Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Welke kleding bij welke temperatuur?

Gebruikersavatar
r.hilferink
Forum-lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 13 apr 2004 14:54

Gebruikersavatar r.hilferink 12 sep 2007 13:49

Afgelopen zondag een tocht van 125 km gemaakt. Na afloop had ik zoals wel vaker het idee dat ik met te veel kleding heb gereden. Het was zo'n ongeveer 14-17 graden en ik had mijn petje, jasje en beenstukken (naast een zweetshirtje en korte mouw t-shirt en bib short) maar weer eens aangetrokken. Ik stond versteld dat ik verscheidene renners ben tegengekomen met alleen een t-shirt en korte broek.... Uiteraard zitten er verschillen ik de intensiteit van de training/tocht en in het gevoel van de verschillende renners, maar ik ben wel eens benieuwd wat jullie aan trekken bij welke temperatuur....
Red Bull Pro SL 3000
Gazelle Cyclocross

Trainingsblog op http://www.bikeplanner.com" onclick="window.open(this.href);return false;

toni
Forum-lid
Berichten: 370
Lid geworden op: 07 sep 2005 17:04

toni 12 sep 2007 14:01

Bij 14-17 graden:

- zweethemd
- bibshort
- wieler shirt
- mouwstukken
- windbreaker
- buff als "bandana" op het hoofd
- korte handschoenen
- enkelsokken

Met name die windbreker vind ik ideaal voor in het voor- en naseizoen of 'smorgens vroeg. Houdt de koude wind van je lijf en ademt lekker op het rug-pand dus geen zweet ophoping als in een jasje.

Wordt het toch te warm: mouwstukken naar beneden schuiven en de rits van mijn shirt een stuk open. De rits van de windbreker blijft altijd dicht.

marcello
Forum-lid
Berichten: 474
Lid geworden op: 26 jan 2005 01:55

marcello 12 sep 2007 14:33

+25°C t/m +40°C : korte broek, zomershirt
+18°C t/m +25°C : korte broek, zweetshirt (KM) & zomershirt
+12°C t/m +18°C : korte broek, zweetshirt (KM) najaarshirt (iets dikker materiaal)
+08°C t/m +12°C : korte broek & beenstukken, tshirt & armstukken, zweetshirt (KM), afwisselend met windjackje.
0°C t/m +08°C : korte broek & beenstukken, div. shirt lange mouw, afwisselend met lange broek met zeem, handschoenen (LV), overschoenen.
-20°C t/m -1°C : zweetshirt (LM) korte broek icm lange broek zonder zeem, najaarshirt icm winterjack, shirt lange mouw icm winterjack, handschoenen (LV) overschoenen, helmcap.

(LM) = lange mouw
(KM) - korte mouw
Natuurlijk alles met helm.

Soms blijft het een beetje moeilijk en zit ik ook weleens met de vraag; "goh, wat zal ik nu dan aantrekken".

gerbenke
Forum-lid
Berichten: 168
Lid geworden op: 25 apr 2007 21:15

gerbenke 12 sep 2007 14:44

Ook ik heb me afgelopen weekend verbaast over de vele fietsers die met korte broek en shirtje rondreden.

Ik hou het bij de temp van +- 16 graden op.. Been en armstukken, zweetshirtje, bibi shorts, shirt korte mouw.

marz
Forum-lid
Berichten: 653
Lid geworden op: 16 mei 2006 21:44

marz 12 sep 2007 16:22

Wat ik vaak gebruik bij kou in het naseizoen is een windvangertje, bodywarmer die de wind echt goed tegenhoud. Is niet te warm en houd de ergste kou buiten. Als het echt koud wordt (onder de 5 graden) dan heb ik een winterjas, maar daar zitten weer allemaal ritsen in die open kunnen als het toch te warm is.
My head says it�s time to push it, My heart is going to tell me when

juri
Forum-lid
Berichten: 238
Lid geworden op: 22 nov 2005 19:26

juri 12 sep 2007 18:51

tot 20 graden draag ik eigenlijk nog steeds beenstukken en wintervest met daaronder craft zweetshirtje.

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 13 sep 2007 03:16

Boven de 17 graden: korte broek
10 - 18 graden: kniebroek
7- 10 graden: lange broek
< 8 graden: lange broek windbreaker, meestal overschoenen windbreaker of neoprene

Shirts
Boven de 28 graden: Mouwloos
24 - 28 graden: Korte mouwen, geen zweethemd
20 - 24 graden: korte mouwen, mouwloos zweethemd
16 - 20 graden: korte mouwen, korte mouwen zweethemd (met winddicht front), mouwstukken. (Indien Clubkleding)
12 - 20 graden: Assos Intermediate met variabele onderkleding (hoe kouder hoe langer de mouw)
(als ik twijfel dan neem ik vaak een mouwloos Climajet vest mee: kan in de achterzak, vangt wind ademt en is regenwerend)
8 - 12 graden: intermediate + mouwloos windbreaker
2 - 8 graden: Windbreaker wintershirt met variabele onderkleding
< 2 Windbreaker wintershirt + mouwloos windbreaker overheen + Kraft ondershirt me lange mouwen.

Onder de 10 graden gaan de winterlight handschoenen aan
Onder de 3 a 4 graden gaan de echte winterhandschoenen aan
Onder de 6 a 7 graden begin ik een muts onder mijn helm te dragen

Alles ook een beetje afhankelijk regendreiging, tijd van de dag en zon of geen zon.

Ik heb eens een paar DMT schoenen gehad die eigenlijk te klein waren, dus droeg ik ze zonder sokken. De zool liet los van een schoen en toen konden ze niet gerepareerd worden....reden: ze stonken. Ik kreeg wel mijn geld terug en sindsdien heb ik passende schoenen en draag altijd sokken.
Afbeelding

raphael
Forum-lid
Berichten: 775
Lid geworden op: 01 sep 2005 22:12

raphael 14 sep 2007 19:36

Beste ts

Op de Assos site staat een aardige indicatie van de outfit per seizoen.
http://www.assos.com/en/als/customize/index2.html

Uiteraard slechts als indicatie ;-)

ze zeggen wel eens: als je het de 1e 10 minuten niet koud hebt, ben je te warm gekleed.....

succes met kiezen

Gebruikersavatar
r.hilferink
Forum-lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 13 apr 2004 14:54

Gebruikersavatar r.hilferink 14 sep 2007 22:31

Goede tip!
Assos is inderdaad mooi spul, alleen een beetje duur.....

Over die laatste opmerking: is het dan niet zo dat je eerder ziek (verkouden) wordt als je met te weining kleding start? Of wordt je juist eerder ziek van te veel (en dus ook natte) kleding?
Red Bull Pro SL 3000
Gazelle Cyclocross

Trainingsblog op http://www.bikeplanner.com" onclick="window.open(this.href);return false;

hanoskator
Forum-lid
Berichten: 182
Lid geworden op: 01 jun 2007 15:42
Locatie: Groningen

hanoskator 16 sep 2007 16:10

bij 25 - 40 graden korte broek met bretels + zweetshirtje km en shirtje km
bij 20 - 25 graden korte broek met bretels + zweetshirtje ( jackje of shirt korte mouw licht eraan of de zon schijnt
bij 15 tot 20 graden korte broek met beenstukken + zweetshirt lm jackje en lycra overschoentjes
bij 5 - 15 graden korte broek met lange broek eroverheen zweetshirt lm + jackje en warme dikke overschoenen.

- 20 - 5 graden korte broek met kniestukken daarover nog lange broek zweetshirt met lange mouw en kort shirtje erover + jackje en soms nog windstopper. en altijd warme overschoenen en soms een muts
Trainen is voor talentlozen =P

ultima
Forum-lid
Berichten: 508
Lid geworden op: 11 feb 2007 17:28

ultima 16 sep 2007 18:28

Mij zul je zelden in korte broek tegenkomen.
Of het moet echt al warm zijn +20 graden.

Plaats reactie