Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

lekkage ultegra hydraulische achterrem

engadin
Forum-lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 28 apr 2009 17:26

engadin 18 okt 2021 17:49

Hallo iedereen , een vriend heeft een Trek racefiets met ultegra groep met hydraulische remmen, nu hebben we opgemerkt dat er een lekkage is aan de hydraulische achterremleiding ,deze leiding gaat door het frame en verder door een aero carbonstuur van bontrager naar de shifter.
Nu is onze vraag welk is de gemakkelijkste werkwijze om deze achterremleiding te vervangen ? wij hebben een hulpmiddel van parktool ir-1.2 interne kabelgeleider
Hartelijk dank voor jullie info

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 18 okt 2021 18:11

- Als je je remblokken wil hergebruiken, demonteer je remblokken.
- Je koppelt de leiding los aan de shifter en achterrem.
- Je steekt een lange binnenrem/schakelkabel door de remleiding, van je shifter richting je achterrem.
- Je trekt de remleiding uit je frame langs de kant van je achterrem.
- Je steekt een nieuwe remleiding over de binnenkabel, vanaf je achterrem richting je shifter.
- Je trekt de binnenkabel uit de nieuwe remleiding.
- Je plaatst nieuwe inserts en olijven en koppelt de remleiding terug aan.
- Ontluchten.
- Remblokken terugplaatsen of als ze wat versleten zijn, nieuwe plaatsen.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1632
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 18 okt 2021 18:24

Waar lekt de leiding? Bij de aansluiting op de caliper?
Dan kom je mogelijk weg met het aandraaien van de bout.
Helpt dat niet, daar lospakken en de olijf en insert eraf knippen en nieuwe erop en opnieuw vastdraaien in caliper. (Als er nog ergens paar cm leidinglengte is)

engadin
Forum-lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 28 apr 2009 17:26

engadin 18 okt 2021 18:49

hartelijk dank voor de info , werkwijze , hij lekt niet aan de caliper ( bout is goed aangedraaid ) en toch is er vloeistof op de leiding, daarom willen we graag de leiding vervangen , als de leiding buiten het frame en stuur waren gemonteerd , was het geen probleem ( heb al een leiding daarvan vervangen ) maar ze zitten nu in het frame dat is natuurlijk iets moeilijker, daarom die vraag

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2212
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 18 okt 2021 19:18

Je kunt ook de oude leiding gebruiken om die parktool erdoor te trekken en dan de parktool om de nieuwe te leggen. Komt op hetzelfde neer. En mocht er iets los schieten dan kun je altijd nog met de parktool magneet aan de slag.

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1632
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 18 okt 2021 19:40

engadin schreef: 18 okt 2021 18:49 hartelijk dank voor de info , werkwijze , hij lekt niet aan de caliper ( bout is goed aangedraaid ) en toch is er vloeistof op de leiding, daarom willen we graag de leiding vervangen , als de leiding buiten het frame en stuur waren gemonteerd , was het geen probleem ( heb al een leiding daarvan vervangen ) maar ze zitten nu in het frame dat is natuurlijk iets moeilijker, daarom die vraag
Waar komt de olie dan vandaan? En waaruit loopt die olie precies?
Een leiding lekt niet gauw, tenzij die flink beschadigd is. (Is vrij dikwandig)
Om het hele gedoe met leiding vervangen te voorkomen zou ik eerst de plek vd lekkage daadwerkelijk opsporen.
Alles vetvrij maken en na tijd nog eens kijken. Een caliper kan ook lekken aan de pistons bv, is er ook merkbaar olie weg? Dus is de remgreep sponsig geworden en verschilt die qua aantrekken erg vd voorrem?

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5812
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 18 okt 2021 19:58

@Lcsmet - ik had het niet beter kunnen zeggen 👍🏼
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

engadin
Forum-lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 28 apr 2009 17:26

engadin 19 okt 2021 08:22

bij het nemen van de remgreep voelde die sponsig aan , was een verschil met de ander remgreep , controle van bouten aan de remgreep en caliper ,die waren goed vastgedraaid, , voorzekerheid bleeding gedaan , maar het spons gevoel bleef , nadien hadden we ontdekt waar de remleiding uit het frame komt richting caliper toch olie achtig aanwezig was , daarom hebben we besloten om de leiding te vervangen ,

dank u voor de tips , vraag daarover , wanneer de leiding aan de remgreep ontkoppelt wordt en je monteert parktool ir of een binnenrem/schakelkabel , is dan geen kans dat bij het aantrekken van de leiding , de leiding ergens in het stuur klem komt te zitten , aangezien die door een aero stuur gemonteerd is

nogmaals zéér fijn om julie reactie's te horen

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2212
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 19 okt 2021 08:43

Ja dat kan gebeuren. Werk daarom van achter naar voren, dan doet het krappe deel pas op het allerlaatst mee. Soms kun je in etappes werken, eerst door het frame trekken en daarna door het balhoofd en dan het stuur, of zelfs het bracket als extra tussenstop. En mocht het toch losschieten, met die parktool set is het simpel om de trekdraad van scratch te leggen, daar is hij voor gemaakt. Het heeft mij iigv veel tijd en vooral humeur gescheeld.

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3072
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 19 okt 2021 10:57

Zou toch eerst eens verder zoeken naar de bron. Je gaat er nu van uit dat de leiding ergens in het frame stuk is ? Hoe komt dat ? Dat kan in principe alleen als er bij montage ergens een scherp randje geraakt is ofzo. Die leiding gaat niet zomaar stuk. Monteeer je een nieuwe op dezelfde manier heb je wellicht hetzelfde probleem. Zit de leiding niet ergens klem/knel in het stuur of het frame en is dat het probleem ?

Plaats reactie