Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Hoeveel binnenbandjes neem je mee?

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 24 sep 2021 07:09

Ik heb altijd 1 Tubolito bij me onderweg, standaard in het zadeltasje (I know).
Afgelopen week zowel voor als achter tegelijk lek gereden. Er was blijkbaar een bierfles op straat kapot gegooid en ik jaste er met 35+ doorheen. Tsja, donker glas, donkere weg, fietslamp op 50% en dus niet gezien.
Gelukkig kon ik iemand bellen om me op te halen, voor en achter waren 4-5x lek geprikt. Met 2x biba hád ik me kunnen redden, in 30 jaar fietsen nooit zó erg lek gereden.

Wat doen jullie?
Dogma F

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8446
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 24 sep 2021 07:13

Met groep op pad of kort ritje 1 ,solo lange rit 2 en heb altijd plakkers bij mij.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
ceon
Forum-lid
Berichten: 633
Lid geworden op: 19 jan 2008 15:09

Gebruikersavatar ceon 24 sep 2021 07:29

Geen enkele moeite met een zadeltasje. Altijd standaard 2 binnenbandjes bij me. En een pompje aan de bidonhouder.
Geef graag toe als ik ongelijk heb, maar dat komt eigenlijk nooit voor. :D

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5698
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 24 sep 2021 07:30

Altijd twee BiBa's mee.
Het is me al twee keer gebeurt dat ik ze allebei nodig had en daardoor thuis kon komen.
Eén keer had ik zelfs aan twee te weinig.
Voor twee butyl biba's heb je natuurlijk wel een iets grotere zadeltas nodig, ;)

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 24 sep 2021 07:37

Ik heb er altijd 2 bij (al is dat met tubeless nu niet echt meer nodig) en 2 CO2-bommekes.

Maar zelfs dan kan het nog pech zijn. 1 keer gehad dat ik 4 keer lek reed op 1 rit (nagel, stuk glas, steentje en ontplofte binnenband) en dat met een Speci Sworks Turbo waar slechts 1000km op stonden (in de winter, de weg was nat) en dan kan je bellen natuurlijk.

Het was de druppel die ervoor zorgde dat ik toch tubeless heb geprobeerd. In 1 van de eerste ritten met tubeless ben ik door glas gereden (lek, melk dichte het lek, niet moeten pompen), een duimspijker (lek, moeten stoppen om de duimspijker eruit te halen, niet moeten pompen) en dan nog een nagel (lek, moeten stoppen om de nagel eruit te halen, niet moeten pompen) al bij al een succes dus. Toen ik thuis kwam was de band wel redelijk zacht maar er was mee te rijden. (het was ook een natte, koude winterdag)
Afbeelding

meuk
Forum-lid
Berichten: 1099
Lid geworden op: 06 sep 2010 14:58

meuk 24 sep 2021 07:48

Ook altijd 2 en wat plakkers (super patch). Is tot nu toe altijd voldoende geweest 😀

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 24 sep 2021 08:04

1 biba. Nooit meer.
En het is ook wel eens mis gegaan. Dan wordt het een gevalletje call of shame, of een trein of lopen.

Na een lek onderweg stop ik, indien mogelijk, bij een lbs voor een nieuw bandje
Live fast; die young. mijn blog

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3072
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 24 sep 2021 08:48

1 binnenbandje en een paar plakkertjes die zonder solutie plakken. Heb je aan een klein zadeltasje genoeg. Na twee of drie jaar vervang ik de meestal ongebruikte plakkertjes zekerheidshalve. Heb volgens mij maar 1x zo'n plakkertje moeten gebruiken, maar bij echte calamiteiten heb je toch wat meer reserve dan met een extra binnenband en het neemt bijna geen ruimte in. Je kunt de plakkertjes ook aan de binnenkant van je buitenband gebruiken bij een grote snee in de zijkant of loopvlak van je band.

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1462
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 24 sep 2021 08:55

1 latex bandje en een klein setje zelf klevende plakkers.
Ik rijd gemiddeld 1x per jaar lek, en meestal is dat een leeg loper/klein gaatje, dat is wel sinds ik latex binnenbanden rijd en iedere schoonmaak actie de banden check op steentjes

En dat glas of nageltjes of doorns tja dat is shit.

De enige keer dat ik plakkertjes nodig had was toen ik, na het eerste lek de doorn niet had verwijdert uit mn buitenband, vergeten en groepsdruk, was ook gelijk het laatste ritje met die groep...... :p

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 24 sep 2021 08:56

Plakkers heb ik ook altijd bij me. Het was een combinatie van factoren dat ik me heb laten ophalen.
Redelijk dicht bij werk en collega, veel werk om te plakken, geen CO2 patronen meer (3 stuks verbruikt), veel tijd verloren al en dan is de "hap" uit de dag niet meer zinvol en is de beller sneller.
Hád ik een pomp gehad (of ergens kunnen lenen) én voldoende tijd gehad, dan had ik 1 biba gerepareerd of in de buurt een nieuwe gekocht.
Dat is gel*l achteraf en had ik vooraf op orde moeten hebben......

Gisteren is mijn Lezyne PocketDrive pompje binnengekomen, past prima in het zadeltasje. Houd zelfs plaats over want ik hoef niet meer 3x CO2 patroon mee te sjouwen incl inflator. Handpompje is iets minder zwaar als 1 CO2 patroon (scheelt 12 gram). En pompen gaat weliswaar niet zo vlot als metCO2, maar snel genoeg naar mijn behoefte.
Dogma F

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2848
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 24 sep 2021 09:01

TL@ schreef: 24 sep 2021 07:37 Ik heb er altijd 2 bij (al is dat met tubeless nu niet echt meer nodig) en 2 CO2-bommekes.

Maar zelfs dan kan het nog pech zijn. 1 keer gehad dat ik 4 keer lek reed op 1 rit (nagel, stuk glas, steentje en ontplofte binnenband) en dat met een Speci Sworks Turbo waar slechts 1000km op stonden (in de winter, de weg was nat) en dan kan je bellen natuurlijk.

Het was de druppel die ervoor zorgde dat ik toch tubeless heb geprobeerd. In 1 van de eerste ritten met tubeless ben ik door glas gereden (lek, melk dichte het lek, niet moeten pompen), een duimspijker (lek, moeten stoppen om de duimspijker eruit te halen, niet moeten pompen) en dan nog een nagel (lek, moeten stoppen om de nagel eruit te halen, niet moeten pompen) al bij al een succes dus. Toen ik thuis kwam was de band wel redelijk zacht maar er was mee te rijden. (het was ook een natte, koude winterdag)
Waar fiets jij in godsnaam???!!!? :shock:

Ik heb 2 tubolitos in mijn zadeltasje. Een voor maat 650b en een voor maat 700c. Ik rijd met twee wielsets, tubeless. 650b in het bos en 700c op de weg. Dan kan ik beide meenemen en niet over nadenken.
Verder een minipomp aan mijn bidonhouder, 2 Co2 patronen, plakkers (die zijn erin blijven liggen van toen ik nog butyl bibas bij me had, maar misschien kan ik ooit iemand anders blij mee maken). Oh ja, en een Dynaplug met een dikke en een dunne plug.
Wat ik nog moet regelen is een boot dinkie om een grotere scheur te kunnen stutten. Maar eigenlijk denk ik, dat als het zover is, ik een treintje naar huis pak of iemand bel.

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 24 sep 2021 09:33

Ik heb 1 bandje bij me. Heb al jaren niet meer lek gereden. <klopt af>). Ik zie ook in de groepen waar ik mee op pad ga, nauwelijks nog lekke banden. En als het toch voor komt is dat of omdat mensen te lang door gaan op een versleten band, of niet op Conti's of Schwalbes rijden. De kans op dubbellek tijdens een solorit acht ik daarom verwaarloosbaar klein. Als het toch gebeurt, dan moet ik maar die call of shame maken.

Plaats reactie