Tool pressfit30 to BSA verwijderen
Zoals de titel zegt, hoe verwijder ik best zo een pressfit30 to BSA?
Vooral, welke tool zou bruikbaar zijn,
Zoiets?
https://www.mantel.com/be/park-tool-bbt ... ttool-bb90
Of goedkopere aangepaste tools voor zo een werkje?
En enige tips hoe aan te pakken?
Wil dit vooral zelf eens proberen, los van de kostprijs voor de tools, zolang het maar een bruikbare tool is.
Vooral, welke tool zou bruikbaar zijn,
Zoiets?
https://www.mantel.com/be/park-tool-bbt ... ttool-bb90
Of goedkopere aangepaste tools voor zo een werkje?
En enige tips hoe aan te pakken?
Wil dit vooral zelf eens proberen, los van de kostprijs voor de tools, zolang het maar een bruikbare tool is.
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5383
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
In mijn ervaring als je de bsa bracketsleutel erop zet draai je hem er zo mee uit. Deze dingen zijn waardeloos. Weggooien en iets anders installeren.
De bedoeling is dat je in de bankschroef de bsa cups installeert en daarna met de pers de cups. Dus niet eerst de cups persen en dan de BSA brackets inschroeven, zo vast zitten ze niet. Ik sla die cups eruit met een ingezaagde oude zadelpen. Daar hoef je geen tool voor te kopen.
De bedoeling is dat je in de bankschroef de bsa cups installeert en daarna met de pers de cups. Dus niet eerst de cups persen en dan de BSA brackets inschroeven, zo vast zitten ze niet. Ik sla die cups eruit met een ingezaagde oude zadelpen. Daar hoef je geen tool voor te kopen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Ben je zeker dat het deze is?
Ik dacht dat die dikwijls verlijmd werden.
Bij deze ga ik beweren dat je die gewoon eruit kan kloppen;
Ofwel met eender wat met de diameter die past, eventueel met een brede platte schroevendraaier (dat vraagt wel wat geduld en is zeker destructief voor de adapter.).
Maar ik vind niet direct de handleiding. Welke diameter die je nodig hem is moeilijk te zeggen.
Ik heb ook zo een tooltje; weet wel niet welke diameter. Als ik het goed versta is dat tooltje uit je link 22mm diameter; small genoeg maar ik weet niet of het breed genoeg is. Eventueel kan je het wel een forceren als het iets breder moet zijn.
Ik dacht dat die dikwijls verlijmd werden.
Bij deze ga ik beweren dat je die gewoon eruit kan kloppen;
Ofwel met eender wat met de diameter die past, eventueel met een brede platte schroevendraaier (dat vraagt wel wat geduld en is zeker destructief voor de adapter.).
Maar ik vind niet direct de handleiding. Welke diameter die je nodig hem is moeilijk te zeggen.
Ik heb ook zo een tooltje; weet wel niet welke diameter. Als ik het goed versta is dat tooltje uit je link 22mm diameter; small genoeg maar ik weet niet of het breed genoeg is. Eventueel kan je het wel een forceren als het iets breder moet zijn.
Zitten meestal met sterke loctite, dat moet je dacht ik verwarmen?
Edit: ik ben in de war met bb30.
Edit: ik ben in de war met bb30.
Is er een risico voor het carbon frame als je mits het gebruik van een juiste tool poogt om zo een goed vastzittende pressfit uit te kloppen?
Of zou het toch maar beter zijn om het bijvoorbeeld uit te breken door bijv. een klein gleufje in te slijpen (zonder in het frame te slijpen uiteraard) en het er zo uit te krijgen?
En het warmen, hoe doe je dat, met gewoon een haardroger?
Ik veronderstel dat je best geen heat gun gebruikt om het frame niet te beschadigen.
Of zou het toch maar beter zijn om het bijvoorbeeld uit te breken door bijv. een klein gleufje in te slijpen (zonder in het frame te slijpen uiteraard) en het er zo uit te krijgen?
En het warmen, hoe doe je dat, met gewoon een haardroger?
Ik veronderstel dat je best geen heat gun gebruikt om het frame niet te beschadigen.
Aangezien het kunststof op metaal is (PA adapter op alu BB shell in frame) verwacht ik een Loctite 401/406 achtige lijm. Cyanoacrylaat dus oftw secondenlijm. Dat los je op met aceton of water. Water werkt het traagst, zeker 24 uur (liefst meer) in water ondergedompeld laten.
Verwarmen is een goede oplossing voor schroefdraadborging, bv. Loctite 290. Die krijg je nog wel los met warmte en kracht. Idem voor cilindrische bevestiging zoals 620 of 638.
Ik zou het zaakje eerst eens in water zetten, kan weinig kwaad. Dan eens schrikken met drijver en hamer.
Voorzichtig doen! Wel korte stevige tikken uitdelen natuurlijk. Als je het niet los krijgt kan je nog altijd het grootste deel eruit slijpen met dremel oid. En zodra alles schoon is de BB Shell even laten nafrezen bij de FM.
Verwarmen is een goede oplossing voor schroefdraadborging, bv. Loctite 290. Die krijg je nog wel los met warmte en kracht. Idem voor cilindrische bevestiging zoals 620 of 638.
Ik zou het zaakje eerst eens in water zetten, kan weinig kwaad. Dan eens schrikken met drijver en hamer.
Voorzichtig doen! Wel korte stevige tikken uitdelen natuurlijk. Als je het niet los krijgt kan je nog altijd het grootste deel eruit slijpen met dremel oid. En zodra alles schoon is de BB Shell even laten nafrezen bij de FM.
Dogma F
Sommige merken zetten wel alu ringen op de press fit vlakken. Carbon kan niet zo best tegen dergelijke krachten.
Maar dat mag TS zelf uitzoeken, het is zijn fiets.
Ook al zou de BBshell carbon zijn, dan nog gaat warmte weinig helpen. Dergelijke lijmen lossen niet beter door het verwarmen. En bij carbon mag je ook wel uitkijken met verwarmen, delaminatie ligt op de loer.
Dogma F