Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Vandaag gezien...een korte broek

Gebruikersavatar
nielsh
Forum-lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 20 apr 2010 11:59
Locatie: Nieuwegein

Gebruikersavatar nielsh 19 nov 2017 09:52

Voor mij persoonlijk vind ik het echt absurd om met 3 graden met blote benen te gaan fietsen. En al helemaal als je een (interval of blokken) training zou gaan uitvoeren. Je vraagt veel van je spieren en vervolgens straf je ze met kou. Of zou het bij sommige fietser om een soort stoerheid/statement gaan? Kijk mij eens... Ik heb geen idee.
Gek van de weg, de MTB en het gravel

Nova
Forum-lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 05 feb 2016 20:05

Nova 19 nov 2017 12:04

In het begin is een lange broek tof, niet koud, niet warm, lekker rijden.
Na 15 min begint het wat minder leuk te worden.
Na 25 min begint het te storen.
Na 30 min vloek je op jezelf dat je toch die lange broek hebt aangedaan.
En eenmaal er genoeg zweet zit in die broek, begint het zelfs omgekeerd te worden, alsof je in een natte klamme zak rond rijdt.
Kortom: je leert een lange broek af.
De situatie is natuurlijk anders voor diegenen die enkel rijden bij zon+bloemetjes+bijtjes, zondagcafépendelaars en diegenen die uitbollen.
Je hoort ze doorgaans ook al van ver, het is als een vlucht trekganzen.
Diegenen die zich inspannen hebben een chauffage en korte broek.

hayes

hayes 19 nov 2017 13:10

Ik rij zelden met lange broek.
Heel de winter door met korte broek + beenstukken. Enkel als het richting 0 °c gaat, wordt dat iets te fris. Dan durf ik een 3/4 loopbroek over m'n broek trekken. Vooral om de regio tussen m'n benen iets warmer te houden. ;)

Korte broek lijkt me voor de spieren idd geen lachertje...

Gebruikersavatar
Puffdaddy
Forum-lid
Berichten: 1798
Lid geworden op: 08 jan 2008 23:58

Gebruikersavatar Puffdaddy 19 nov 2017 13:17

En heel slecht voor de knieën, ergens gelezen dat de korte broek goed te doen is
voor de knieën vanaf 18 graden.
Mensen die nu met dit weer een korte broek aan doen,
hebben volgens mij geen lange broek anders deden ze die wel aan.
Ik vind het totaal absurd, maar iedereen moet het zelf weten natuurlijk.
Bikers are not alone

Mitchel
Forum-lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 05 nov 2016 10:58

Mitchel 19 nov 2017 15:36

Ik ben ook wel benieuwd wat het doet voor de knieën. Enige tijd geleden met 12 graden in korte broek gereden wat in het begin fris was en bij aanzetten niet prettig voelde in de knieën maar na en kwartier was het goed te doen.

Ik zag laatst dat er ook kniestukken te koop zijn, hier heb k geen ervaring mee.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27565
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 19 nov 2017 15:49

Heb er vandaag zeker 6 gezien.

honza
Forum-lid
Berichten: 168
Lid geworden op: 28 dec 2008 17:39

honza 19 nov 2017 16:30

Ik snap het probleem niet. Als mensen het prettig vinden, wat is het probleem dan? Ik heb nog nooit een onderzoek gelezen waarin geconcludeerd werd dat jezelf warm aankleden beter is voor je gezondheid.

Sommige mensen hebben het altijd koud, anderen hebben het altijd warm. Prima toch?

Ik snap niet waarom mensen niet in korte broek mogen rijden...

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27565
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 19 nov 2017 17:03

Dit topic gaat niet over verbieden maar om het melden.

scoloo
Forum-lid
Berichten: 223
Lid geworden op: 26 jul 2015 18:01

scoloo 19 nov 2017 17:29

Vandaag mezelf en een aantal anderen in korte broek gezien. Cross wedstrijdje :lol: of geld dit niet?
Biking is Living!

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 19 nov 2017 17:38

nielsh schreef: 19 nov 2017 09:52 Je vraagt veel van je spieren en vervolgens straf je ze met kou.
Je (been)spieren merken helemaal niks van kou als je een beetje doortrapt.
De rest mogelijk wel, want je onttrekt meer warmte uit de rest.
Ik heb vandaag even getwijfeld om met 8 graden en wat dreigende buitjes met korte broek te gaan rijden omdat rijden met natte broek (die toch wat tijd nodig heeft om te drogen) vervelender is dan zonder broek maar toch gekozen voor een dunne lange broek, die redelijk snel droogt.
En uiteraard een buitje na 3 km zodat ik toch een half uur met natte broek moest rijden...
In blote armen zie ik geen heil bij < 10 graden.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

SantaSCSI
Forum-lid
Berichten: 240
Lid geworden op: 18 nov 2014 12:55

SantaSCSI 19 nov 2017 17:56

scoloo schreef: 19 nov 2017 17:29 Vandaag mezelf en een aantal anderen in korte broek gezien. Cross wedstrijdje :lol: of geld dit niet?
Vandaag zelf ook op de cross met korte broek. Cross is toch meteen volle bak voor korte tijd dus dat scheelt ;). Voor duurritten zou ik met deze temperaturen toch ook een GOEDE lange broek durven dragen.

Nova
Forum-lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 05 feb 2016 20:05

Nova 21 nov 2017 13:40

Een driekwart broek is een oplossing voor de knieen, zit niet tegen de ketting, en ventileert toch redelijk.
Eventueel te combineren met voetbalkousen, dan is er toch circulatie en onderbenen ook wat geisoleerd.

Plaats reactie