Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Ketting vervangen ivm nieuwe cassette direct drive trainer?

Matthijs11
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 07 jan 2021 15:20

Matthijs11 29 sep 2021 19:56

Beste,

Nu het najaar aanbreekt wil ik weer meer op mijn indoor trainer gaan fietsen.
Hierop zit een hagel nieuwe cassette. Op de fiets welke ik erop wil gaan gebruiken zit een ketting waarmee ik circa 3.500km heb gefietst.

Deze ketting is volgens de kettingslijtagetool nog niet versleten. Doe ik er goed aan de ketting te vervangen? of kan het geen kwaar huidge ketting te gebruiken icm nieuwe cassette van de trainer?

Indien vervangen, loont het dan nog de moeite de gebruikte ketting weer terug op de fiets te leggen wanneer ik weer een rit buiten wil gaan maken? of is een ketting met 3.5oo km gereden al een eind richting pensioen?

Hoor graag jullie advies :like:

Gr Matthijs

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2098
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 30 sep 2021 08:15

Aantal kilometers zegt niet zoveel. Voor mij is de ketting dan zowat halverwege het einde en zou ik hem nog gebruiken.
Ik ken ook wel mensen waar de ketting de 3000km niet haalt....
Meten is weten, als de slijtage meter onder 0,5% blijft gewoon doen.

Of quick link gebruiken die vaker geopend mag worden en een ketting apart houden voor de trainer.

PS: er gaat niks boven buiten fietsen. Slecht weer bestaat niet, alleen slechte kleding. Oudere fiets erbij voor de slechte periode.
Dogma F

Matthijs11
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 07 jan 2021 15:20

Matthijs11 30 sep 2021 13:22

PS: er gaat niks boven buiten fietsen. Slecht weer bestaat niet, alleen slechte kleding. Oudere fiets erbij voor de slechte periode.
Eens hoor, maar dat zal voor mij voornamelijk op de MTB zijn.

Voor wat betreft de slijtage meter deze geeft alleen 1 of .75 aan en de .75 kant valt er zeker nog niet in.

Dus als ik het goed begrijp kan het in dit geval geen kwaad de huidige ketting gewoon te gebruiken op de nieuwe cassette van de trainer.

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2098
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 30 sep 2021 13:42

Matthijs11 schreef: 30 sep 2021 13:22
PS: er gaat niks boven buiten fietsen. Slecht weer bestaat niet, alleen slechte kleding. Oudere fiets erbij voor de slechte periode.
Eens hoor, maar dat zal voor mij voornamelijk op de MTB zijn.

Voor wat betreft de slijtage meter deze geeft alleen 1 of .75 aan en de .75 kant valt er zeker nog niet in.
Zo'n caliber had ik ook, alleen 0,75 en 1% slijtage. Voor 11-speed is 0,75 eigenlijk al het einde en ben je te laat met vervangen.

Beter zoiets: https://www.mantel.com/park-tool-cc-2-k ... LNEALw_wcB

Dus als ik het goed begrijp kan het in dit geval geen kwaad de huidige ketting gewoon te gebruiken op de nieuwe cassette van de trainer.
Dat heb ik niet gezegd! Misschien kan het wel, misschien kan het niet. Ben je een schone rijder (geen vuile wegen én goed poetsen) dan kan het waarschijnlijk wel. Rij je alle omstandigheden en poets je niks, dan is die ketting al láng overleden. Meten is weten, punt.
Dogma F

marsman
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 30 sep 2021 13:57

Ik zou een nieuwe ketting monteren. Die draait dan zeker goed op je trainer en je oude cassette van je wielset. Kan het verder inslijten.

Proefondervindelijk ervaren dat het telkens wisselen van ketting of cassette niet bevordelijk is voor het daadwerkelijk gebruik van je trainer...... :-)
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2098
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 30 sep 2021 17:27

Gewoon tweede fiets erbij kopen voor op de trainer :D
Dogma F

Matthijs11
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 07 jan 2021 15:20

Matthijs11 01 okt 2021 09:01

Dank voor jullie input, ik ga de ketting maar gewoon vervangen.

Plaats reactie