Mijn vriendin blijkt al maanden met flinke speling in het achterwiel te rijden (natuurlijk niets van gemerkt )
Op zich geen ramp zou je denken. Maar nu ik er langer over na dacht….
Is dit voor een fiets met schijfremmen niet zeer belastend voor het frame?
Wanneer je remt met het wiel niet stabiel en recht in het frame komen er inneens heel andere krachten op het carbon frame.
Dus voor de experts: zou dit kwaad kunnen?
Speling (disc) achterwiel schadelijk voor frame?
-
- Forum-lid
- Berichten: 194
- Lid geworden op: 02 jan 2014 22:13
Ligt er beetje aan waar de speling in zit. Als het in de naaf / lagers zit, laten repareren. Check ( of laat checken) ook even de spaakspanning,
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6058
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Is het probleem nu dat er speling in 't wiel zit? (bij de as)
Of zit het wiel er scheef in.. Dus gaat het om een quick release systeem,die niet goed in het frame gestoken is?
Of zit het wiel er scheef in.. Dus gaat het om een quick release systeem,die niet goed in het frame gestoken is?
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Niet opgemerkt nee. Maar deze racefiets wordt dan ook echt alleen met goed weer gebruikt.
Het betreft een steekas, dus het wiel zit er wel goed in. Het is echt speling op de as.
Het gaat ook gerepareerd worden, maar begon me wel af te vragen of het kwaad kon.
Mijn theorie was dat wanneer het wiel (door speling) niet recht is, de remklauw zijdelingse krachten krijgt (en het frame dus ook)
Het betreft een steekas, dus het wiel zit er wel goed in. Het is echt speling op de as.
Het gaat ook gerepareerd worden, maar begon me wel af te vragen of het kwaad kon.
Mijn theorie was dat wanneer het wiel (door speling) niet recht is, de remklauw zijdelingse krachten krijgt (en het frame dus ook)
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6058
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Kan geen kwaad.
Die zijdelingse krachten heeft een remklauw altijd.., je duwt namelijk altijd in zijdelingse richting de blokken tegen de schijf aan. De schijf die er tussendoor draait zal de blokken proberen naar voren te bewegen, waar de klauw dus ook weerstand tegen moet bieden.
Als de remschijf dan door de speling van het wiel, niet helemaal recht er tussendoor loopt, dan zul je met het remmen vooral de remblokken niet gelijk belasten en dus niet gelijk slijten. Verder geen issues voor je frame.
Die zijdelingse krachten heeft een remklauw altijd.., je duwt namelijk altijd in zijdelingse richting de blokken tegen de schijf aan. De schijf die er tussendoor draait zal de blokken proberen naar voren te bewegen, waar de klauw dus ook weerstand tegen moet bieden.
Als de remschijf dan door de speling van het wiel, niet helemaal recht er tussendoor loopt, dan zul je met het remmen vooral de remblokken niet gelijk belasten en dus niet gelijk slijten. Verder geen issues voor je frame.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5350
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
De speling die je voelt aan de velg is natuurlijk ook een stuk groter dan de daadwerkelijke speling ter hoogte van de remschijf. Denk niet dat je iets beschadigd hebt. Dat krijg je alleen als je zo veel speling hebt dat het wiel her en der aanloopt.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!