Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Bovenste lager campa body

Gebruikersavatar
detest
Forum-lid
Berichten: 185
Lid geworden op: 08 mei 2009 17:07

Gebruikersavatar detest 25 nov 2021 19:36

Mijn acherwiel, een paar jaar geleden overgenomen van iemand van het forum, een Chinese wielset, merk onbekend, maakt al geruime tijd herrie. Ik dacht gister, laat ik de lagers een schoonmaken en opnieuw invetten. Bovenste lager bleek te bestaan uit een soort 'kooitje' waar de balletjes invallen, alle balletjes verwijderd, schoon gemaakt voorzien van vers lagervet en weer terug geplaatst. Met de boel in elkaar zetten heb ik waarschijnlijk een ringetje verkeerd terug geplaatst. Onder de afstandhouder ipv erbovenop met als gevolg dat tijdens het fietsen vandaag er nog meer herrie uit het wiel kwam. Net de boel weer open gemaakt: de lager was weg, het 'kooitje', wat bleek te bestaan uit 2 ijzerdraadjes verwrongen, en de balletjes waren weg gezakt. Heeft iemand een idee waar ik een nieuwe lager vandaan haal? Kan nergens zo'n kooitje met balletjes vinden, of zou er ook een iets geavanceerdere lager in passen?
Of is het kansloos en moet er een nieuwe body op (herkent iemand misschien het merk?)
Misschien maken onderstaande foto's het verhaal iets duidelijker...
Bijlagen
20211125_190723.jpg
20211125_190713.jpg
20211125_190705.jpg

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5385
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 25 nov 2021 19:46

Ik zou zeggen dat hier een standaard industrielager in zit. Twee industrielagers op perspassing met een afstandsbus ertussen. Is redelijk standaard voor bodys. Aan de binnenkant zie ik er wel duidelijk eentje. De andere ligt waarschijnlijk in twee stukken, waarbij de ene helft nog in het wiel zit. Dus dat kon je eigenlijk ook helemaal niet smeren en zo terugzetten. Eruit slaan en via de diameter van de as. De maat van de passing en de breedte kan je opzoeken welke het is. Vaak gewoon dezelfde als de binnenste, maar niet altijd. Er staat ook meestal gewoon een nummer in de afdichtingen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
detest
Forum-lid
Berichten: 185
Lid geworden op: 08 mei 2009 17:07

Gebruikersavatar detest 25 nov 2021 20:08

Bedankt voor je snelle antwoord! Nu zie ik ook hoe het in elkaar zat. De lager is gewoon helemaal uit elkaar.

Plaats reactie