Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

MTB ombouwen naar gravel/funbike

w.fransen
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 nov 2021 16:36

w.fransen 21 nov 2021 17:29

Beste allemaal,

Naast mijn Giant TCR racefiets, ben ik ben sinds enkele maanden in het bezit van een oude Giant Cadex HCM-1 (Carbon) mountainbike. Ik denk er over na om deze fiets om te bouwen naar een leuke gravel/funbike voor op vakantie en tijdens regenachtige weekendjes. Zat zelf te denken aan:
- 9/10 speed - Single drivetrain
- Dropdown bars
- Gravelbike banden
- Klein rekje voorop

De vorige eigenaar heeft er ook al e.e.a. aan gedaan, dus hij is niet helemaal meer origineel, al kan ik weinig op internet vinden over de originele specificaties.

Naast dat het vast heel leuk wordt om mee te fietsen is ook vooral een heel leuk project.
Nu ben ik zelf niet heel erg ervaren met zelfbouw om ombouwen van fietsen, hopelijk kunnen jullie mij op weg helpen met de volgende vragen/ideeën:

Groepset:
Momenteel zit er een oude 7-speed STX RC groep op, welke ik graag wil vervangen voor een andere set. Zat zelf te denken aan een Deore 9/10 speed, maar deze gaan volgens mij niet samen met roadshifters en dropbars?Een mtb groep leek mij wel het beste, of zou ik ook prima een oude Sora groepset o.i.d. er op kunnen zetten? Kan dit wel samen met de single drivetrain?
Ik vond wel oplossingen als https://www.gevenalle.com/product/gx/

Wielenset
Volgens mij zitten er momenteel 26" inch velgen onder met een breedte van 17mm. Wanneer ik de groep wil vervangen naar een 9/10 speed, zal ik volgens mij iig het achterwiel moeten vervangen. Momenteel zitten er <mmmm> Rocket Ron banden onder. Zou zelf liefste min. 40mm gravelbanden er onder willen hebben. Weet iemand waar ik het beste naar moet uitkijken en is het verstandig naast het achterwiel ook gelijk het voorwiel te vervangen?

Crankset
Moet ik gezien bovenstaande ook de crank gaan vervangen voor een speciale single speed crank?
E6E2C770-4CFE-46B4-B574-60940E3E61EC.JPG

Dank voor jullie hulp alvast!

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 22 nov 2021 01:20

Om met het laatste te beginnen. Ik hoop dat je een fiets hebt met cassette en niet met schroefpignons. Jammer in het laatste geval. Dan is in elk geval een nieuw achterwiel nodig. Crankstel kan blijven. Je rijdt toch al met één kettingblad? Wel NarrowWide kettingblad nodig, bijv van Raceface of Absoluteblack. Je kunt overschakelen naar 10v, 11v of 12v, maar de achternaaf is daarvoor niet geschikt. Bij 7v is dat het einde. Vanaf een body voor 8v, 9v, 10v enz is alles mogelijk, ook 12v. Al drie jaar eigen ervaring Roadshifters en zo is weer een ander verhaal, sturen en stuurpennen zijn anders. Gravelbanden zullen toch wel 622mm zijn en niet 559mm? In dat geval; andere fiets of improviseren. Banden maten hoef je toch niet te raden, die staan toch op alle banden? Wat is er toch aan de hand met het lezen in Nederland,,....sorry: is het in Vlaanderen beter....?

pino
Forum-lid
Berichten: 3291
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 22 nov 2021 06:24

Heb je al op de fiets gezeten? Met een dropbar ga je vaak langer zitten, mogelijk is dat je doel. Anders met ouderwetse bar-ends je huidig stuur aanpassen. Er zijn nog zat 26” banden aanwezig met weinig profiel.
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5353
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 22 nov 2021 08:00

De meeste 'gravel' banden komen niet in 26, maar veel mtb banden zijn prima gravelbanden. Michelin country rock is wel een aardig voorbeeld. Of eigenlijk alle lichte profiel mtb banden Continental speedking, racing ralph is eigenlijk ook al prima. Of strand ballonbanden.

Je hebt een 1x narrow wide kettingblad nodig wat op deze crank past.

Ik zou er een aliexpress groepsetje op zetten. Een clutched derailleur is fijn, maar niet per se noodzakelijk. Narrow wide kettingblad is vele malen belangrijker.

Ik denk dat het wiel gewoon een cassette wiel is. Zou ik helemaal niet vervangen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4328
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 22 nov 2021 09:52

26 inch is voldoende verkrijgbaar aan banden voor stadsfietsen. Wellicht daar even kijken.

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2851
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 22 nov 2021 11:00

Mijn grootste probleem destijds bij mij project was het feit dat de bovenbuis zodanig lang was, dat ondanks het feit dat de fiets mijn maat was, was het opeens niet mijn maat meer bij het plaatsen van een racefiets stuur. Het geheel werd simpelweg opeens veel te lang. Heb je daar rekening mee gehouden?

Nog een punt was dat ik echt goed moest kijken naar de juiste remmen/remhendels combinatie. Al zie ik hier cantis, ik heb destijds gekozen voor mini v brakes.

Vwb banden. Een MTB band pakken. Desnoods met zo weinig mogelijk noppen (als die er zijn)

Gebruikersavatar
serbak
Forum-lid
Berichten: 1119
Lid geworden op: 07 aug 2006 15:06
Contact

Gebruikersavatar serbak 22 nov 2021 12:09

Ik zou zelf niet teveel energie steken in een 26 inch fietsje. Het fijne aan een gravelbike is de grotere wielen die vele malen makkelijker en comfortabeler rollen. Een maatje heeft een 29" MTB omgebouwd en dat is wel erg goed uitgepakt.

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4202
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 22 nov 2021 12:59

Ik heb ook zo’n project gedaan met een oude stalen Trek mtb. Erg leuk om te doen. Voor het schakelen heb ik bar-end shifters gebruikt. Erg fijn systeem. De boel goed remmend krijgen was lastiger. Een goede combi tussen de hendels en de remmen maken is lastig.

Ik heb nu een echte gravelbike. Is toch fijner 😜

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 22 nov 2021 15:06

Hanz Bé schreef: 22 nov 2021 12:59 De boel goed remmend krijgen was lastiger. Een goede combi tussen de hendels en de remmen maken is lastig.
Tektro maakt zowel voor v-brakes als cantilevers remgrepen voor krom stuur. M-gineering heeft ze.

fred12
Forum-lid
Berichten: 129
Lid geworden op: 30 apr 2008 02:42

fred12 23 nov 2021 01:07

Zou een surly corner bar monteren en de huidige groep eerst zo laten als deze nog goed is.
Als het rijden met een dropbar bevalt kun je altijd nog verder investeren of upgraden in deze of een andere fiets.
https://surlybikes.com/parts/corner_bar

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5353
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 23 nov 2021 08:57

Goede tip.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7825
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 23 nov 2021 16:47

Ben benieuwd hoe dit project zich gaat ontwikkelen! Ik heb zelf ook nog een carbon Cadex MTB staan en denk er ook al een tijdje over hier iets creatiefs mee te gaan doen.
Do or don’t, there is no try

Plaats reactie