Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Hoeveel binnenbandjes neem je mee?

RonaldH76
Forum-lid
Berichten: 668
Lid geworden op: 26 mar 2016 23:14
Locatie: Hogtown

RonaldH76 29 sep 2021 21:33

Heb normale binnenbandjes, geen duur tubolitospul.

Als ik licht wil fietsen ga ik vooraf naar de wc...
Apex Aerodyne Ultegra Di2 - Scope R5 disc
Canyon Grizl 7 Suspension - Quasar QS45 disc

LVteS
Forum-lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 16 dec 2021 22:41

LVteS 25 jan 2022 19:44

1 binnenband, 2 co2 cilinders en 1 busje zefal repair spray. Al jaren geen lekke band gehad, maar ik vervang dan ook liever snel van te voren binnen- en buitenband dan dat ik ergens in de november regen een bandje sta te wisselen.

Bosui
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 05 jan 2021 19:38

Bosui 26 jan 2022 10:48

Toen ik een aantal jaar geleden begon met wielrennen, hoorde ik van verschillende wielrenners "CO2 patronen is het, pompjes zijn groot, pompen duurt lang etc".
Toch wel een aantal keer lek gereden. Een keer alleen maar plakkers mee, geen nieuwe biba, dus moest lek wel vinden. Was lastig zonder pomp, zonder dat er makkelijk veel lucht in de band gaat zonder patronen te verspillen. Bleek later ook nog eens dat de tube solutie opgedroogd was. Uitendelijk in de regen midden in de polder maar gaan aanbellen bij een paar huizen in de hoop dat er iemand nog solutie en een pomp had, want laatste patroon gebruikt in de hoop dat ik nog de volgende LBS zou halen. Achteraf wel goed gekomen, kreeg ook nog een kop koffie bij een aardige bewoner, waar ik ook wat solutie en een pomp kon lenen.

Conclusie voor mij? Geen CO2 patronen meer. Ook zonde van het materiaal, al die lege patronen moet je weer weggooien. Je bent telkens maar gebonden aan een gelimiteerd hulpmiddel. Een klein Lezyne pompmje inclusief slangetje gekocht en al een aantal keer gebruikt. Oppompen duurt helemaal niet zo lang. Nu heb ik standaard genoeg nieuwe plakkers mee, altijd een nieuwe tube solutie naast al een geopende, zodat in het geval die laatste opgedroogd is ik een nieuwe kan pakken. In plaats van bij lek rijden meteeneen nieuwe biba erin doen, eerst de oude biba aantal keer plakken tot die echt op is. Het is best wel zonde om een lekke biba meteen weg te gooien terwijl die best nog duizenden kilometers mee kan gaan als je 'm plakt. Een beetje zuinig zijn op grondstoffen is niet een slechte keuze. Scheelt ook gelijk weer in je portomonee ;)

Beste uitgave de afgelopen jaren aan fietsaccessoires zijn, naast goede navigatie, toch wel die pomp en de Topeak Ratchet Rocket lite DX+ multitool. Na gekloot met een standaard multitool (die dingen zijn zo verrekte onhandig) gewoon een kleine ratel inc bitsetje. Het gewicht is het ook niet. Nu alleen nog een lichtgewicht,klein volume casettetool zodat ik gebroken spaken kan repareren als ik weer eens in de middle of nowhere ben, en dan kan ik in principe alle reparaties wat ik nodig ben onderweg doen.

Ik fiets ook op alle tijdstippen van de dag, en om 4 uur ' s nachts tijdens een 250km rit wil ik ook niet de call of shame maken. Een beetje voorbereid op pad is nu toch wel het minimale wat ik wil zodat ik gewoon door kan rijden. Scheelt een hoop frustratie. Alhoewel, de zonsopgang in de duinen bij Petten aan Zee zien omdat ik twee uur moest wachten tot de LBS open ging zodat die een gebroken spaak tijdens een 300km bikepack tochtje kon repareren was wel mooi om te zien.
Trek Checkpoint ALR 5

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5353
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 26 jan 2022 11:03

Gebroken spaken onderweg willen repareren. Dat is toch echt alleen op een ver van huis fietsvakantie nodig. In alle andere gevallen span je hooguit twee spaken aan de breukkant iets meer aan om een rijdbaar wiel te maken, wanneer de slag te heftig is. En overal in europa zijn er wel fietsenmakers die je nog wel tegenkomt. Ik breek overigens echt vrijwel nooit een spaak. Bij goed gespaakte wielen gebeurt dat gewoon vrijwel niet. De laatste spaakbreuk bij mij was vijf jaar geleden en dat was gewoon een echt slecht wiel. Dus tenzij je in Oezbekistan in de woestenij fietst lijkt me dat een beetje onzin om je op voor te bereiden met een Cassettesleutel.

En ik waardeer je poging om dingen te repareren. Steek er nou maar een nieuwe in een repareer de andere thuis, of op vakantie bij je tent. Dat geeft een stuk meer rust in plaats van langs de weg te moeten prutsen met plakkers.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Bosui
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 05 jan 2021 19:38

Bosui 26 jan 2022 11:33

thestudent schreef: 26 jan 2022 11:03 Gebroken spaken onderweg willen repareren. Dat is toch echt alleen op een ver van huis fietsvakantie nodig.
Laat dat nu net zijn wat ik komende zomer gedurende twee á drie maanden wil gaan doen ;) Zoveel fietsenmakers vind je in noord-noord Scandinavië niet. Of daar wil ik in ieder geval niet op hoeven te vertrouwen.
thestudent schreef: 26 jan 2022 11:03 De laatste spaakbreuk bij mij was vijf jaar geleden en dat was gewoon een echt slecht wiel
Intussen zelf een wielset gespaakt die zonder problemen al flink wat kilometers heeft gezien, iig meer dan de standaard wielset die bij de fiets nieuw kwam. Twee spaakbreuken in 3 maanden tijd was toch teveel van het goede en een teken voor iets anders.. Maar je weet maar nooit bij een wiel.
thestudent schreef: 26 jan 2022 11:03 Steek er nou maar een nieuwe in een repareer de andere thuis, of op vakantie bij je tent.
Dat wissel ik inderdaad een beetje af. Of onderweg (als het een beetje prima weer is), of thuis/tent als het donker wordt/regen/kou.
Trek Checkpoint ALR 5

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27462
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 26 jan 2022 12:02

Ik ben aan het overwegen helemaal geen binnenbandjes meer mee te nemen. Met tubeless en een plug erbij als nood heb ik ze simpelweg niet nodig gehad de laatste ca. 30.000 km...

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12485
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 26 jan 2022 17:05

Ja het moet met de racer wel gek gaan wil je een tubeless band zo mollen dat je er met pluggen en vloeistof niet mee thuis komt.
Dan is ook meteen de vraag of een biba wel gaat werken......

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2099
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 26 jan 2022 23:05

Ik neem sinds enige tijd standaard 2 biba's mee. Zomer 2021 twee lekke banden in 1 klap, en flink lek ook nog. Lag ws glas op de weg....
Destijds heb ik nog 1 Biba en 3 patronen bij me, zelden nodig en ook de max van wat ik ooit nodig had. Dus nog 1 tubolito erbij en kleine handpomp ipv CO2.
Op de gravelbike rij ik tubeless met melk, heb plugs en 2x Biba bij me. Denk dat dat iets overdreven is....
Dogma F

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 27 jan 2022 08:38

Bosui schreef: 26 jan 2022 11:33 Laat dat nu net zijn wat ik komende zomer gedurende twee á drie maanden wil gaan doen ;) Zoveel fietsenmakers vind je in noord-noord Scandinavië niet. Of daar wil ik in ieder geval niet op hoeven te vertrouwen.
Ik weet het, het is mijn vreemde brein maar ik moet opeens aan deze legendarische aflevering van "ik vertrek" denken: https://www.npostart.nl/ik-vertrek/15-1 ... OS_1338884

Maar goed, ik geloof dat deze fietsenmaker niet eer bestaat :-)
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5018
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 27 jan 2022 09:11

Ik neem vaak 2 biba's mee (1 in tasje en een kleine in mijn achterzak) en rij praktisch nooit lek, maar afgelopen zondag toevallig 1 mee en gelijk 2x lek. Dus wijze les, als je altijd 2 meeneemt, niet opeens 1 mee nemen. Dat is de goden verzoeken. :mrgreen:

kopjethee
Forum-lid
Berichten: 541
Lid geworden op: 23 mar 2015 13:30

kopjethee 27 jan 2022 09:28

@rikkert, alleen het voorstukje beloofd al weinig goeds :lol: :lol:

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 27 jan 2022 09:40

kopjethee schreef: 27 jan 2022 09:28 @rikkert, alleen het voorstukje beloofd al weinig goeds :lol: :lol:
Je moet echt de hele aflevering kijken. Le-gen-da-risch ..... Dit is echt mijn all time favourite in de serie.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Plaats reactie