Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Kraak derailleurkabel

Gebruikersavatar
frankdewildt
Forum-lid
Berichten: 44
Lid geworden op: 28 jul 2010 15:06
Locatie: Nederasselt

Gebruikersavatar frankdewildt 25 sep 2021 23:34

Ik ben op fietsvakantie in buitenland en na het in elkaar zetten van de fiets hoor ik ineens een kraak als je het stuur draait. Ben er al achter dat het de derailleurkabel is die kraakt. Weet iemand hoe dat te verhelpen is? Had daar in Nederland geen last van.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 26 sep 2021 06:57

Buitenkabels, rem en derailleur, die langs elkaar schuren? de loop wat aanpassen...? Wat smeren....?

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2248
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 26 sep 2021 08:26

Ook wel eens gehad, het bleken de strengen te zijn van de derailleurkabel die in de kabelstop schuren. Meestal een oude kabel waarbij het buitenste plastic omhulsel inmiddels ontbreekt op de laatste 0,5cm. Plus roest. De oplossing toen was het vervangen van de buitenkabel. Je kunt hem ook 1cm inkorten maar meestal is dat uitstel van excecutie, en bovendien, alles ligt los, hoeveel moeite extra is het dan nog hem maar helemaal te vervangen. Onderweg zou een lik vet in de kabelstop (tijdelijk) kunnen helpen. Ik probeer ook te bedenken waarom je het nu pas hoort na het in elkaar zetten van de fiets op fietsvakantie, het kan zijn (...) dat de buitenkabel nu iets gedraaid zit tov wat hij gewend was waardoor er spanning op komt. Ofzo.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 26 sep 2021 18:18

Bij een FM naar binnenrijden en je met het bovenstaande van Woefdram en Klimmer laten helpen. Ben je de landstaal van je vakantieland voldoende machtig?

Plaats reactie