Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

altijd een helm??

Gebruikersavatar
janus
Forum-lid
Berichten: 216
Lid geworden op: 04 aug 2005 13:29

Gebruikersavatar janus 29 mar 2006 21:22

Dit topic weer eens doorlezend, valt het op dat nagenoeg iedereen een helm draagt.....WAAROM ZIE IK ZE DAN NOOIT!!!!....als ik fiets (bijna elke dag) dan zie ik zelden racefietsers met helm. Veel fietsers met muts. terwijl; er perfecte mutsen zijn voor onder de helm..
Zaterdag was het mooi weer, dat betekent dat je weer veel fietsers ziet....en ja hoor zonder helm....moeten deze mensen eerst een stuiter maken ofzo. Ik bedoel hoe kun je zo stom zijn??
Sorry moest even van mijn hart.
Greetz Janus Mannimo
(ohja forumkleding zit perfect)
ik fiets ook

erice3
Forum-lid
Berichten: 393
Lid geworden op: 01 mar 2006 19:28

erice3 29 mar 2006 22:12

Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 29 Maart 2006


Quoten: Origineel geplaatst door Eric E op 29 Maart 2006


Vergeet niet dat na een flinke val waarbij je helm de klap heeft opgevangen de helm afgeschreven is. Kan dus prijzig zijn als je een paar keer flink valt.

1 nachtje in het ziekenhuis (hersenschudding) is veel duurder dan een atmos hoor. Voor het geld wat er door gaat als je een schedel basis fractuur heb kan je heel erg veel mooie helmpjes kopen.


Mijn post was niet bedoeld om het rijden zonder helm te promoten vanwege de kosten van het vervangen van een helm, in tegendeel zelfs. Wilde alleen nog even aangeven dat een helm is afgeschreven na een flinke klap en dat je dan niet moet vergeten een nieuwe te kopen.
Valt me ook op dat er een hoop rondrijden zonder helm, maar moet tot mijn spijt bekennen dat ik het soms ook gewoon vergeet...dan ben ik al een flink stukkie onderweg ben en bedenk dan dat ik mijn helm vergeten ben. Erg stom...
You can never be too Specialized

Gebruikersavatar
marconi
Forum-lid
Berichten: 2459
Lid geworden op: 10 mei 2004 14:00

Gebruikersavatar marconi 29 mar 2006 23:33

Ik daag die Canadese arts uit om met zijn blote hoofd tegen een stenen muur te rammen, met en zonder helm, en dan even laten weten wat hij prefereert. Wel flink hard waarbij de helm inelkaar deukt graag. Dan met dezelfde kracht zonder helm. Ik vermoed dat hij of niets meer zegt of weken later pas als hij weer bijgekomen is.
Het gaat er juist om  te vermijden dat je bij een vrij onschuldige val je schedel indeukt . Zo'n helm is dan wel total loss maar dat beschermt meestal afdoende een schedel. Afijn, ieder moet maar voor zichzelf en zijn gezin/ouders/vriend(in) uitmaken of hij/zij een fietshelm draagt.
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

renmuis
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 25 nov 2005 00:01

renmuis 30 mar 2006 13:13

Altijd een helm, ik ben nog wel eens terug gereden om hem op te halen als ik hem vergeten was.
Als je campa wil heb je nooit meer wat anders ;)

gekkekikker
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 09 mar 2006 11:13

gekkekikker 04 apr 2006 16:16

Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 29 Maart 2006


Quoten: Origineel geplaatst door Eric E op 29 Maart 2006


Vergeet niet dat na een flinke val waarbij je helm de klap heeft opgevangen de helm afgeschreven is. Kan dus prijzig zijn als je een paar keer flink valt.

1 nachtje in het ziekenhuis (hersenschudding) is veel duurder dan een atmos hoor. Voor het geld wat er door gaat als je een schedel basis fractuur heb kan je heel erg veel mooie helmpjes kopen.


Ja, maar ziekenhuisovernachtingen, revalidatie, rolstoelen, rollators, fysiotherapie enzovoorts worden gedekt door m'n ziektekostenverzekering, een helm niet.
 
If you can\'t dazzle them with brilliance, baffle them with bullshit.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 04 apr 2006 16:22

Nee maar vervolgens gaan we wel weer bij een verjaardag lopen zeuren hoe duur de verzekeringspremie wel niet is...
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

gekkekikker
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 09 mar 2006 11:13

gekkekikker 04 apr 2006 16:49

Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 04 April 2006

Nee maar vervolgens gaan we wel weer bij een verjaardag lopen zeuren hoe duur de verzekeringspremie wel niet is...


Ik ben er 5 euro op vooruit gegaan.
Desalniettemin moest ik binnenkort maar eens gaan wink'len voor een mooie helm. Ik zou 't jammer vinden als dankzij mij de premies nog verder omhoog gaan...
If you can\'t dazzle them with brilliance, baffle them with bullshit.

gekkekikker
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 09 mar 2006 11:13

gekkekikker 04 apr 2006 22:51

Bij de weg,
Zal een zwarte helm warmer zijn dan een andere kleur helm? In theorie wel, maar is dit verschil te merken?
If you can\'t dazzle them with brilliance, baffle them with bullshit.

jeek
Forum-lid
Berichten: 265
Lid geworden op: 12 aug 2005 12:33

jeek 06 apr 2006 06:09

zoals de fototjes in helmtest in fiets al laten zien heeft de posititionering van de gaten veel meer invloed dan de kleur
Experiment with your bike to get the best biking experience!

gekkekikker
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 09 mar 2006 11:13

gekkekikker 07 apr 2006 18:22

Quoten: Origineel geplaatst door JeeK op 06 April 2006

zoals de fototjes in helmtest in fiets al laten zien heeft de posititionering van de gaten veel meer invloed dan de kleur


Uiteraard, maar dat beanwoordt mijn vraag niet. Of, om een kort verhaal onnodig lang te maken:
Zoals de fotootjes in de helmtest in Fiets al laten zien, is de test binnendeurs gehouden, waardoor zonlicht en -warmte geen meespelende factor is. Aangezien alle lichtstralen door de pigmenten van de 'kleur' worden geabsorbeerd, wordt ook alle warmte door de 'kleur' geabsorbeerd.
In de wintermaanden (en de lente van tegenwoordig) is dit geen probleem, maar hoe zit het in de zomermaanden? Zal een zwarte helm bij 35C merkbaar warmer zijn dan een witte helm?
If you can\'t dazzle them with brilliance, baffle them with bullshit.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 07 apr 2006 19:26

Ik denk dat je het verschil echt niet merkt. Bij 35 graden stroomt het zweet zo ie zo al van je af, met of zonder (zwarte) helm. Dat kleine beetje dat het theoretisch warmer is merk je niet.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie