Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Schoonmaken na een nat-wegdek-rit

Gebruikersavatar
luvene
Forum-lid
Berichten: 235
Lid geworden op: 15 jul 2014 12:10
Locatie: Eygelshoven

Gebruikersavatar luvene 01 dec 2021 10:44

Ik doe ook even een duit in het zakje..... ik heb een nieuwe fiets met schijfremmen, veel fijner schoonmaken! OK, na een rit op nat wegdek doe ik het volgende : direct bij thuiskomst in mijn wielren kloffie spuit ik eerst met de Gardena tuinslang met weinig druk alle modder eraf. Indien nodig pak ik dan nog vochtige doekjes en maak het frame en de wielen schoon. Daarna maak ik allereerst de derailleurwieltjes schoon en de grote 2 bladen bij het bracket. Daarna krijgt de ketting de nodige aandacht. Ik maak de ketting goed droog en daarna spuit ik wat WD40 op een stuk keukenpapier en laat de ketting er doorheen lopen. Twee vliegen in één klap, namelijk, je maakt de ketting nog (veel) schoner en de ketting is direct beschermd tegen mogelijke roestvorming vanwege het feit dat de ketting mogelijk nog niet geheel droog is. En ja, ik weet uiteraard dat het niet smeert, de volgende dag druppel ik de ketting lichtjes in met in mijn geval Neoval Bike Oil op de plaatjes van de ketting aan beide kanten, dus niet op de rolletjes zelf, dat deed ik vroeger maar schijnt niet de bedoeling te zijn. Op het moment dat ik ga fietsen haal ik voor zoveel mogelijk de overtollige olie eraf met een droge en schone doek. Suc6 verzekerd!

gene
Forum-lid
Berichten: 2008
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 01 dec 2021 11:10

Waarom olie op beide kanten van de plaatjes en niet op de rolletjes?

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12485
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 01 dec 2021 13:21

Ik vraag me vooral hoe je dat doet..... dat is dan precisie druppelen,

Vind het zelf vooral heel veel werk. Ik spuit mijn fiets na vijf a zes wegritjes een keer af in de wintermaanden.
Ketting sinds waxen na een km of 300 weer bijsmeren en in de tussentijds niets aan doen.

Hoe meer je schoonmaakt hoe meer ellende! En er bestaat echt zoiets als te veel schoonmaken. (met veelal kraken als gevolg).

Gebruikersavatar
luvene
Forum-lid
Berichten: 235
Lid geworden op: 15 jul 2014 12:10
Locatie: Eygelshoven

Gebruikersavatar luvene 01 dec 2021 13:53

@gene : kijk hier maar eens naar https://www.youtube.com/watch?v=fgn70IuYh5o Roel Peerenboom, niet zomaar iemand........ die weet het echt wel. Heb je geen geduld, spring dan naar minuut 2 en 20 seconde. En ja, het is precies druppelen, je kan natuurlijk ook toch die rolletjes druppelen en dan zullen de plaatjes ook wel goed "vollopen" met olie. Ik ben na een ritje met nat wegdek hooguit 10 minuten bezig om de boel weer schoon te maken, vaak sneller. Ik heb een bloedhekel aan troep op, aan en in mijn ketting, überhaupt op mijn fiets. . Uiteraard doe ik dat alleen als de fiets echt smerig is en onder de modder en andere narigheid zit. Tegenwoordig fiets ik 's winters op mijn 2e fiets, een Stevens Ventoux met velgremmen en waar ik spatborden op heb gemonteerd. Dat houdt al een hele hoop narigheid tegen. En ja, iedereen doet het op zijn of haar manier. Te veel schoonmaken doe ik echt niet, broertje dood aan maar als de fiets onder de bagger zit en dat gebeurt vaak 's winters dan doe ik het zo. Dun druppelen en het overtollige eraf halen. Hoe dunner je smeert, hoe minder moet eraf.

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5698
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 01 dec 2021 14:15

luvene schreef: 01 dec 2021 13:53 ......kijk hier maar eens naar https://www.youtube.com/watch?v=fgn70IuYh5o Roel Peerenboom, niet zomaar iemand........ die weet het echt wel........
Zou hij het ook weten dat je het flesje ook kan schudden als de dop er nog op zit? :mrgreen: :twisted: :lol:

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1217
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 01 dec 2021 14:21

Hij kan dus nog altijd bijleren van het fietsforum.
Dat is dan het betere precisie druppel werk.
Het huidige weer en de vuiligheid op de weg is sowieso een aanslag op de moderne 11 en 12 speed schakelsystemen. Je mag dan nog zo goed smeren, alles slijt gewoon zoveel sneller als bij droog weer.

hayes

hayes 01 dec 2021 19:56

Hangt er uiteraard allemaal vanaf hoeveel je fietst in deze tijd. Ik doe..; sorry..; deed bijna dagelijks woonwerk (40km/dag).
Ik ga echt niet elke dag poetsen.
Dus zorgen dat de ketting en cassette proper is. De rest komt later.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5073
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 01 dec 2021 20:34

Ik ben vandaag maar weer eens langs de wasbox gereden, even ontdaan van al de rotzooi.

LVteS
Forum-lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 16 dec 2021 22:41

LVteS 09 jan 2022 14:44

Ik ga met wc papier langs mijn kabels en ketting en maak met een natte vaatdoek mijn zadel schoon. Dat was het wel. De volgende rit wat olie op de ketting en klaar. In geval van pekel, wel alles schoonspoelen.

FietsBie
Forum-lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 21 aug 2015 18:05

FietsBie 09 jan 2022 17:20

Autowasborstel aan de tuinslang om zo modder en zand van het frame en de wielen te spoelen. Alleen de tuinslang en/of hogedruk werken niet goed want modder blijft dan zitten. Beetje poetsen is nodig, wat goed en makkelijk gaat met de borstel icm water uit de tuinslang. Denk nog geen twee minuten werk. Borstel pakken en aansluiten is het meeste werk. Ketting spoelen terwijl je die rond draait.
En daarna, als de ketting weer droog is, nieuwe wax (squirt) er op. (Mtb/strandfiets)
Ketting van racer die olie gesmeerd is van tijd tot tijd beetje ontvetten met doekje en ontvetter en daarna dan weer wat nieuwe olie er op

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2019
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 09 jan 2022 17:54

Normaal doe ik enkel de ketting maar na vandaag moest ik inderdaad wel ietsje meer doen.
Wat een smurrie zat er op de fiets.
En komt het grote voordeel van schijven naar voren. Je velgen worden niet vies van de remstof.
Blijkbaar had ik mijn velg aangeraakt bij het in de automleggen van de fiets. Resultaat waren grijze handen.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8453
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 09 jan 2022 19:00

FietsBie schreef: 09 jan 2022 17:20 Autowasborstel aan de tuinslang om zo modder en zand van het frame en de wielen te spoelen. Alleen de tuinslang en/of hogedruk werken niet goed want modder blijft dan zitten. Beetje poetsen is nodig, wat goed en makkelijk gaat met de borstel icm water uit de tuinslang. Denk nog geen twee minuten werk. Borstel pakken en aansluiten is het meeste werk. Ketting spoelen terwijl je die rond draait.
En daarna, als de ketting weer droog is, nieuwe wax (squirt) er op. (Mtb/strandfiets)
Ketting van racer die olie gesmeerd is van tijd tot tijd beetje ontvetten met doekje en ontvetter en daarna dan weer wat nieuwe olie er op

Als je het frame met een goed poetsmiddel behandeld dan gaat de modder er prima af,het kan niet hechten.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Plaats reactie