Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Buitenste lagerschaal balhoofd vast in frame

evilhomer
Forum-lid
Berichten: 961
Lid geworden op: 24 jul 2007 10:38

evilhomer 01 okt 2021 12:31

Ik wilde mijn balhoofdlagers inspecteren en rondom in het vet zetten, maar dat is aan de onderzijde kennelijk nooit gebeurd want die kreeg ik met geen mogelijkheid los. Ik heb geprobeerd om het lager er van bovenaf uit te tikken maar daarbij heb ik heb binnenste schaal (inclusief ring met kogeltjes) eruit getikt en is de buitenste schaal blijven zitten. Het lager ligt dus nu effectief in tweeën.

Het is een geïntegreerd systeem maar het lager ligt in een aluminium cup die verlijmd is met het carbon frame. Omdat die cup taps toeloopt is het moeilijk om van bovenaf vat te krijgen op de buitenste lagerschaal. Ik ga nog wat proberen met kruipolie en een lange platte schroevendraaier, maar geen idee of dat lukt.

Zou dit lukken met een cupverwijderaar, bijvoorbeeld deze van ParkTool? Die moet dan namelijk wel aangrijpen op de buitenste lagerschaal, die in dit geval een diameter van 47mm heeft. Met andere woorden, die ‘sprieten’ moeten op het breedst minstens 50mm in diameter zijn. Iemand daar ervaring mee?

Andere tips ook welkom :)
t.a.f.k.a.e.h.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5353
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 01 okt 2021 12:37

Je moet hiermee toch enigszins voorzichtig zijn. Van bovenaf kan je volgens mij niet tikken op de buitenste lagerschaal. Van bovenaf raak je vrijwel alleen de gelijmde aluminium cup.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5018
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 01 okt 2021 12:38

Ik heb zo'n ding thuis en ik weet wel dat je handmatig die sprieten wat verder uit elkaar kunt zetten.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27462
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 01 okt 2021 12:58

Inderdaad zo'n uitdrijftool werkt hier perfect voor. Nachtje in de kruipolie laten staan eerst.

evilhomer
Forum-lid
Berichten: 961
Lid geworden op: 24 jul 2007 10:38

evilhomer 01 okt 2021 13:20

Dank voor de (snelle!) reacties!

Ik zou vrij goed moeten kunnen zien of ik op het lager of op de cup aangrijp. Even een fotootje geschoten:

Afbeelding

Die 'sprieten' moeten dus 'achter' het lager bij de pijl aangrijpen. Van bovenaf lukt het om met een platte schroevendraaier voorbij de cup op de lagerschaal te tikken, dus dan zou ik denken dat de uitdrijftool daar ook op kan aangrijpen.

Maakt het nog uit welke uitdrijftool ik gebruik? Ik neem aan voor een normaal balhoofd (1 1/4") en niet oversized (1 1/2")?
t.a.f.k.a.e.h.

jossie
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 02 mar 2006 20:15

jossie 03 okt 2021 11:25

De meeste fietsers en helaas ook fietsenmakers slaan dit jaarlijkse onderhoud over (tijdsbesparing terwijl er wel voor gerekend word). Een vaak gehoorde opmerking is dan: het lager 'loopt' toch nog goed. Bij uitstel gaan sommige lagers dan wel vastzitten, zeker het onderlager waar veel vuil naar binnenkomt (dit zal in de toekomst voor de meesten nog wel een probleem vormen met alle binnenkabels door de balhoofdbuis).

Een oplossing is dan vaak kruipolie en een beetje verwarmenen hopen dat de schaal loskomt. Mocht dit niet lukken dan is er nog een laatste redmiddel en dat is het úitslijpen' van het lager met een multitool. Dit moet echter wel met beleid en voorzichtig gebeuren. Wanneer je de lagerschaal steeds dunner slijpt krijg je de mogelijkheid om de schaal 'te breken'. Dit heb ik zelf al eens voor iemand anders succesvol gedaan.

Succes ermee.

evilhomer
Forum-lid
Berichten: 961
Lid geworden op: 24 jul 2007 10:38

evilhomer 03 okt 2021 13:31

Thanks! Is gelukt inmiddels. Niet met de uitdrijftool, die waaierde niet genoeg uit. Ik heb van onderaf met een platte schroevendraaier voorzichtig de lagerschaal eruit getikt. Ik had het geluk dat ik op de rand van de cup een klein beetje hefboom kon creëren. Tip: voorzie de steel van de schroevendraaier van een ruime hoeveelheid schilders- of isolatietape op de plek waar die op het frame/cup leunt zodat er niets beschadigt. Overige ingrediënten: kruipolie en engelengeduld.

Het resultaat:

Afbeelding

Opvallend is het kleine verloop in de cup, van ca. 0,25mm. Dat lijkt zo te horen: het deel met de kleinere diameter heeft precies de hoogte van het lager.

De passing is ontzettend krap. Ik kan de lagerschaal er niet zomaar terug inleggen, daar zou een hamer bij te pas moeten komen. Wellicht heeft de fietsenbouwer het lager er ook (droog) ingetikt, wat zou verklaren waarom het er nu zo lastig uitkwam.

Ik ben benieuwd hoe krap de passing van het nieuwe lager is, want ik ben niet voornemens om dat er met een hamer in te kloppen omdat ik dan over een paar jaar opnieuw loop te hannesen.

Vandaar mijn vraag: is het mogelijk en verstandig om in dat geval een klein beetje materiaal uit de cup weg te slijpen zodat het nieuwe lager er makkelijker (en met voldoende vet rondom!) in past?
t.a.f.k.a.e.h.

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2099
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 03 okt 2021 13:47

evilhomer schreef: 03 okt 2021 13:31 Thanks! Is gelukt inmiddels.

Vandaar mijn vraag: is het mogelijk en verstandig om in dat geval een klein beetje materiaal uit de cup weg te slijpen zodat het nieuwe lager er makkelijker (en met voldoende vet rondom!) in past?
Mooi dat het schadevrij uit elkaar is gekomen :winkthumb:
Aan het frame zou ik niks méér doen dan de passing opschuren met schuurwol/staalwol. Het is een lichte perspassing en het lager kan er beter strak in zitten. Beetje koper- of keramisch vet n de cup en op het lager (hoeft maar dun laagje) tegen vastvreten. Zit er eenmaal speling op de cup/lager passing, dan wordt die alleen groter. Daarom dun laagje anti-seize en evt dkker laagje erop en eronder tegen vocht.
Dogma F

evilhomer
Forum-lid
Berichten: 961
Lid geworden op: 24 jul 2007 10:38

evilhomer 06 okt 2021 13:01

Dank voor de tip! Ik zal dan hooguit een heel klein beetje opschuren met staalwol totdat het lager (net als het bovenste lager) precies in de cup past.

Ik heb in de spelonken van het internet ook een montagehandleiding van dit balhoofdstel gevonden waarin wordt gesuggereerd dat de lagers in het frame geperst zouden moeten worden: https://www.trailsupply.ch/media/sxcdl/ ... ERTEIL.pdf (zie p. 3)

Ik heb dat niet eerder gezien bij IS-headsets en sowieso is dat bij het bovenste lager niet aan de orde: dat lager kan je er zonder gereedschap uitpakken.

Wat maken jullie daarvan?
t.a.f.k.a.e.h.

Plaats reactie