Hallo!
Ik wil ik de wiellagers van mijn Fulcrum Racing Zero achterwiel vervangen. Body en as zijn er inmiddels af. Alleen, nu zie ik dat de lagers nog niet eraf kan tikken, omdat er aan beide zijden een metalen ringetje zit waardoor je de buitenste schaal van de lagers niet ziet. Erop gaan meppen gaat dat metalen ringetje natuurlijk slopen, da's niet de bedoeling. De vraag is nu: hoe krijg ik aan weerszijden dat metalen ringetje weg (zie ook de rode pijlen in de foto's)?
Ik vind online alleen een instructievideo van de Fulcrum Racing 5, maar dat wiel beschikt niet over dat metalen ringetje. Wie of wie weet raad? Alvast merci!
Hulp gevraagd: wiellagers vervangen Fulcrum Racing Zero achterwiel
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 15958
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Dat zijn geen industrielagers maar losse kogeltjes.
Kogeltjes er een voor een voorzichtig uithalen.
Alles goed reinigen.
Kogeltjes met ruim gebruik van vet terug op hun plaats monteren.
Gaan weer probleemloos 1000-en km mee.
Kogeltjes er een voor een voorzichtig uithalen.
Alles goed reinigen.
Kogeltjes met ruim gebruik van vet terug op hun plaats monteren.
Gaan weer probleemloos 1000-en km mee.
Laatst gewijzigd door Lcsmet op 29 okt 2021 19:01, 1 keer totaal gewijzigd.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
Even met een tandartshaakje oid een beetje naar het midden buigen, dan schiet ie zo los.
Tikken is overigens niet nodig. Zodra het ringetje weg is kun je gewoon de lagers eruit halen met je vinger. Niks tikken. Zoals @Lcsmet zegt, het zijn conus-cup lagers, geen industrielagers.
Tikken is overigens niet nodig. Zodra het ringetje weg is kun je gewoon de lagers eruit halen met je vinger. Niks tikken. Zoals @Lcsmet zegt, het zijn conus-cup lagers, geen industrielagers.
Wow, wat een snelle reacties, thanks!!
@Lcsmet:
Goeie tip, dan heb ik voor niks dus die RS-150 lagers a 79,- gekocht bij Mantel? Enfin, dan maar reserve leggen..
@Havana:
Bedoel je dat metalen ringetje naar het midden buigen, of de lagers zelf? Dat ringetje, daar is echt geen beweging in te krijgen, en dat bedekt de buitenste rand van de lagers zodanig veel dat de lager er niet 'doorheen' naar buiten kan. Hopelijk begrijp je wat ik bedoel?
@Lcsmet:
Goeie tip, dan heb ik voor niks dus die RS-150 lagers a 79,- gekocht bij Mantel? Enfin, dan maar reserve leggen..
@Havana:
Bedoel je dat metalen ringetje naar het midden buigen, of de lagers zelf? Dat ringetje, daar is echt geen beweging in te krijgen, en dat bedekt de buitenste rand van de lagers zodanig veel dat de lager er niet 'doorheen' naar buiten kan. Hopelijk begrijp je wat ik bedoel?
Een filmpje zegt meer dan duizend woorden, thanks!!
OK, het is me duidelijk dat ik enkel de de kogels eruit hoef te halen en hoef te poetsen. Scheelt een hoop werk zie ik, mits de boel dan ook echt weer soepel/geluidloos loopt.
Blijft me wel een raadsel hoe je de volledige lagers (dus incl. de houder waar ze in zitten) eruit getikt krijgt. Maar dat is iets van - hopelijk - later zorg, mocht dat ooit aan vervanging toe zijn..
Echt een hele dikke merci heren, jullie hebben me fantastisch geholpen!
Laatste vraag: ik neem aan dat ik overal (dus bijv. bij die kogeltjes) een dikke laag lagervet stop voordat ik de boel weer monteer en vastdraai?
OK, het is me duidelijk dat ik enkel de de kogels eruit hoef te halen en hoef te poetsen. Scheelt een hoop werk zie ik, mits de boel dan ook echt weer soepel/geluidloos loopt.
Blijft me wel een raadsel hoe je de volledige lagers (dus incl. de houder waar ze in zitten) eruit getikt krijgt. Maar dat is iets van - hopelijk - later zorg, mocht dat ooit aan vervanging toe zijn..
Echt een hele dikke merci heren, jullie hebben me fantastisch geholpen!
Laatste vraag: ik neem aan dat ik overal (dus bijv. bij die kogeltjes) een dikke laag lagervet stop voordat ik de boel weer monteer en vastdraai?
Ik heb Parktool (kogel)lager vet gekocht. Kwestie van elk kogeltje even van wat vet voorzien dus?
Ik zal ook meteen de rest van de onderdelen die ik onderweg ben tegengekomen, poetsen en van nieuw lagervet voorzien. Hopelijk daarna weer een soepel rollend achterwiel weer
Ik zal ook meteen de rest van de onderdelen die ik onderweg ben tegengekomen, poetsen en van nieuw lagervet voorzien. Hopelijk daarna weer een soepel rollend achterwiel weer
Nog graag even een expert review:
Ik heb inmiddels alles netjes gepoetst, van nieuw lagervet voorzien en terug gemonteerd.
Als ik nu de achterwiel-as laat draaien in het wiel, dan voel ik een lichte, constante weerstand (alsof je de kogeltjes licht voelt draaien). Als ik datzelfde doe bij mijn voorwiel-as, dan voel ik helemaal niks.
Is dat verschil tussen voor- en achterwiel normaal?
Ik heb inmiddels alles netjes gepoetst, van nieuw lagervet voorzien en terug gemonteerd.
Als ik nu de achterwiel-as laat draaien in het wiel, dan voel ik een lichte, constante weerstand (alsof je de kogeltjes licht voelt draaien). Als ik datzelfde doe bij mijn voorwiel-as, dan voel ik helemaal niks.
Is dat verschil tussen voor- en achterwiel normaal?