Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

'oude' power meter op nieuwere campagnolo crank

Gebruikersavatar
girlinred
Forum-lid
Berichten: 1171
Lid geworden op: 24 jan 2007 22:30

Gebruikersavatar girlinred 20 nov 2021 19:40

Beetje onhandige titel, maar ik heb een Campagnolo chorus ultra torque crank uit 2011. Vier jaar geleden heb ik daar een stages powermeter bijgekocht, enkel de linkerarm. Geschikt dus voor UT crankstellen van voor 2015.

Nu loopt zelfs een nieuwe lager niet helemaal soepel meer op mijn crank dus ik vermoed dat ik toe ben aan een nieuw crankstel. Maar ik wil dan ook mijn Stages meter weer gebruiken. Dus ben ik eigenlijk op zoek naar een crank van <2015. Maar die is niet te vinden.

Dan de vraag: gaat mijn stages linker arm ook passen op een UT crank van na 2015?
~live fast, die young ~

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 20 nov 2021 19:47

Ik gok van wel, maar ik heb geen idee. In ieder geval niet passend bij de dichte cranks van nu.
Ik denk alleen dat je conclusie dat je een nieuwe crank nodig hebt niet correct kan zijn. Wat gaat er precies nu niet goed na het plaatsen van nieuwe lagers. Die crankas kan in tegenstelling tot andere cranks niet verslijten. Het nieuwe lager zit niet goed op de zitting of de rubber afdichting schuurt veel. De passing is in feite omgekeerd van alle andere systemen. Dus de cups slijten wel een heel klein beetje. Kan je zien aan veel missende annodisatielaag onderin de cups van onderrotatie.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5810
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 21 nov 2021 17:38

Als de as niet is versleten, zou ik sowieso nieuwe cups plaatsen en een nieuw lager op de as plaatsen. Kost minder dan een nieuwe crank. Alleen als de as zelf versleten is ( minimaal 100.000 km vermoed ik ) zou je de crank moeten vernieuwen.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
girlinred
Forum-lid
Berichten: 1171
Lid geworden op: 24 jan 2007 22:30

Gebruikersavatar girlinred 21 nov 2021 19:46

Ik vermoed dus dat as zelf is versleten, km 80-90.000 gebruikt.

Vorig jaar zijn de lagers en cups vervangen. Nog geen half jaar later begonnen ze weer te kraken en liep er één niet lekker. Toen voor de zekerheid door de fietsenmaker de lagers laten vervangen. En nu liepen ze dus alweer niet goed.
Een nieuwe lager draait gewoon niet mooi soepel over de as. Vandaar mijn vermoeden dat de as versleten is.

Maar de vraag is dus of mijn stages linkerarm op een nieuw crankstel zou passen ?
~live fast, die young ~

metor
Forum-lid
Berichten: 372
Lid geworden op: 15 sep 2005 01:07

metor 21 nov 2021 20:29

Ik vermoed van wel. Heb er nog wel 1 als reserve liggen dus kunnen wel checken als je wilt.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 21 nov 2021 22:16

Het lager klemt op de as, als de as versleten is dan zou het lager juist eerder te los zitten, dus dat verklaart niet waarom de lagers niet mooi soepel draaien.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
Ivo W
Forum-lid
Berichten: 203
Lid geworden op: 03 jun 2016 11:10

Gebruikersavatar Ivo W 24 nov 2021 09:56

alle 11 speed chorus en record ultra torque cranks gaan passen, deze worden vastgezet vanaf de non drive side. De 11 speed super record en de 12 speed cranks worden vastgezet vanaf de drive side kant en die passen niet. Let ook op dat Athena en in veel gevallen Centaur niet passen (in veel gevallen power torque = hele as).
het voordeel van de 4 armige (>2015 cranks) is dat er alle maten kettingbladen op passen.
kijk eens op marktplaats. Er zit een adverteerder die diverse nieuwe cranks heeft. Misschien zit er wat tussen.

Gebruikersavatar
girlinred
Forum-lid
Berichten: 1171
Lid geworden op: 24 jan 2007 22:30

Gebruikersavatar girlinred 24 nov 2021 13:28

Ivo W schreef: 24 nov 2021 09:56 alle 11 speed chorus en record ultra torque cranks gaan passen.

Er zit een adverteerder die diverse nieuwe cranks heeft. Misschien zit er wat tussen.
Tnx!
~live fast, die young ~

Plaats reactie