Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Shimano Ultegra Di2 ST-R8070: 1 van de versnellingsschakelaars reageert niet

JimmyT
Forum-lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 10 feb 2017 20:18

JimmyT 12 okt 2021 19:35

Vorige week deed ie het nog...

1 van de Shimano Ultegra Di2 ST-R8070 versnellingsschakelaars reageert niet. Als ik op de versnellingsschakelaar druk gaat de achterderailleur niet in een hogere versnelling, wat ik ook probeer, de andere versnellingsschakelaars schakelt wel netjes naar een lagere versnelling:
1. Uit Di2 crash mode gehaald. Dit werkt goed, achterderailleur schakelt netjes op en af, maar nadat Di2 uit crashmode is reageert 1 van de shifters niet
2. Kabels gechecked (ontkoppeld en opnieuw gekoppeld (klik hoorbaar))
3. Firmware gechecked. Alle Di2 onderdelen hebben up-to-date firmware
4. Batterij ontkoppeld (3 min) en opnieuw gekoppeld
5. Andere Di2 achterderailleur geprobeerd, reageert ook niet op de versnellingsschakelaar
6. In e-tube app shifters 'omgedraaid', de achter derailleur schakelt nu wel op, maar niet af

Mijn vermoeden obv bovenstaande is dat het aan de versnellingsschakelaar ligt. Kent iemand dit probleem? Zo ja, wat zou een mogelijke oplossing zijn, of wat kan ik verder proberen om de oorzaak te achterhalen en het probleem op te lossen?

Alvast dank voor het meedenken!

Salteh
Forum-lid
Berichten: 148
Lid geworden op: 21 jun 2014 23:44
Contact

Salteh 12 okt 2021 20:25

Uit je verhaal begrijp ik (volgens mij) dat je op je rechter shifter de knoppen omgedraaid hebt in E-Tube Project....
en dat een van de knoppen wel werkt, en de andere niet.

Je kunt E-Tube Project 4.0.4 ook de ingedrukte knop laten detecteren. Als de knop inderdaad kapot is dan zal E-Tube Project niet reageren als je die knop indrukt. Zie pagina 43 van de handleiding voor meer informatie:

https://bike.shimano.com/content/dam/e- ... 02-ENG.pdf

(klik op het icoontje onderin, druk daarna de knop op je shifter in)

JimmyT
Forum-lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 10 feb 2017 20:18

JimmyT 12 okt 2021 22:09

Dank voor de tip Salteh. Helaas is het (search) icoontje niet klikbaar en kan ik dit niet checken. De Shimano site geeft aan dat E-Tube Project 4.0.4 compatibel zou moeten zijn met de SM-BCR2.

JimmyT
Forum-lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 10 feb 2017 20:18

JimmyT 12 okt 2021 22:20

@Salteh, ik zag (https://bettershifting.com/enable-the-b ... ter-hoods/) dat dezelfde functionaliteit (search icoontje) ook in de app (iOS) beschikbaar is. Hierbij wordt de bewuste versnellingsschakelaar inderdaad niet gedetecteerd.

Is daarmee de enige mogelijke oorzaak die overblijft een defecte versnellingsschakelaar?

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5071
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 12 okt 2021 23:39

Je kan shifter buttons ook compleet wisselen, dus andere kant achter laten bedienen.
Of test het door knop ingedrukt te houden, dan zou batterij status lampje moeten gaan branden.
En zo alle knoppen testen?

JimmyT
Forum-lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 10 feb 2017 20:18

JimmyT 13 okt 2021 00:21

@DDX, goeie, dank! Beiden (wisselen + status lampje) geprobeerd, versnellingsschakelaar reageert idd niet. Moet dus wel het probleem zijn. Gek, fiets is half jaar oud.

Salteh
Forum-lid
Berichten: 148
Lid geworden op: 21 jun 2014 23:44
Contact

Salteh 13 okt 2021 09:20

Je hebt twee jaar garantie vanaf het moment van aankoop, dus dat is dan nog 'geluk' ;-).

laurens87
Forum-lid
Berichten: 628
Lid geworden op: 29 jul 2013 15:38

laurens87 13 okt 2021 13:47

Weet je zeker dat de schakelaar nog wel contact maakt? En dat het niet een mechanisch defect is dat het veroorzaakt?
Ik heb helaas tijdens een toertocht mijn fiets weggezet met de shifters over een stang (zoals wel vaker tijdens toertochten stallingen zijn geregeld) en mijn fiets is daar door lompheid van iemand (geen idee wie) wat verschoven. Daarbij is het omhulsel van dat bewuste schakelaartje kapot gegaan. En dat zorgt ervoor dat zwaarder schakelen bijna niet meer gaat met de normale knop, af schakelen gaat nog prima, gelukkig had ik de knoppen bovenop de shifters ook al ingesteld om mee te kunnen schakelen.
Change is the only constant... Hanging on is the only sin...

JimmyT
Forum-lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 10 feb 2017 20:18

JimmyT 13 okt 2021 13:54

Zeker weten doe ik het niet, maar sinds de laatste keer dat alles goed werkte weet ik vrijwel zeker dat er niets of niemand tegen de fiets gestoten is. Ik heb de fiets naar Shimano Service Center gebracht en al mijn bevindingen gedeeld. Nogmaals dank allen voor het meedenken!

JimmyT
Forum-lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 10 feb 2017 20:18

JimmyT 17 okt 2021 13:37

Shimano Service Center heeft bevestigd dat 1 van de versnellingsschakelaars inderdaad defect is. Shifter is nu onderweg naar Shimano. Hopelijk is nieuwe snel retour.

Plaats reactie