Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Fietsschoenen in wasmachine

moustache
Forum-lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 15 jun 2007 16:39

moustache 04 feb 2008 08:28

Iemand ervaring met het wassen van fietsschoenen (Sidi) in de wasmachine?

Ik deed het altijd wel met mijn sportschoenen, maar voor mijn fietsschoenen vraag ik me af of het wel zo handig is. Harde zool en volgens mij is de harde binnenzool van de Sidi schoen van geperst papier / karton.

Of moet ik ze dan toch maar met de hand gaan schrobben?

whocares
Forum-lid
Berichten: 2889
Lid geworden op: 25 feb 2005 19:28

whocares 04 feb 2008 09:10

CLEANING AND MAINTENANCE
Read these instructions carefully to keep your SIDI cycling footwear in excellent condition.

DO’S

* Clean with a damp sponge.
* Store in a cool, dry and well-ventilated place.
* Fill with newspaper to absorb any dampness and to keep the shape.
* Store in a cool and dry place.
* If the shoes are not damp or wet after use, simply clean them with a soft brush.
* If the shoes are equipped with levers or other precision closures, clean them carefully and regularly apply a silicone-based or similar lubrificant.
* Regularly check and tighten all screws on your shoes, especially the Heelpads, SRS Sole Replacement System and the SDS Sole Dual System.

DON’TS

* Do not wash in washing machine or spray clean.
* Do not use strong washing powder or abrasive brushes.
* When drying, never place near or next to heaters, fire or other heating (the use of detergents and rapid drying may cause excessive hardening or cracks in the materials).
It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37638
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 04 feb 2008 09:44

Ik heb al meerdere malen Sidi´s uit de wasmachine zien komen-->geen probleem. Korte was op 30gr overleven ze makkelijk.
Ik zet mijn schoenen (meestal de ATB sidi´s) als ze nat zijn gewoon op de kachel--> geen probleem.
Less is bore

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 04 feb 2008 09:47

Meestal doe ik m'n schoenen in een Biotex sopje, dat werkt heel behoorlijk. Maar m'n oude schoenen heb ik al een paar keer in de wasmachine gegooid, werden ze een stuk schoner van. Ik leg m'n schoenen altijd op de verwarming om te drogen, het leer krimt dan wel wat, maar dat vind ik juist fijn (zijn ze smaller). Op de verwarming drogen ze ook lekker snel, als je dat niet doet zijn na 2 dagen je schoenen nog vochtig.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

moustache
Forum-lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 15 jun 2007 16:39

moustache 04 feb 2008 11:23

Thanx. Dit scheelt me weer een uur boenen met de tandenborstel en de Biotex.
Ik ga de gok gewoon nemen en gooi ze vanavond in de wasmachine. :)

ps: drogen doe ik inderdaad ook op de verwarming. Anders zijn ze niet droog te krijgen.

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 04 feb 2008 11:46

ik doe altijd overschoenen aan. Schoenen heb ik nog nooit moeten poetsen...
Ben ik de enige?
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

moustache
Forum-lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 15 jun 2007 16:39

moustache 04 feb 2008 12:05

Je bent niet de enige, normaal doe ik dat ook.
Maar als ik plots wordt overvallen door een regenbui en ik heb nog 4 uur te gaan...

(is overigens al een tijd geleden, kun je nagaan hoe lang ze al "smerig" zijn)

sijtje
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 07 feb 2007 13:14

sijtje 04 feb 2008 12:08

Een collega van me heeft zijn Sidi's( die met chroom look) in groen zeep gewassen maar dat liep minder fijn af, chroomlaag kwam los.
Die waren rijp voor de schroot.....
Sijtje

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 04 feb 2008 13:25

de zwarten schreef:ik doe altijd overschoenen aan. Schoenen heb ik nog nooit moeten poetsen...
Ben ik de enige?
Wellicht worden ze ook gewassen, vanwege 'vuil' aan de binnenzijde...die miljoenen beestjes die meeliften tijdens iedere rit... ;)

pjotr
Forum-lid
Berichten: 947
Lid geworden op: 19 aug 2005 21:54

pjotr 04 feb 2008 23:42

de zwarten schreef:ik doe altijd overschoenen aan. Schoenen heb ik nog nooit moeten poetsen...
Ben ik de enige?


Als je bijvoorbeeld een crosswedstrijd heb, worden je schoenen toch echt vies en moet je ze poetsen
Anti-Spacers!

moustache
Forum-lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 15 jun 2007 16:39

moustache 05 feb 2008 13:52

Nou, ze hebben het overleefd hoor.
Gewoon in de wasmachine met wat handdoeken tegen het "bonken" en wat Vanisch Oxi Action spul en ze zijn weer zo goed als nieuw!

Ik ben helemaal blij! :D

Plaats reactie