Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

welk is de beste rennersbroek tegen zadelpijn?

jan77
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 jan 2007 22:16

jan77 09 jun 2011 18:31

Hoi,

Welk merk van rennersbroeken en welk type hebben de allerbeste zeem tegen zadelpijn?
Ik heb altijd rennerbroeken van Vermarc gehad, maar ben er niet helemaal tevreden over, aangezien ik er 2 over elkaar moet dragen om geen zadelpijn te hebben.
Liefst ook een merk met heel grote maten, aangezien ik nogal groot ben.

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 09 jun 2011 18:47

Ik denk dat het beste zeem in de Castelli Free Aero en Bodypaint bib zit: Progetto X2 zeem.
Deze zeem heeft variabele dikte en gelpads bij zitbotten en perineum. Voor mij niks anders meer.

Ook de Assos TI FI 13 S5 en TI mile S5 bib behoren tot de top v.w.b. de zeem.
De mile is iets dikker geloof ik, en de FI 13 schijnt nog wat beter gevormd te zijn (geen eigen ervaring).
Afbeelding

henkv
Forum-lid
Berichten: 1384
Lid geworden op: 27 dec 2006 19:15
Locatie: Annecy (FR)
Contact

henkv 09 jun 2011 19:36

De s2/s5 van assos is over de modellen dezelfde s2/s5. Mile en si13 verschillen in panden. De castelli bodypaint is minstens zo goed als de assos si13 en die Progetto X2 zeem is minstens zo goed als een assos s2/s5 zeem. Alleen is de castelli standaard stukken goedkoper te verkrijgen.
Mijn trainingen op bikeplanner.com

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 09 jun 2011 20:22

henkv schreef:De castelli bodypaint is minstens zo goed als de assos si13[...].
Op hoeveel km's baseer je deze uitspraak?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27551
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 09 jun 2011 20:58

Henk kennende een stuk of 200.000 :D

lte
Forum-lid
Berichten: 78
Lid geworden op: 07 feb 2009 20:10

lte 09 jun 2011 21:16

De laatste 10.000km alleen nog maar op Assos broeken doorgebracht.
Voor mij geen nader merk meer, ondanks het feit dat ik af en toe toch last hou van schuurplekken in mijn liezen.
Merk overigens weinig tot geen verschil tussen de verschillende Assos modellen, sterker nog eigenlijk vind ik de F5 Uno nog het lekkerste zitten (de goedkoopste dus).
Is Qui Est, Is Qui Non Est Consectatur

jaapieo
Forum-lid
Berichten: 3173
Lid geworden op: 19 feb 2007 19:53

jaapieo 10 jun 2011 00:24

met een niet goed passend zadel heb je niks aan een fatsoenlijke broek.........
mijn Flickr

henkv
Forum-lid
Berichten: 1384
Lid geworden op: 27 dec 2006 19:15
Locatie: Annecy (FR)
Contact

henkv 10 jun 2011 13:24

litespeed schreef:
henkv schreef:De castelli bodypaint is minstens zo goed als de assos si13[...].
Op hoeveel km's baseer je deze uitspraak?
Litespeed, deze uitspraak was ten aanzien van zadelpijn en draaggemak. Duurzaamheid zal moeten blijken, dat had ik er hier inderdaad niet bijgezet. Assos werd tussen de 12 en 14000 km een doorkijkbroek (afgezien van de naden van zeem en helpen die al véél eerder loslieten).
Mijn trainingen op bikeplanner.com

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 10 jun 2011 13:40

Deze vraag is gewoonweg niet te beantwoorden. Er zijn legio goede broeken op de markt. Het gaat erom of hij past of niet. Een slecht zittende Assos is een helaas niet meer dan een slechte broek. Voor zover je dit soort zaken kunt testen, zijn de verschillen tussen de merken niet zo groot. Bij de meeste merken zijn de topbroeken uitstekend. Het gaat er ook om wat je ermee wilt doen. Voor heel sportief gebruik wil je een strak zittende broek met een wat dunnere zeem die vrij smal gesneden is. Voor tourgebruik (lees: rechtop zitten, meer op je billen ipv je schaamstreek) is juist een dikkere, brede zeem comfortabel.

Voor wat het waard is: ik heb qua comfort goede ervaringen met de (sub)topmodellen van Giordana en Gore en voor tourgebruik een goedkopere Gonso.

Trouwens: de beste remedie tegen zadelpijn is een ander zadel van een passende vorm en breedte. Heb je je daar al in verdiept?

jan77
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 jan 2007 22:16

jan77 10 jun 2011 18:32

jaapieo schreef:met een niet goed passend zadel heb je niks aan een fatsoenlijke broek.........
Inderdaad; daar heb ik al aan gedacht; ik heb in een speciaalzaak de afstand tussen mijn zitbeentjes laten meten met de popometer en heb nu een zadel aangepast aan die afstand; een zadel van SQlab

Gebruikersavatar
cannae
Forum-lid
Berichten: 445
Lid geworden op: 04 dec 2010 09:58

Gebruikersavatar cannae 11 jun 2011 07:34

Klein puntje

Als je de Assos site na leest over hun doelstellingen lees je ergens dat ze confort het belangrijkste vinden ten kosten van een stukje duurzaamheid.

Want tot mijn verbazing heb ik ook al meermaals moeten vaststellen dat ik lycra van Assos al zeer snel zag pillen op plekken waar je het niet zou verwachten. Verder heb ik ook enkele eerste stiknaden kapot getrokken bij het aandoen van mijn winter sokken en mijn element one.

Maar als ik puur kijk op comfort vind ik ze fantastisch en dat is me ook wat waard, dus toch blijf ik Assos kopen. Mede vanwege het feit dat ze hun layer systeem gebruiken waarbij ze adviseren wat je zou kunnen dragen bij welke temperatuur. Alleen Assos zomershirts vind ik absoluut niets (net als al die prof shirts), dan koop ik eerder een mooi primalwear shirt :twisted: .

Mijn huidige shirt:
Afbeelding

uit de oude doos, rijd ik nog zelden in maar ziet er nog steeds zo fantastisch uit,alleen jammer dat die een beeeetje ruikt na 10 jaar :lol: :
Afbeelding
enjoy the ride

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4354
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 11 jun 2011 11:48

TS heeft het over heel grote maten. Nu heb ik mijn assos al weer een tijdje geleden gekocht, maar met mijn normaal postuur had ik al bijna de grootste maat nodig. Ik betwijfel dan ook of dat gaat passen. Verder ben ik ook van mening dat je het voornamelijk in het zadel moet zoeken.

Plaats reactie