Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

altijd een helm??

alpe
Forum-lid
Berichten: 257
Lid geworden op: 22 sep 2006 15:02

alpe 05 apr 2007 18:05

Ja, altijd een helm
Sensa

bca303
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 apr 2007 19:11

bca303 10 apr 2007 23:03

Quote: Origineel geplaatst door lancev7 op 05 April 2007
zonder enige twijfel.. je bent zo verschikkelijk kwetsbaar op de fiets. je zegt ik doe het niet om de snelheid maar geschept worden door een auto, dan hoef jij ook niet hard te rijden. en met 20km/h met je hoofd zonder bescherming tegen de grond klappen is ook niet goed voor je. ik zeg zonder enige twijfel ALTIJD een helm op


Inderdaad. Heb dit vandaag nog meegemaakt op m'n gewone fiets. Terug van m'n werk werd ik volledig geschept door een auto die mij geen voorrang gaf. Hij had me niet gezien. Ik reed circa 20 km/h en gelukkig was hij net de weg ingereden waar het gebeurde waardoor hij nog niet veel snelheid had. Gelukkig sloeg ik niet gelijk op het asfalt, maar kwam ik eerst op z'n motorkap terecht en pas daarna op de weg. M'n hoofd heeft de weg wel geraakt en voel dat nu nog licht, maar het had ook anders kunnen aflopen. Hulde trouwens aan de manier waarop deze automobilist handelde. Hij kwam net nog een bosje bloemen brengen en alle schade wordt gewoon netjes via de verzekering geregeld.

Normaal draag ik eigenlijk geen helm, maar zat dit topic afgelopen weekend te lezen en was er al over uit er eentje aan te schaffen. Nu ga ik dat zeker doen.

timper
Forum-lid
Berichten: 1356
Lid geworden op: 30 okt 2006 00:10

timper 10 apr 2007 23:21

Ook altijd helm hier.   Heb het enkele jaren niet gedaan maar als je een beetje nadenkt dan twijfel je niet.   Pas enkele merken en/of types en iedereen vind wel iets.   Ik rijd met bell  sweep r en die past perfect op mijn kop.   Giro bijv. nie maar is daarom niet minder goed he.
Ben kine en heb tijdje stage gelopen op trauma capitis (hoofdletsels) en dan weet je het wel....
trek x 500 2008
red bull pro sl ultegra 2010
rose trekking multisport 2011
https://picasaweb.google.com/picomadone/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
lancev7
Forum-lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 26 dec 2005 02:06

Gebruikersavatar lancev7 10 apr 2007 23:38

het is goed te horen dat deze discussie op het forum er toe leidt dat mensen bewust worden van het gevaar van fietsen zelf en dus ook inzien dat het dragen van een helm essentieel is.
helaas is het tevens spijtig ook nu weer te moeten horen dat het soms het te laat komt. gelukkig is het nu enigzinds goed afgelopen maar wat je zelf ook al zegt het had ook zomaar anders kunnen zijn. en dan baal je toch als je dan bedenkt dat je net de dag ervoor besloten had toch maar een helf aan te schaffen en dit dus op de planning had staan.
ik ben nu 20jaar en rijd vanaf mijn 14de ofzo op mountainbike en racefiets. vroeger mocht ik van mijn moeder nooit gaan rijden zonder helm. bij mij is het dus van begin af aan 'verplicht' gesteld. nu 6 jaar later heb ik sinds mijn eerste training nog maar 2 trainingen afgelegd zonder helm en ik had er geen prettig gevoel bij.
hopelijk komen meer mensen tot de conclusie dat een helm een essentieel onderdeel is van de uitrustig. wat zijn de kosten voor een dergelijk stuk uitrustig op de schade die het kan aanrichten als er geen gedragen wordt. de huidige markt is zo groot dat er voor 95 van de mensen een geschikte helm te vinden is. voor de andere 5 zijn er ook helmen maar die passen wellicht iets minder of zijn moeizaam verkrijgbaar.
jammer genoeg moeten vaak ernstige verhalen aanleiding zijn, tot aanschaf over te gaan. maar zo zijn wij als mens wellicht gewoon. lees de voorgaande 7 pagina's en enkele andere topics door en er staan tientallen van dergelijke verhalen. laat dit een goede rede zijn tot aanschaf en daadwerkelijk rijden met helm over te gaan. en behoor straks niet tot de groep mensen die moet zeggen van had ik maar....  of waarvan men 'achter de kerk' moet zeggen, hij had voorang, of zijn helm was onderweg.
het leven is al kort genoeg,

erice3
Forum-lid
Berichten: 393
Lid geworden op: 01 mar 2006 19:28

erice3 10 apr 2007 23:40

Ik blijf me echt verbazen hoeveel fietsers ik nog zie zonder helm, jong, oud, man of vrouw. Echt niet normaal! Paasmaandag aardig wat tourclubjes gezien en ook in zo'n klein peloton van een man of 10-15 ook vele zonder helm! ngelooflijk!!
En het is wat AM-classic en Havana al zeggen, een goede moderne helm voel je niet en zit absoluut niet in de weg op je hoofd. En een excuss van geen mooi rond hoofd hebben vind ik ook apart. Volgens mij is geen enkel hoofd helemaal rond....ikzelf heb ook een redelijk scheef hoofd en mijn Giro Monza zit gewoon goed.
Ook bij mij is het zo dat als ik op de fiets stap gewoon veilig op ding wil zitten en mezelf niet voor mijnkop wil slaan als ik een ongeluk krijg en geen helm draag terwijl er thuis een ligt die gewoon goed zit. Ik voel me ook niet lekker zonder helm op de racefiets, het geeft me een onbehaaglijk gevoel.
Het is zo simpel, altijd een helm!
You can never be too Specialized

Gebruikersavatar
tonnie
Forum-lid
Berichten: 150
Lid geworden op: 15 mar 2005 20:11
Locatie: Oosterhout (NB)
Contact

Gebruikersavatar tonnie 13 apr 2007 23:19

Yes, altijd een helm. Zowel op de MTB als de racefiets.



Dit zegt genoeg !?

timper
Forum-lid
Berichten: 1356
Lid geworden op: 30 okt 2006 00:10

timper 13 apr 2007 23:27

Was de binnenkant nog ok??  Nee serieus zelf niet gekwetst ?  Stel je Jimmy Casper eens voor zonder !
trek x 500 2008
red bull pro sl ultegra 2010
rose trekking multisport 2011
https://picasaweb.google.com/picomadone/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
tonnie
Forum-lid
Berichten: 150
Lid geworden op: 15 mar 2005 20:11
Locatie: Oosterhout (NB)
Contact

Gebruikersavatar tonnie 15 apr 2007 20:44

Een beetje last van alle schaafwonden en een beetje nekpijn. Verder alles in orde, hoop ik.........

waterman
Forum-lid
Berichten: 642
Lid geworden op: 16 jan 2007 18:24

waterman 15 apr 2007 21:18

ik heb vandaag ook de nodige zonder helm zien fietsen. Ze moeten het zelf maar weten.

Plaats reactie