Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Shifterkabel krijg ik niet uit shifter (105)

Shasta
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 11 sep 2021 11:04

Shasta 02 dec 2021 14:54

Bij het vervangen van m'n shifterkabel (achter) loop ik tegen het volgende aan:

Mijn kabeleinde lijkt verstopt te zitten ín de shifter, en komt er niet uit zoals op de vele how-to video's te zien is. Bij het duwen van de kabel vanuit de binnenzijde van de shifter, naar buiten toe, komt niet het uiteinde naar voren, maar een lus. Het uiteinde lijkt daarmee verborgen te zitten.

Het gaat om orginele 105 shifters op de Cannondale Topstone 105 2020 (op de site staat enkel vermeld dat het om 105 shifters gaat. Ik vermoed de R7000.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Laatste foto is gezien vanuit de binnenzijde van het stuur, daar waar de kabel de shifter uitgaat richting het achterderieur

Hoe deze kabel eruit te krijgen en vervolgens weer een nieuwe in te doen?

Shasta
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 11 sep 2021 11:04

Shasta 02 dec 2021 14:57

https://youtu.be/qQ_Q3U87NKA?t=85 Deze video gaat over de R7000 shifter, maar hier haakt het uiteinde vd kabel gewoon in de shifter, terwijl hij bij mij verdwijnt in de shifter, en lijkt alsof hij daar zelfs nog de bocht om gaat.

Shasta
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 11 sep 2021 11:04

Shasta 02 dec 2021 15:24

Ik ben er uit. Aan de onderkant van de shifter (op foto 1 te zien) zit nog een klep doe geopend kan worden met een schroevendraaier. Vreemd soort klepje want lijkt niet verwijderbaar, maar met veel wrikken is hij toch open gegaan. Vervolgens zit het einde van de kabel inderdaad gelust, onderin de shifter.

Monteren van de nieuwe kabel gaat even zo lastig: eerst een lus maken zoals op foto 2, en dan met een pinset proberen het uiteinde in de groef te krijgen, kabel op spanning houden/trekken zodat hij niet los schiet en dan het klepje weer dicht schroeven. Al met al gelukt, maar niet de fijnste shifter om de kabel van te vervangen.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 02 dec 2021 17:05

Heb je wel eerst je shifter afgeschakeld naar het kleinste kransje voordat je de oude kabel verwijderd?

pino
Forum-lid
Berichten: 3287
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 02 dec 2021 17:26

scottpch schreef: 02 dec 2021 17:05 Heb je wel eerst je shifter afgeschakeld naar het kleinste kransje voordat je de oude kabel verwijderd?
En dat gaat nooit als je de rubbers opgestroopt hebt.
Niet zijken maar reiden !

Plaats reactie