Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

SPD op een racefiets?

seger
Forum-lid
Berichten: 887
Lid geworden op: 08 apr 2007 21:03

seger 09 okt 2009 01:19

zeg dat dan gewoon :)
Pijn is zwakte die het lichaam verlaat...

foosho
Forum-lid
Berichten: 3597
Lid geworden op: 02 jan 2008 00:32

foosho 09 okt 2009 01:21

Beetje lange zin iedere keer, daarom is er dus een woord voor ;)

bibske
Forum-lid
Berichten: 954
Lid geworden op: 04 dec 2008 15:08

bibske 09 okt 2009 03:13

Ik heb afgelopen jaar met SPD gereden en MTB schoenen. Helemaal geen probleem mee gehad, ik vond het juist wel prettig om met een bekend systeem voor het eerst op de racefiets te gaan zitten. Het ziet er alleen wat minder strak uit om met MTB schoenen op de racefiets te fietsen en daarom ga ik nu wel nieuwe schoenen kopen. Welke pedalen daarbij gaan horen weet ik nog niet maar als ik dan toch andere schoenen koop...

Gebruikersavatar
bartv
Forum-lid
Berichten: 559
Lid geworden op: 04 dec 2008 17:22
Contact

Gebruikersavatar bartv 14 okt 2009 14:52

Na te hebben gereden met SPD, SPD-R, SPD-SL, Time Atac en Look Keo ben ik nu gewoon terug bij SPD! (zou ook een ander betrouwbaar dubbelzijdig MTB pedaalsysteem kunnen zijn)

Voordelen:
-Makkelijk inklikken, met name bij minder mooi weer. Dat gekl*** met eenzijdige pedalen bij stoplichten etc. blijft lastig en gevaarlijk (geldt niet voor Speedplays want ook dubbelzijdig).
-MTB schoenen lopen stukken beter. Wel eens een paar km op raceschoenen moeten lopen bij pech? Bovendien iets te vaak bijna op plaat gegaan door combinatie raceplaatjes-gladde vloeren.
- Geen gewenningsperiode bij switchen tussen MTB en racer
- "het gevoel" is beter (maar dat is persoonlijk)

Vermeende nadelen:
-Corner clearance: Als uberhaupt aanwezig, dan minimaal en alleen relevant voor hardcore (criterium)wedstrijdrijders
-Grotere oppervlak: Bij gebruik van goede schoenen met voldoende stijve zool geen probleem. Hooguit een minimaal theoretisch voordeel voor de superprofs.

Conclusie: Alleen nog even mijn oude enkelzijdige SPDtjes op racer vervangen door dubbelzijdige ...

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 14 okt 2009 15:08

Mtb zolen zijn alleen een stuk minder stijf dan die van race schoenen. Dus je hebt nooit een hele stijve zool, terwijl dat wel ideaal zo zijn met het kleine plaatje.

En over dat lopen met raceschoenen, dan moet je er Time RXS plaatjes onder zetten. Daarmee is namelijk wel fatsoenlijk te lopen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

foosho
Forum-lid
Berichten: 3597
Lid geworden op: 02 jan 2008 00:32

foosho 14 okt 2009 15:22

Amclassic-fan schreef:Mtb zolen zijn alleen een stuk minder stijf dan die van race schoenen.
Dat zal nogal van de schoen afhangen, bijv. mijn Specialized BG Pro MTB schoen heeft een carbon zool - ik denk zelfs dezelfde als onder m'n race schoen, die buigt dus niks.

dearhunter
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 04 nov 2009 19:25

dearhunter 04 nov 2009 22:13

Ik rij zelf ook al jaren met de pedalen op de foto, waarom zou ik hiermee sneller op de grond zitten, de pedaallengte blijft toch het zelfde?
Afbeelding

supermasj
Forum-lid
Berichten: 135
Lid geworden op: 14 aug 2009 23:06

supermasj 05 nov 2009 00:46

Dear Hunter schreef:Ik rij zelf ook al jaren met de pedalen op de foto, waarom zou ik hiermee sneller op de grond zitten, de pedaallengte blijft toch het zelfde?


Ik gebruik die ook , en mijn schoen is breder dan de pedaal... ik zie dat ook niet direct

danny1407
Forum-lid
Berichten: 3273
Lid geworden op: 13 aug 2009 20:27

danny1407 05 nov 2009 01:16

SuperMasj schreef:
Dear Hunter schreef:Ik rij zelf ook al jaren met de pedalen op de foto, waarom zou ik hiermee sneller op de grond zitten, de pedaallengte blijft toch het zelfde?


Ik gebruik die ook , en mijn schoen is breder dan de pedaal... ik zie dat ook niet direct


Heeft de dikte van het pedaal hier misschien iets mee te maken.......

just thinking out loud.
FacebookS3RSSite

Gebruikersavatar
mderuiter
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 09 nov 2009 20:10

Gebruikersavatar mderuiter 16 nov 2009 11:36

Foosho schreef:
Amclassic-fan schreef:Mtb zolen zijn alleen een stuk minder stijf dan die van race schoenen.
Dat zal nogal van de schoen afhangen, bijv. mijn Specialized BG Pro MTB schoen heeft een carbon zool - ik denk zelfs dezelfde als onder m'n race schoen, die buigt dus niks.



Inderdaad, de carbonzolen van mijn Specialized MTB schoenen zijn knalhard en doen probleemloos 250km. Het grootste voordeel vind ik absuluut het lopen op die dingen. Uiteraard wel even de dikste modder er af voor je op je race stapt.

Functioneel en prijstechnisch prima voor mij, maar als ik eerlijk ben: op de weg staan raceschoenen natuurlijk wel mooier....

franskarel
Forum-lid
Berichten: 141
Lid geworden op: 09 mei 2008 23:27

franskarel 16 nov 2009 22:29

mderuiter wrote:

Functioneel en prijstechnisch prima voor mij, maar als ik eerlijk ben: op de weg staan raceschoenen natuurlijk wel mooier....

Alhoewel bij sommige merken o.a. Sidi's is het verschil tussen MTB en Race schoen zo goed als niet meer te zien.
Stevens SCF2 Shimano Ultegra Easton EA90

marsman
Forum-lid
Berichten: 2385
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 18 nov 2009 10:40

pfff schreef:Volgens mij waren er laatst ook een aantal aanbiedingen dat je een set pedalen kreeg voor 1 euro bij aanschaf van Shimano schoenen, ff zoeken zou ik zeggen


Klopt, dat doen ze bij Rose.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Plaats reactie