Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

altijd een helm??

langejaap
Forum-lid
Berichten: 102
Lid geworden op: 13 jan 2006 20:34

langejaap 06 feb 2006 23:01

Absoluut oneens en heb altyd een helm op.Of je nu hoge gemiddelde rijd of lage,je hoeft maar 1 keer aangereden te worden en het is fout.En het neerkomen heb je absoluut niet zelf in de hand.En inderdaad voor en tegen de kou is er ten alle tyden een alternatief.
als geld domineert vervallen alle normen en waarden !

fast4ward
Forum-lid
Berichten: 245
Lid geworden op: 24 sep 2004 16:10
Locatie: Gendt

fast4ward 06 feb 2006 23:21

Zo ik merk dat de meesten ALTIJD een helm op hebben, nou ik denk dat als je ze tegenkomt op de stadsfiets het bolletje gewoon bloot is hoor?!?!
Zelf draag ik met de MTB en Racer wel een helm. Bij het racen gaat ie alleen af als ik een berg op rij, met een beklimming van >5km.....want een helm houdt echt veel warmte tegen ook als je een Atmos hebt o.i.d.
M@zzel

cas_
Forum-lid
Berichten: 717
Lid geworden op: 06 jun 2005 00:49

cas_ 10 feb 2006 17:30

Het blijkt maar weer dat een helm ALTIJD verstandig is.Mijn zus studeert momenteel in Engeland, zij was daar naar "the Gym" geweest en werd werd weer wakker in het ziekenhuis.Sleutelbeen op twee plekken gebroken en een hersenschudding, ze kan zich niet meer herinneren hoe/wie/wat/waar/waarom ze gevallen is. Ook niet hoe ze in het ziekenhuis terecht is gekomen.De helm die ze op had (ja, dus gewoon in de stad. Wel heuvelachtig en misschien een stuk minder fiets-vriendelijk dan in NL) was behoorlijk kapot. Ze zei dat het waarschijnlijk allemaal een stuk ernstiger was geweest als ze geen helm op had gehad.Het excuus dat je op een trainingsrit (in je eentje) geen helm op zou moeten hebben begrijp ik ook niet helemaal. De kans op vallen door valpartijen en/of ander renners is dan misschien wel afwezig, de keren dat ik (bijna) viel kwamen tot nu toe alleen door andere dingen; honden, auto's, takken, zand, onverwachte hobbels, kinderen die plots de weg op springen etc....allemaal dingen waar je zelf weinig of geen invloed op hebt.In een koers ben je er, waarschijnlijk, ook nog meer op bedacht en zal je dus, hopelijk, beter opletten. Tijdens een trainingsrit verwacht je het misschien minder waardoor het je juist meer kan verrassen.Wat zeggen de mensen die, alleen, zonder helm rijden hierop?
Veilige ritten gewenst.
 
"hooghartig als van adel, deint de perzik boven het zadel" G. Cox

rolandt
Forum-lid
Berichten: 1744
Lid geworden op: 06 jun 2005 15:07

rolandt 10 feb 2006 18:44

Quoten: Origineel geplaatst door Cas* op 10 Februari 2006

Wat zeggen de mensen die, alleen, zonder helm rijden hierop?




Dat je helemaal gelijk hebt, maar dat er iets in mijn genen zit dat mij steeds weer belemmert om die helm op te zetten. Behalve dan heuvel- of bergaf, dan doe ik 'm wel op. Ik heb in de winter liever een muts op en verder eigenlijk niets liever op m'n hoofd dan m'n kale stekels. Een ingepakt hoofd met een strak riempje erom vind ik nou eenmaal niet lekker relaxed. En roep verder maar niks want ik weet het al lang, je kop in duizend stukjes is ook niet relaxed. Ik zal eraan denken, misschien gaat het ooit nog eens goedkomen...

meeuh
Forum-lid
Berichten: 685
Lid geworden op: 14 jan 2006 12:55

meeuh 12 feb 2006 15:33

HIPHIPHOERAH voor de helm. Ik ben begin vorige zomer opgeschept door de politie die op interventie was. Nu, ze reden dan ook in de tegengestelde richting van het rondpunt dus veel kon ik niet doen dan op die vooruit te plakken. Zonder helm was ik morsdood.Me shedeltje heeft het gehouden, me kaakgewricht, kin en tanden niet. Wn je een blijvend letsel aan een ongeval overhoud, bij mij dus me gebroken kaakgewricht, stel ik me toch nog de vraag of de helmen van nu echt veilig zijn. Er is maar 1 helm die je hoofd volledig beschermd en het is een gesloten helm. Zo'n helm kan je natuurlijk niet dragen. Maar denk dus niet wn je een helm op hebt: 'ik ben veilig'. Mensen die zonder helm trainen, nja, tis op eigen risico. Juist in de winter geen helm dragen om te rijden is gewoon onozel. Hoeveel gladder ligt het nu niet? Een bandana onder je helm en je probleem met de koude is opgelost.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 12 feb 2006 16:21

Het is en blijft niet echt de meest veilige sport die we doen. Je kaak naar de gruzelementen is erg vervelend, maar als je kaak kapot is kan je nog gewoon denken en de rest van je lichaam aansturen. Dat gaat niet zo handig meer als het daar iets hoger kapot is. Integraal helm op de racefiets vind ik een stapje te ver gaan. Van zo'n helm heb je echt last, van een moderne fiets helm niet.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

dries
Forum-lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 28 nov 2005 14:03

dries 13 feb 2006 10:40

vindt het nu ook wel een beetje onozel dat bij een aankomst boven in een ronde de helmen niet meer mogen worden afgezet bij de aanvang vd slotklim,vallen bergop ??
 je kan op het vlakke aan 20 per uur vallen en er slechter van afkomen dan aan 50 per uur tis alleen maar te zien hoe je valt.
doei

sjezer
Forum-lid
Berichten: 1149
Lid geworden op: 03 aug 2005 08:14

sjezer 13 feb 2006 15:22

Ik denk juist dat het goed is dat de profs een helm moeten dragen tot de finish. Dit leidt tot nog meer ontwikkeling in de perfecte helm. Toen vroeger helmen niet verplicht waren, zag je jaren alleen de "worstenhelm". Nu brengen de grote merken vrijwel elke 2 jaar een nieuw topmodel uit...

margit
Forum-lid
Berichten: 302
Lid geworden op: 06 feb 2006 12:59

margit 13 feb 2006 16:35

sorry foutje
 
Ik draag met het begin van de training wel een muts onder mijn helm, een zwarte niet al te dikke. Na een kwartier moet de muts af andes raak ik oververhit.
Mijn helm blijft zeker altijd op. Ik vind het alleen raar dat je om de 2 of 3 jaar een nieuwe moet kopen of na een val. Als student is dat niet te betalen en voor niet studenten zou dat ook het geval zijn

cor01
Forum-lid
Berichten: 915
Lid geworden op: 11 okt 2005 13:31

cor01 14 feb 2006 00:43

Quoten: Origineel geplaatst door margit op 13 Februari 2006


Mijn helm blijft zeker altijd op. Ik vind het alleen raar dat je om de 2 of 3 jaar een nieuwe moet kopen of na een val. Als student is dat niet te betalen en voor niet studenten zou dat ook het geval zijn

Waarom zou je een helm moeten vervangen na een jaar of drie als hij nog in een goede staat is..? Daar heb ik eerlijk gezegd nog nooit van gehoord. Wel als je er een keer mee gevallen bent. De meeste helmen verliezen een groot gedeelte van hun vermogen om een klap te absorberen als ze een keer gestuiterd zijn. Voor je eigen veiligheid is het dan beter om een nieuwe aan te schaffen.
"Afstappen is geen optie"

Gebruikersavatar
janus
Forum-lid
Berichten: 216
Lid geworden op: 04 aug 2005 13:29

Gebruikersavatar janus 14 feb 2006 12:13

Quoten: Origineel geplaatst door Cor01 op 13 Februari 2006


Quoten: Origineel geplaatst door margit op 13 Februari 2006


Mijn helm blijft zeker altijd op. Ik vind het alleen raar dat je om de 2 of 3 jaar een nieuwe moet kopen of na een val. Als student is dat niet te betalen en voor niet studenten zou dat ook het geval zijn

Waarom zou je een helm moeten vervangen na een jaar of drie als hij nog in een goede staat is..? Daar heb ik eerlijk gezegd nog nooit van gehoord. Wel als je er een keer mee gevallen bent. De meeste helmen verliezen een groot gedeelte van hun vermogen om een klap te absorberen als ze een keer gestuiterd zijn. Voor je eigen veiligheid is het dan beter om een nieuwe aan te schaffen.


Ik heb er weleens van gehoord. Elke 4-5 jaar word je geadviseerd je helm te vervangen (wegens verminderende werking oid) Na een val is het zeker het geval. Maar ik betwijfel of dit een marketing verhaal is om de verkopen op te pompen of een harde kern van waarheid. Er zal best sprake zijn van enige verminderende werking maar of dit zodanig significant is....I doubt it.
Greetz Janus Mannimo
Overigens is het wel zo dat ik ook niet meer met mijn helm van 10 jaar geleden fiets. Een mooie helm met zo'n spandoekje met lichtgevend groen en roze. haha
ik fiets ook

margit
Forum-lid
Berichten: 302
Lid geworden op: 06 feb 2006 12:59

margit 14 feb 2006 21:13

hallo
Ik heb het een keer in FIETS gelezen dat je om de 3 jaar je helm moet vervangen en na een val.
Ik plak de meeste belangrrijke artikelen en tips in een boekje. Ik weet niet van welk nummer het is maar het komt wel uit 2005.

Plaats reactie