met warm als koud weer? Wat is jullie voorkeur in onderkleding?

Alle hulp is welkom & alvast bedankt!

Sperzie-B
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 24 jun 2011 23:35

Sperzie-B 24 jun 2011 23:53

Oja en dit http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php ... hilit=buik" onclick="window.open(this.href);return false; topic heb ik al gevonden, maar daar vond ik geen tips over het type onderkleding dat het meest geschikt is.

Gebruikersavatar
plantagenet
Forum-lid
Berichten: 2227
Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
Locatie: Purmerend

Gebruikersavatar plantagenet 25 jun 2011 10:50

Harder fietsen zodat je het warmer krijgt.... ;)
Ter zake, ik ken het probleem niet, zelfs niet in de winter. Met voldoende kleding moet dit op te lossen zijn lijkt mij. Een paar suggesties:
Thermo onderkleding, geeft aangename warmte en voert transpiratievocht af waardoor de kleding op je huid droog blijft.
Een fietsbroek met bretels, waardoor een deel van je buik ook bedekt is. Per merk fietsbroek verschilt dit, dus je zou kunnen kijken naar een broek met een grote bedekking van je buik.
Is je jas/jack/shirt goed gesloten rondom je hals? Als je daar rijwind binnenkrijgt dan koelt dat je borst/buik ook erg sterk af
En last but not least, goed passende kleding. Dus geen kleding die om je romp lubbert, maar mooi aansluit, zodanig dat de kleding niet wappert tijdens het fietsen.
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

swoosh
Forum-lid
Berichten: 868
Lid geworden op: 31 mei 2010 23:55

swoosh 25 jun 2011 19:45

Afbeelding

Gebruikersavatar
henpaden
Forum-lid
Berichten: 517
Lid geworden op: 02 mar 2010 03:15
Locatie: Breda
Contact

Gebruikersavatar henpaden 25 jun 2011 19:58

Als ik na een tocht thuis kom merk ik dat ik ook altijd een koude buik heb, vergeleken met de rest van mijn lichaam.
Volgens mij hebben veel fietsers dat en lijkt het mij heel normaal, hoewel ik het in het begin wel opmerkelijk vond.
Maar ik heb er totaal geen hinder van.
http://www.henrypennings.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

mugman
Forum-lid
Berichten: 173
Lid geworden op: 29 jun 2011 08:12

mugman 29 jun 2011 08:18

Hallo,

de koude buik die je hebt ontstaat doordat je een inspanning leverd.
Je organen, hart, longen etc hebben daardoor meer bloed nodig.
In de omgeving van je buik is er op dat moment iets minder behoefte en hierdoor ontstaat de koude huid.
Ken het gevoel ook, heb het ook.
Iets tegen te doen? Ja minder inspanning leveren ;)
Maar ja dat willen we natuurlijk niet.
Gebruik altijd een goed shirt, vochtafvoerend, onder je fietsshirt.
Zorg dat het vocht goed afgevoerd wordt en neem een windjack mee, mocht je ergens stilstaan of wat drinken dat je dit windjack aan kan trekken.
Zodra je weer warm bent trek je hem weer uit.

veel succes verder.

MVG
Frank

Sperzie-B
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 24 jun 2011 23:35

Sperzie-B 29 jun 2011 14:12

Bedankt voor de reacties allemaal, ik ga op zoek naar goede onderkleding!

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2247
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 29 jun 2011 16:06

Zoek eens naar een shirt of ondershirt met aan de voorzijde een windstopper.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

Sperzie-B
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 24 jun 2011 23:35

Sperzie-B 29 jun 2011 17:45

vincent75 schreef:Zoek eens naar een shirt of ondershirt met aan de voorzijde een windstopper.
Ga ik doen, bedankt!

Noorderling
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 jun 2011 13:49
Locatie: Zweden

Noorderling 29 jun 2011 18:02

Ik heb goede ervaringen met het barrier baselayer shirt van Pearl Izumi. Niet echt goedkoop, maar wel effectief!

http://www.pearlizumi.com/publish/conte ... -3898.html

Sperzie-B
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 24 jun 2011 23:35

Sperzie-B 30 jun 2011 19:36

Noorderling schreef:Ik heb goede ervaringen met het barrier baselayer shirt van Pearl Izumi. Niet echt goedkoop, maar wel effectief!

http://www.pearlizumi.com/publish/conte ... -3898.html
Dat lijkt me wel wat. Is die geschikt voor warm en koud weer?

swoosh
Forum-lid
Berichten: 868
Lid geworden op: 31 mei 2010 23:55

swoosh 30 jun 2011 23:03

In de zomer gebruik je dunne zomer-onderkleding. (voor zover je in de zomer uberhaupt onderkleding wilt)
Windstoppers in een shirt is meer iets voor de winter.
Afbeelding

Plaats reactie