Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Lange (winter)fietsbroek met of zonder zeem ?

bram1975
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 24 dec 2009 00:28

bram1975 25 jan 2010 23:26

Pff Ik denk dat iedereen moet dragen wat hij wil de 1 kiest voor een lange broek met zeem, heeft trouwens niet mijn voorkeur omdat je kruis vaak op half 7 hangt en dat kan behoorlijk schuren. Een broek over een broek vint ik ook niks. Mijn voorkeur gaat uit naar een gewone korte broek met beenstukken. Als het erg koud is kun je altijd nog smeren met een muscle warm up van Born wat ik prettig vind ook bij natte omstandigheden, dan werkt het ook als waterafstotend.

Op onderstaande foto moet je een zeem in je rugzak hebben maar dan wel voor een ander doel;) lang of kort maakt niet uit.
[img=http://si6.mtb-news.de/fotos/data/509/3 ... inbike.jpg]

emx5
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 09 dec 2009 13:25

emx5 26 jan 2010 13:10

Bedankt voor de vele reacties, niet gedacht er zoveel te krijgen.
Naar ik meen begrepen te hebben gaat het om persoonlijke voorkeur en, of smaak.
Tot op heden droeg ik tijdens de winter koersbroek met zeem, beenstukken en daarover een lange fietsbroek zonder zeem. En ik denk dat mijn nieuwe lange broek opnieuw zonder zeem zal zijn.
Scheelt ook veel in prijs, Assos met zeem: +/- 185 €, Decente met zeem: +/- 165, etc. Voor dergelijke prijs koop je al een broek van Armani ,-)

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 26 jan 2010 13:48

Ik heb sinds deze winter een Ultima Vento lange broek met zeem. Bevalt erg goed. Lekkere dikke Roubaix stof en twee lagen bij de knie en een winddicht vliesje bij de edele delen. De broek is voorzien van de zeem die ook in de duurdere Ultima broeken zit, en die bevalt tot nog toe ook erg goed (4u is de langste rit).

Adviesprijs is 130,- Bij Mantel was de broek echter 89,- en voor die prijs heb ik hem ook bij Futurumshop gekregen. Voor zo'n prijs vind ik het zeker een concurrent van de koersbroek/lange broek zonder zeem combinatie. Dat vind ik qua draagcomfort toch wat minder. Veel duurder had hij echter niet moeten zijn. 160 euro zou ik voor een lange broek met zeem zeker niet uitgeven.

tweety
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 21 dec 2009 11:46

tweety 28 jan 2010 22:54

.Jeroen. schreef:
tweety schreef:Je kunt toch ook gewoon met je beenstukken en korte koersbroek blijven rijden?


Pardon? Daar kun je geen training mee uitvoeren met dit weer. Tenzij van die dikke gevoerde. Al lijkt me dat nog vrij koud.

Lange broek met zeem bevalt goed! Als het echt koud is, korte broek met lange broek zonder zeem.


Niet? Ik vind juist meerdere lagen veel te veel drukken op je benen. Als ik alleen met korte broek rij, voel dat veel vrijer en soepeler om mee rond te trappen. En dat ene stukje rondje achterste, daar wordt ik niet warm of koud van eerlijk gezegd..

Maargoed.. als je moet kiezen tussen een lange broek met of zonder, dan zou ik voor zonder gaan. Dan kun je je korte broek er onder doen (met zeem) en dan de dikke lange erover. Als je er 1 mét zeem hebt zit je volgens mij niet lekker meer, tenminste niet als je daaronder of overheen ook nog een korte koersbroek wilt dragen.

kooijman
Forum-lid
Berichten: 94
Lid geworden op: 01 okt 2009 18:27

kooijman 01 feb 2010 01:02

Nee, dat klopt, maar waarom zou je een korte broek onder (of over) je lange broek dragen als daar al een zeem in zit? Ik heb zelf een lange broek met zeem (van agu) en dat rijdt heerlijk, ik rij er ook nu mee, tot -5. Onder de -5 is het nog niet verantwoord geweest te rijden (sneeuw enzo). Ik rij altijd zonder kniestukken oid, nog nooit koude benen gehad.
Ik snap niet waarom een lange broek met zeem minder zou moeten zitten dan een korte met zeem en een lange zonder erover. Het is in principe hetzelfde, met dan een extra laag rond je heupen.
Bulls DF1 Ambrosio FCS 28

mtbfool
Forum-lid
Berichten: 393
Lid geworden op: 23 mei 2007 20:14
Locatie: Helmond

mtbfool 02 feb 2010 18:02

Nog steeds een korte broek met een lange broek zonder zeem.
Zie wel een verschuiving in de shop dat degene die minder koukleum zijn allemaal voor aan lange broek met zeem gaan en de renners de combi korte broek met lange zonder zeem.
Het is allemaal erg persoonlijk.
Als je een lange broek met een winddichte laag hebt dan ben je ook wel goed beschermd tegen de elementen.

Grtz; mtbfool
250 KM vaste mtb route rond Helmond.
jvandijk1962@gmail.com
http://www.offroadbikers.eu

ritchey
Forum-lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 30 jan 2010 01:07

ritchey 04 feb 2010 14:16

ik vind 2 broeken lastig doe voor mij maar een broek met zeem er is niets gemakkelijker ;-)

henkv
Forum-lid
Berichten: 1384
Lid geworden op: 27 dec 2006 19:15
Locatie: Annecy (FR)
Contact

henkv 04 feb 2010 20:37

Ik heb vandaag weer eens van nabij met het asfalt kennis gemaakt. Broek stuk. Gelukkig lange broek mét zeem anders waren er nu 2 broeken stuk geweest :(.
Mijn trainingen op bikeplanner.com

kilometervreter
Forum-lid
Berichten: 800
Lid geworden op: 11 jan 2007 09:59

kilometervreter 08 feb 2010 12:26

HenkV schreef:Ik heb vandaag weer eens van nabij met het asfalt kennis gemaakt. Broek stuk. Gelukkig lange broek mét zeem anders waren er nu 2 broeken stuk geweest :(.


Ik rijd meer kilometers in de zomer dan in de winter. En val over het algemeen wat vaker in de zomer dan in de winter. Om die reden juist wel een broek ZONDER zeem. Een stuk goedkoper en je hoeft de zomerbroek met gat niet weg te gooien.

Plaats reactie