Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Kaderbreuk - Trek ontloopt verantwoordelijkheid

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 01 okt 2021 18:55

In Nederland kun je een onafhankelijk schade-expert om een oordeel vragen

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 02 okt 2021 13:40

Wat een gezeik wel.
Toch blij dat ik forens op een stalen tank die gewoon van mijzelf is.

(al is een dikke fiets van de zaak natuurlijk ook wel weer leuk - maar soms even niet dus)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Symen
Forum-lid
Berichten: 191
Lid geworden op: 27 aug 2014 01:26

Symen 04 okt 2021 13:58

Het is ook maar net hoeveel kennis ze bij Trek nederland hebben over carbon schade. Als je kijkt naar de breuk kan dit niet komen door een val partij of aanrijding. Aan de breuk is te zien dat die is ontstaan door doorbuiging van het materiaal, als daar te veel stress op komt zal die breken. Dit kan je gewoon analyseren door te kijken naar de breuk.

Ik heb 2 jaar geleden bij Trek Nederland gevraagd om de kleurcode van mijn mtb. Die wilden ze niet geven want daar zat patent op. Dus heb ik vervolgens contact gelegd met Trek in Amerika. Die gaven mij wel gewoon de kleurcode.
Dat zegt ook al veel over Trek Nederland.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 04 okt 2021 16:22

Symen schreef: 04 okt 2021 13:58 .........Dat zegt ook al veel over Trek Nederland.
Ik kan over Trek Nederland wel een boompje opzetten maar ga dat hier niet doen.
Maar neem van mij aan dat het in feite een niet zo correct (en dan blijf ik heel beleefd) clubje is.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5220
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 04 okt 2021 18:16

Lcsmet schreef: 04 okt 2021 16:22
Symen schreef: 04 okt 2021 13:58 .........Dat zegt ook al veel over Trek Nederland.
Ik kan over Trek Nederland wel een boompje opzetten maar ga dat hier niet doen.
Maar neem van mij aan dat het in feite een niet zo correct (en dan blijf ik heel beleefd) clubje is.
Ze zoeken allemaal mensen daar. Misschien kun je er iets veranderen? ;)
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Aesch
Forum-lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 12 apr 2013 12:30

Aesch 04 okt 2021 20:53

Symen schreef: 04 okt 2021 13:58 Het is ook maar net hoeveel kennis ze bij Trek nederland hebben over carbon schade. Als je kijkt naar de breuk kan dit niet komen door een val partij of aanrijding. Aan de breuk is te zien dat die is ontstaan door doorbuiging van het materiaal, als daar te veel stress op komt zal die breken. Dit kan je gewoon analyseren door te kijken naar de breuk.

Ik heb 2 jaar geleden bij Trek Nederland gevraagd om de kleurcode van mijn mtb. Die wilden ze niet geven want daar zat patent op. Dus heb ik vervolgens contact gelegd met Trek in Amerika. Die gaven mij wel gewoon de kleurcode.
Dat zegt ook al veel over Trek Nederland.
Zelfde ervaring met Trek Nederland. Onderdelen nodig, niet te leveren via LBS, vraag aan Trek Nederland leverde als antwoord op dat ik het maar moest uitzoeken. Trek USA benaderd en die vonden het belachelijk (if you would live here i'd send it to you for free). Vervolgens een boze chef van Trek NL aan de telefoon dat hij gebeld was door Trek USA om het te regelen maar dat hij dat sowieso toch niet ging doen, ik moest het maar lekker zelf uitzoeken :shock: :o

Sindsdien 2 nieuwe fietsen en hoewel ik mijn Madone nog echt super vind komt er geen Trek meer bij, vanwege Trek NL dus.

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3072
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 04 okt 2021 22:15

Symen schreef: 04 okt 2021 13:58 Het is ook maar net hoeveel kennis ze bij Trek nederland hebben over carbon schade. Als je kijkt naar de breuk kan dit niet komen door een val partij of aanrijding. Aan de breuk is te zien dat die is ontstaan door doorbuiging van het materiaal, als daar te veel stress op komt zal die breken. Dit kan je gewoon analyseren door te kijken naar de breuk.
Vind het wel heel knap dat je dat zo kunt zien. Stuur de topic starter even jouw wetenschappelijk onderbouwde analyse dan kan hij dat gebruiken.

Ik ben geen expert maar het lijkt mij juist extreem lastig om aan de hand van een foto achteraf onderbouwd vast te stellen hoe een breuk is ontstaan.

Symen
Forum-lid
Berichten: 191
Lid geworden op: 27 aug 2014 01:26

Symen 05 okt 2021 01:52

Je kunt het zien aan de bovenste carbon schilfer, deze staat licht omhoog.
Je hebt hier een staande achtervork deze kan doorbuigen bijvoorbeeld als je van een stoepje afrijdt. Als iets doorbuigt dan ontstaat er stress op het materiaal. Bij een doorbuiging krijg je verschillende krachten op het materiaal. Aan de bolle kant zal het materiaal uitrekken en aan de holle kant samendrukken.

Hier kun je dus zeggen dat het carbon aan de bolle kant is gaan breken en dat het aan de holle kant is gaan samendrukken. Maar aangezien carbon een stijf materiaal is zal het nauwelijks samendrukken. Dat is dan ook de reden dat je dat die carbon schilfer licht omhoog ziet staan omdat het niet kon samendrukken. En daaraan kun je ook zien van welke kant de stress (buiging) op het materiaal is geweest.

Daarnaast kan het ook zijn dat er een klein luchtbelletje in het carbon heeft gezeten waardoor het op die plek snel brak.

Mocht er wel gevallen zijn met de fiets dan zal er bijna altijd een beschadiging op de derailleur zichtbaar zijn.

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 06 okt 2021 13:10

Op basis van mijn ervaring zou ik dit onder impact schade scharen. De breuk is simpelweg te plaatselijk. De achtervork is een kwetstbare plek bij elke frame (valschade/impact van van achteren/opzij) terwijl dat deel van het frame qua belasting juist heel weinig hoeft te doorstaan (zelf als de staande vorken worden verwijderd is het frame nog bereidbaar, daar heeft Cervelo ooit eens het bewijs voor geleverd). Heb in het verleden een aantal op exact dit plek gebroken/gesneuvelde frames een tweede leven gegeven door de breuken recht af te zagen, de twee helften met een ingelijmd aluminium pijpje te verbinden en het geheel met epoxy glad af te werken. Frames zijn daarna nog heel lang gebruikt en eentje (Colnago C40) wordt nog steeds gebruikt.

Plaats reactie