Kaderbreuk - Trek ontloopt verantwoordelijkheid
Wat een gezeik wel.
Toch blij dat ik forens op een stalen tank die gewoon van mijzelf is.
(al is een dikke fiets van de zaak natuurlijk ook wel weer leuk - maar soms even niet dus)
Toch blij dat ik forens op een stalen tank die gewoon van mijzelf is.
(al is een dikke fiets van de zaak natuurlijk ook wel weer leuk - maar soms even niet dus)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
Het is ook maar net hoeveel kennis ze bij Trek nederland hebben over carbon schade. Als je kijkt naar de breuk kan dit niet komen door een val partij of aanrijding. Aan de breuk is te zien dat die is ontstaan door doorbuiging van het materiaal, als daar te veel stress op komt zal die breken. Dit kan je gewoon analyseren door te kijken naar de breuk.
Ik heb 2 jaar geleden bij Trek Nederland gevraagd om de kleurcode van mijn mtb. Die wilden ze niet geven want daar zat patent op. Dus heb ik vervolgens contact gelegd met Trek in Amerika. Die gaven mij wel gewoon de kleurcode.
Dat zegt ook al veel over Trek Nederland.
Ik heb 2 jaar geleden bij Trek Nederland gevraagd om de kleurcode van mijn mtb. Die wilden ze niet geven want daar zat patent op. Dus heb ik vervolgens contact gelegd met Trek in Amerika. Die gaven mij wel gewoon de kleurcode.
Dat zegt ook al veel over Trek Nederland.
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 15946
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Ik kan over Trek Nederland wel een boompje opzetten maar ga dat hier niet doen.
Maar neem van mij aan dat het in feite een niet zo correct (en dan blijf ik heel beleefd) clubje is.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
Ze zoeken allemaal mensen daar. Misschien kun je er iets veranderen?
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/
Zelfde ervaring met Trek Nederland. Onderdelen nodig, niet te leveren via LBS, vraag aan Trek Nederland leverde als antwoord op dat ik het maar moest uitzoeken. Trek USA benaderd en die vonden het belachelijk (if you would live here i'd send it to you for free). Vervolgens een boze chef van Trek NL aan de telefoon dat hij gebeld was door Trek USA om het te regelen maar dat hij dat sowieso toch niet ging doen, ik moest het maar lekker zelf uitzoekenSymen schreef: ↑04 okt 2021 13:58 Het is ook maar net hoeveel kennis ze bij Trek nederland hebben over carbon schade. Als je kijkt naar de breuk kan dit niet komen door een val partij of aanrijding. Aan de breuk is te zien dat die is ontstaan door doorbuiging van het materiaal, als daar te veel stress op komt zal die breken. Dit kan je gewoon analyseren door te kijken naar de breuk.
Ik heb 2 jaar geleden bij Trek Nederland gevraagd om de kleurcode van mijn mtb. Die wilden ze niet geven want daar zat patent op. Dus heb ik vervolgens contact gelegd met Trek in Amerika. Die gaven mij wel gewoon de kleurcode.
Dat zegt ook al veel over Trek Nederland.
Sindsdien 2 nieuwe fietsen en hoewel ik mijn Madone nog echt super vind komt er geen Trek meer bij, vanwege Trek NL dus.
Vind het wel heel knap dat je dat zo kunt zien. Stuur de topic starter even jouw wetenschappelijk onderbouwde analyse dan kan hij dat gebruiken.Symen schreef: ↑04 okt 2021 13:58 Het is ook maar net hoeveel kennis ze bij Trek nederland hebben over carbon schade. Als je kijkt naar de breuk kan dit niet komen door een val partij of aanrijding. Aan de breuk is te zien dat die is ontstaan door doorbuiging van het materiaal, als daar te veel stress op komt zal die breken. Dit kan je gewoon analyseren door te kijken naar de breuk.
Ik ben geen expert maar het lijkt mij juist extreem lastig om aan de hand van een foto achteraf onderbouwd vast te stellen hoe een breuk is ontstaan.
Je kunt het zien aan de bovenste carbon schilfer, deze staat licht omhoog.
Je hebt hier een staande achtervork deze kan doorbuigen bijvoorbeeld als je van een stoepje afrijdt. Als iets doorbuigt dan ontstaat er stress op het materiaal. Bij een doorbuiging krijg je verschillende krachten op het materiaal. Aan de bolle kant zal het materiaal uitrekken en aan de holle kant samendrukken.
Hier kun je dus zeggen dat het carbon aan de bolle kant is gaan breken en dat het aan de holle kant is gaan samendrukken. Maar aangezien carbon een stijf materiaal is zal het nauwelijks samendrukken. Dat is dan ook de reden dat je dat die carbon schilfer licht omhoog ziet staan omdat het niet kon samendrukken. En daaraan kun je ook zien van welke kant de stress (buiging) op het materiaal is geweest.
Daarnaast kan het ook zijn dat er een klein luchtbelletje in het carbon heeft gezeten waardoor het op die plek snel brak.
Mocht er wel gevallen zijn met de fiets dan zal er bijna altijd een beschadiging op de derailleur zichtbaar zijn.
Je hebt hier een staande achtervork deze kan doorbuigen bijvoorbeeld als je van een stoepje afrijdt. Als iets doorbuigt dan ontstaat er stress op het materiaal. Bij een doorbuiging krijg je verschillende krachten op het materiaal. Aan de bolle kant zal het materiaal uitrekken en aan de holle kant samendrukken.
Hier kun je dus zeggen dat het carbon aan de bolle kant is gaan breken en dat het aan de holle kant is gaan samendrukken. Maar aangezien carbon een stijf materiaal is zal het nauwelijks samendrukken. Dat is dan ook de reden dat je dat die carbon schilfer licht omhoog ziet staan omdat het niet kon samendrukken. En daaraan kun je ook zien van welke kant de stress (buiging) op het materiaal is geweest.
Daarnaast kan het ook zijn dat er een klein luchtbelletje in het carbon heeft gezeten waardoor het op die plek snel brak.
Mocht er wel gevallen zijn met de fiets dan zal er bijna altijd een beschadiging op de derailleur zichtbaar zijn.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
Op basis van mijn ervaring zou ik dit onder impact schade scharen. De breuk is simpelweg te plaatselijk. De achtervork is een kwetstbare plek bij elke frame (valschade/impact van van achteren/opzij) terwijl dat deel van het frame qua belasting juist heel weinig hoeft te doorstaan (zelf als de staande vorken worden verwijderd is het frame nog bereidbaar, daar heeft Cervelo ooit eens het bewijs voor geleverd). Heb in het verleden een aantal op exact dit plek gebroken/gesneuvelde frames een tweede leven gegeven door de breuken recht af te zagen, de twee helften met een ingelijmd aluminium pijpje te verbinden en het geheel met epoxy glad af te werken. Frames zijn daarna nog heel lang gebruikt en eentje (Colnago C40) wordt nog steeds gebruikt.