Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

altijd een helm??

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 27 sep 2006 20:49

Quote: Origineel geplaatst door BertM op 27 September 2006
Helmdracht is uiteraard stukken veiliger voor jezelf. Toch enkele bedenkingen:- in juli kon ik dat ding een paar keer niet verdragen. Te warm naar mijn zin. Mijn vriend zei dat ik onveilig bezig was. Hij fietst wel de afdalingen aan topsnelheid naar beneden, terwijl ik nooit veel sneller dan 35 km / u ga. In het wiel zitten mag je bij hem ook letterlijk nemen. Als je uitwijkt voor een putje, geef dan maar teken of hij zit gegarandeerd op je achterwiel. Ik laat altijd veel ruimte tussen. Wie is dan het onveiligst ?


Als je een Alpencol afdaalt met 35 km/uur heb je grotere kans op een klapband omdat je velgen zo heet worden


En dat je bij putten en andere obstakels een seintje geeft hoort gewoon bij het rijden in een groep.
Maar bij 'scherp' rijden (dwz dicht aan het wiel, hard dalen etc) hoort zeker een helm vind ik, doe je het rustiger aan dan loop je idd minder risico, hoewel dat ook met stuurvaardigheid te maken heeft.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 27 sep 2006 20:51

nooit harder dan 35 km/h? Hoe doe je dat hang je altijd de hele afdaling in de remmen ofzo?
Ik ben het niet diegene die zorgt dat ik een ongeluk kan krijgen, maar het is die andere verkeersdeelnemer die mij niet ziet of m'n snelheid verkeerd inschat. Als ik dingen doe die niet mogen dan zorg ik wel dat het goed gaat. (busbanen en dergelijke )
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

rene1
Forum-lid
Berichten: 2099
Lid geworden op: 12 sep 2005 01:11

rene1 27 sep 2006 20:58

Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 27 September 2006

Ik ben het niet diegene die zorgt dat ik een ongeluk kan krijgen, maar het is die andere verkeersdeelnemer die mij niet ziet of m'n snelheid verkeerd inschat.

Tuurlijk, dat zeggen die anderen natuurlijk ook over zichzelf.

sietse
Forum-lid
Berichten: 175
Lid geworden op: 08 okt 2005 00:23

sietse 30 sep 2006 22:35

ik fiets altijd met een helm heb vandaag maar eens weer ondervonden hoe belangrijk een helm is. met 46 km per uur onderuit op glad weg dek had net een paar spaten geregent mijn linkerbeen en elleboog zitten onder de schaafplekken veel schade aan de fiets daarom altijd een helm en ongeluk zit in en klein hoekje
jan janssen bikes 4 ever

papito
Forum-lid
Berichten: 102
Lid geworden op: 29 aug 2006 18:53

papito 01 okt 2006 01:57

Ik geloof dat er een wezelijk verschil is tussen fietsen op een racefiest of gewoon op een normale fiets.
Snelheid en vooral het vastgeklikt zitten maakt het allemaal veel gevaarlijker dan een gewone fiets.
Ook zoals al eerder is aangegeven wordt de snelheid door medeweggebruikers alswel wandelaars (overstekers) vaak zoniet bijna altijd verkeerd insgeschat.
Dan maar niet spreken over de school jeugd die met z'n vieren dollend en lachend naast elkaar fiesten en pas na de derde schreeuw nog net opzij kunnen duiken.
Ik fiets bijna dagelijks op mijn racertje langs de Amstel naar Amsterdam en eigelijk juist in Amsterdam ben ik altijd blij dat ik hem op heb.
Doordat het altijd erg druk is met nog halfslappende mensen lopend,fietsend of in de auto neem ik juist even een stapje terug in de snelheid.
 
Grappig is nog dat een Engels onderzoek deze zomer nog verklaarde dat het fietsen MET een helm gevaarlijker kan zijn.
Reden: auto's blijken fietsers met helm gemiddeld 8cm dichter te passeren!!!
Das pas fijn!
 
"When I was a kid I used to pray every night for a new bicycle. Then I realised that the Lord doesn\'t work that way so I stole &#111;ne and asked Him to forgive me."<br>
- Emo Philips

papito
Forum-lid
Berichten: 102
Lid geworden op: 29 aug 2006 18:53

papito 01 okt 2006 02:01

OJA,
Helm op een racefiest: Ja ik in iedergeval wel.
Helm op een gewone fiets: NEEEEEEE geen porum gewoon!
Alsjeblieft zeg!
 
 
"When I was a kid I used to pray every night for a new bicycle. Then I realised that the Lord doesn\'t work that way so I stole &#111;ne and asked Him to forgive me."<br>
- Emo Philips

janw.f.
Forum-lid
Berichten: 1248
Lid geworden op: 27 aug 2006 19:48

janw.f. 01 okt 2006 04:08

Quoten: Origineel geplaatst door papito op 01 Oktober 2006

OJA,
Helm op een racefiest: Ja ik in iedergeval wel.
Helm op een gewone fiets: NEEEEEEE geen porum gewoon!
Alsjeblieft zeg!



Gewoon? En waarom gewoon geen porem?
Wat bezielt mensen om geen helm te dragen? Wat mij opvalt is dat vooral ouderen (40+) vaak geen helm dragen. De mensen dus die nog uit de tijd komen dat een helm niet zo gangbaar was. Ik zag afgelopen zaterdag een hele groep 50/60-plussers voorbij racen, allemaal zonder helm. Jongeren zie ik meestal met helm, of hebben jullie andere ervaringen?
Probleem op een racefiets is vooral dat je voorover 'hangt' (met je lichaam voorovergebogen, sommige wielrenners zelf met de neus tot op het wiel). Daarnaast is de snelheid (vaak) erg hoog. Het gewicht van de racefiets speelt ook een grote rol.
Ik heb zelf niet lang geleden een giro atmos aangeschaft. Je hebt natuurlijk wat geinvesteerd, maar het is echt een stoer ding, ziet er mooi uit, licht, comfortabel. Te warm is flauwekul: een gemiddelde helm is goed geventileerd. Geen reden om geen helm te dragen lijkt mij.
Zelden zie ik iemand op een gewone fiets een helm dragen. Is niet zo ingeburgerd denk ik, hoewel het er een stuk veiliger op zou worden als iedereen een helm draagt. Toch lijkt het mij niet echt nodig. Hoe snel fiets een gemiddelde fietser op een gewone fiets? 15 km/h? Veel oudjes halen de 5 k/m per uur niet eens. Tja, ik fiets normaal 25/30 km/h, het lukt me zelfs om 45 km/h te fietsen, weliswaar voor een korte tijd.. dan wordt het dus wat linker.
O ja, laat professionals ook eens een beter voorbeeld nemen. Hoe is het in godsnaam mogelijk dat onze eigen Oranje formatie (w.o. Boogerd) voor training zonder helm fietst? Die helmreglementen zijn er - lijkt mij - niet voor niets.

whocares
Forum-lid
Berichten: 2889
Lid geworden op: 25 feb 2005 19:28

whocares 01 okt 2006 08:38

Quote: Origineel geplaatst door Jan W.F. op 01 Oktober 2006
Wat bezielt mensen om geen helm te dragen? Wat mij opvalt is dat vooral ouderen (40+) vaak geen helm dragen. De mensen dus die nog uit de tijd komen dat een helm niet zo gangbaar was.

BIj ons in de club is het : Helm verplicht , en de meeste zijn toch 40+


Quote: Origineel geplaatst door Jan W.F. op 01 Oktober 2006
Ik zag afgelopen zaterdag een hele groep 50/60-plussers voorbij racen, allemaal zonder helm.


Ik zie die leeftijdsgroep , als ik fiets , altijd zonder helm fietsen. Gewoon onverantwoord , maar maak die grijze cellen van hen maar eens duidelijk dat ze , ook met hun wat lagere snelheid , hun hoofd dermate kunnen blesseren dat fietsen misschien niet meer hun hobby kan zijn.
It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.

papito
Forum-lid
Berichten: 102
Lid geworden op: 29 aug 2006 18:53

papito 02 okt 2006 02:03

Het bewijs dat degene geen helm draagt geeft aan dat degene hem niet nodig heeft...
"When I was a kid I used to pray every night for a new bicycle. Then I realised that the Lord doesn\'t work that way so I stole &#111;ne and asked Him to forgive me."<br>
- Emo Philips

Gebruikersavatar
marconi
Forum-lid
Berichten: 2459
Lid geworden op: 10 mei 2004 14:00

Gebruikersavatar marconi 02 okt 2006 14:35

Als oudere () kan ik je zeggen dat ik ALTIJD mijn helm draag op mijn racefiets. Verder moet ik tot mijn schrik bekennen dat mijn 2 zonen alleen hun helm dragen TIJDENS een koers. Naar de koers bij de club en terugkomend rijden zij met hun helm in hun rugzak!  Trainen doen zij ook zonder helm! Waarom, vroeg ik. "Het staat niet " kreeg ik als antwoord. Dit omdat je kennelijk als een mietje wordt beschouwd als je buiten een koers met je helm op rijdt. Zij vertrouwen veel te veel op hun stuurkunst en beheersing van de fiets.Deze week had ik zelf 2x een bijna valpartij.Iemand kwam met zijn hond de deur uit tussen 2 geparkeerde auto's. De hond liep al op de rijweg. De man riep zijn hond terug toen hij mij zag en dát was bijna een valpartij over die hond omdat ik achter de hond dacht door te kunnen rijden. De tweede keer was het een auto die van rechts kwam maar wel moest stoppen omdat daar haaientanden voor hem op de weg staan + een verkeersbord dat aangaf dat hij voorrang moest verlenen, óók aan fietsers dus. Dat wist hij kennelijk niet en ik moest hard in de remmen en uitwijken. Dat zijn dingen die dagelijks voorkomen. Ik haalde een groep scholieren in op een fietspad die 3 dik naast elkaar reden. Ik belde. Een meisje keek om en zei iets tegen de meest links rijdende jongen. Die ging iets opzij en ik dacht er langs te kunnen. Mis dus. Ik moest remmen en hard verbaal te kennen geven dat ik er langs wilde. Hij hoorde mijn bel kennelijk niet omdat hij die verdomde oortelefoontjes in had en kennelijk naar harde muziek luisterde. Dat moest verboden worden!Een helm is HOOFDZAAK! Je zal maar op je knar vallen en mischien blijvend hersenletsel oplopen. Zelfs mijn volwassen zonen begrijpen dat niet.
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

trudie
Forum-lid
Berichten: 1473
Lid geworden op: 07 aug 2004 14:35

trudie 02 okt 2006 15:14

Op de racefiets draag ik ALTIJD een helm.
Ik ga ook op de fiets (een sportfiets) naar mijn werk. Dan doe ik mijn helm niet op, maar ik twijfel telkens of ik dat niet zou moeten doen.
Ik denk dat ik het toch maar ga doen, al is het alleen maar omdat op het fietspad tussen Zoetermeer en Voorburg heel erg veel scooters rijden en de meesten daarvan kunnen scheuren, dat wil je niet weten.

t.trapper
Forum-lid
Berichten: 409
Lid geworden op: 20 feb 2006 11:49

t.trapper 02 okt 2006 16:06

Als ik zo dat verhaaltje van jou lees, Marconi, dan is dat héél erg herkenbaar. Dit zijn situaties die zowel ouderen als jongeren meemaken en het argument "het staat niet" slaat nergens op. Toen ik - nu bijna 25 jaar geleden - begon te fietsen was het ook voor wielertoeristen not done om met een helm te fietsen. Als je toendertijd mijn club tegenkwam reden er 39 zonder en ééntje met een (soort Calimero) helm. Die ene was ik. Nu is de helm voor clubs volledig ingeburgerd. Degenen die ik nog zonder helm zie rijden zijn meestal renners die alleen op pad zijn. Alleen loop je iets minder risico op een val dan in een groep maar zonder helm blijft stom. Als ik alleen ga rijden zal ik soms zonder handschoentjes maar nooit zonder helm rijden. Bij m'n ongeval vorig jaar was ik alleen op pad en toen ik door de lucht vloog dacht ik nog dat ik gelukkig een goede helm droeg. Ben ondertussen aan mijn vijfde toe.

Plaats reactie