Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

zweet in ogen/op bril

martinobongo2
Forum-lid
Berichten: 194
Lid geworden op: 02 jan 2014 22:13

martinobongo2 17 sep 2021 09:15

Enzzo schreef: 16 sep 2021 23:12 Afbeelding
Psies, werkt perfect voor mij! :winkthumb:

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 17 sep 2021 10:08

Heb hetzelfde, ook alles geprobeerd.
Op dit moment gebruik ik hoofdbanden van Halo, daar zit een silicone strip in die het zweet naar de zijkant geleid.
Werkte de eerste paar maanden goed, na een aantal keer gewassen te hebben is ook dit effect verdwenen en loopt het zweet weer net zo hard in m'n ogen.
De bril houd ik gewoon op, zweet loopt over de glazen en druppelt naar beneden, niet afdoen om schoon te maken.
Wat wel werkt is een petje opzetten, het zweet loopt dan naar de rand van het petje en druppelt dan naar beneden en dus niet in je ogen, wel op je frame...
Nadeel is wanneer je diep zit, je zicht wordt beperkt door de rand van de klep.
De band die walters aanhaalt heb ik ook, maar dan zit je helm in de weg en gaat erg irriteren!
Laatst gewijzigd door scottpch op 18 sep 2021 07:13, 1 keer totaal gewijzigd.

marsman
Forum-lid
Berichten: 2337
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 17 sep 2021 21:50

Ik heb het ook en wat voor mij goed werkt is een ouderwets koerspetje onder mijn helm. Nadeel is dat het warm is maar blijkbaar neemt de stof het vocht goed op.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5808
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 20 sep 2021 10:03

Koerspetje tegen zweet in de ogen ( al ruim 10 jaar ). Wel het klepje afgeknipt van al mijn Assos petjes omdat ik er tegenaan keek ( klepje omlaag ) of mijn helm erg vreemd ging zitten ( klepje omhoog ). Nu neemt het perfect het vocht op van mijn kale bolleke.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

derxx
Forum-lid
Berichten: 693
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 20 sep 2021 10:23

Ik heb gisteren ook voor het eerst met een koerspet gereden. Mede dankzij de tip in dit topic omdat ik ook al een tijd issues heb met zweet op m'n bril in in mn ogen. Aangezien ik een Sportbril heb met inserts op sterkte (anders zie ik zo weinig) is dat helemaal een drama, want je moet echt de glazen eruit halen om ze schoon te krijgen.
Gisteren dus met koerspet, en was helemaal super. Nergens last van gehad. Uiteindelijk wel de pet achterstevoren onder m'n helm, want die klep aan de voorkant vond ik maar niks. Zei al tegen de vrouw dat de klep aan de achterkant me ook meer aero maakt :lol:
Afbeelding

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5016
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 20 sep 2021 10:32

De klep van het klaske doe ik altijd omhoog, maar in de zomer draag ik nooit iets onder de helm (heb ook alleen last van zweet bij 25+ graden in de bergen).

Mijn vrouw gebruikt in de zomer een soort dun mutsje (zonder klep) van Decathlon. Hiermee heeft ze ook veel minder last van zweet in haar ogen.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15822
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 20 sep 2021 14:40

Ik rij al vele jaren, tot het te koud wordt, met een Castelli Skullcap onder de helm.
Afbeelding
De Castelli Skullkap houdt tijdens warme dagen het zweet uit je ogen. Mesh bovenzijde voor extra ventilatie. Dunne maar duurzame stof, past gemakkelijk onder een helm
I know myself like no one else
Nothing to defend

Jac
Forum-lid
Berichten: 1659
Lid geworden op: 27 jul 2011 19:43
Locatie: Veenendaal

Jac 20 sep 2021 21:43

Ik rij ook al jaren met de castelli skullkap en een bril op sterkte, werkt voor mij perfect .
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Blauw
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Grijs

db87
Forum-lid
Berichten: 203
Lid geworden op: 13 jun 2010 17:36
Locatie: Grou

db87 20 sep 2021 22:17

Afbeelding

Heb altijd een Castelli hoofdband onder mijn helm.
Ook bij lange bergklimmen in de zomer geen last meer van zweet in de ogen. :winkthumb:
Alleen in de winter, onder de 6 graden gebruik ik zo'n dunne sportmuts onder m'n helm.

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4202
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 21 sep 2021 00:02

De helm die je draagt heeft ook veel invloed. Ik heb eens een specialized helm gehad. Met goede reviews, ook voor ventilatie. Die was voor mij qua zweten een drama.
Bell helmen werken bij mij redelijk goed. Wat betekent dat de hoeveelheid zweet te overzien is, icm petje, bandana o.i.d.

hayes

hayes 21 sep 2021 20:57

Als een koerspetje het probleem oplost, kan je toch niet veel zweten?
Ik heb altijd een dun helmmutsje onder de helm. Bij mooi weer, kan ik dat elke kwartier helemaal uitwringen.
Ik hou m'n hoofd opzij, duw aan de zijkant tegen de helm en het vocht stroomt gewoon op de grond. Ik kan zonder overdrijven iedere keer zeker een goeie 5cl zweet uitpersen. Da's dus een glas vol elk uurtje.

Het ergste zijn eigenlijk de tussenseizoenen. In de zomer verdampt het zweet veel beter. In lente/herfst een stuk minder. Boven de 30 graden, wordt het sowieso een zweetfestijn natuurlijk ;)

marsman
Forum-lid
Berichten: 2337
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 22 sep 2021 07:45

Mijn ervaring is dat een koerspetje het vocht veel beter vasthoudt dan zo'n dun skullcapje. Ik denk ook dat een koerspet het vocht beter laat verdampen. Het vocht moet idd ergens blijven, maar met een koerspet heb ik nooit last dat zweet in mijn ogen komt. Ik heb ook zo'n dun dingetje van Castelli. Maar als ik echt zweet, dan druipt het alsnog langs mijn voorhoofd.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Plaats reactie