Seals eruit wippen met een naaldje, lagers schoonspoelen (met bijvoorbeeld remmen reiniger), opnieuw invetten en seals terugplaatsen? Als de kogeltjes niet helemaal dolgerot zijn is er wellicht nog wel wat te redden?
(heb onlangs een lastig te verkrijgen onderste balhoofdlager dat rottig liep op die manier een tweede leven gegeven)
Wielen gewassen... en gesloopt... nog te redden?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Dank voor de tip dat klinkt wel de moeite waard om uit te proberen!53x11 schreef: ↑11 nov 2021 21:22 Seals eruit wippen met een naaldje, lagers schoonspoelen (met bijvoorbeeld remmen reiniger), opnieuw invetten en seals terugplaatsen? Als de kogeltjes niet helemaal dolgerot zijn is er wellicht nog wel wat te redden?
(heb onlangs een lastig te verkrijgen onderste balhoofdlager dat rottig liep op die manier een tweede leven gegeven)
-
- Forum-lid
- Berichten: 170
- Lid geworden op: 30 apr 2015 17:25
+1 evt niet-draaiende lagers nachtje in petroleum/lampolie leggen werkt ook goed. Daarna ruim vet erin drukken/draaien en seals terug.53x11 schreef: ↑11 nov 2021 21:22 Seals eruit wippen met een naaldje, lagers schoonspoelen (met bijvoorbeeld remmen reiniger), opnieuw invetten en seals terugplaatsen? Als de kogeltjes niet helemaal dolgerot zijn is er wellicht nog wel wat te redden?
(heb onlangs een lastig te verkrijgen onderste balhoofdlager dat rottig liep op die manier een tweede leven gegeven)
- Maatwielen
- Forum-lid
- Berichten: 419
- Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
- Contact
Een lagerpers is niet per se nodig. Ik gebruik zelf metalen buisjes (zelf gemaakt of laten maken) die exact de buitendiameter hebben van de lagers (24, 26, 28 mm etc). Daarmee tik ik het nieuwe lager in de naaf zonder het te beschadigen. Belangrijk is dat die buisjes exact de juiste diameter hebben. Als die diameter kleiner is, beschadig je sneller het lager en als die diameter groter is, kun je een verzonken lager niet goed in de naaf tikken.
Het kapotte lager meet je op (buitendiameter, binnendiameter, dikte) en vervolgens bestel je nieuwe lagers bij bijvoorbeeld https://www.lagerboer.nl/. Die lagertjes zijn niet zo duur, hooguit €6 per stuk.
Je kunt ook proberen om een nieuw lager met behulp van een oud lager een nieuw lager in de naaf te tikken. Het oude lager heeft immers exact de goede diameter. Als het niet lukt kun je nog altijd een wielenbouwer benaderen. Gewone fietsenmakers zullen heel zuur kijken als je daarmee bij hen komt aanzetten. 'Een vervelend klusje waar geen droog brood aan te verdienen is,' hoor je ze denken. Bij een wielbouwer heb je meer kans op succes.
Groet,
Hans
Website: https://www.maatwielen.nl