Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Shimano Acera

fronteradriver
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 sep 2021 17:05

fronteradriver 03 sep 2021 17:12

Ik heb onlangs een fiets (MBM) gekregen van een buurman. Er zit een heel goedkope 6 speed revoshift op met een SIS derailleur.
Ik heb nog een Acera derailleur liggen. Zou dat werken met een 6 speed?
Shimano raadt een Tourney aan voor 6/7speed. En acera zou 7/8/9 speed zijn..
Als het freewheel en de ketting versleten zijn, stap ik wel over naar een 7 speed
Ik ga die fiets gebruiken voor woonwerk in de winter (10km)

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 03 sep 2021 22:29

Het zal wel werken, maar je moet uiteraard met de boutjes de uiterste standen bijstellen. Een zes speed betekent een schroefpignon: geen cassette. Dus het is geen kwestie van een 7 speed cassette te plaatsen. Ander achterwiel met cassettenaaf nodig. Afhankelijk van de uitvalmaat van het frame (126mm?) kun je,, soms met wat uitbuigen (stalen frame?) ook moderne wielen met naven (=130mm) gebruiken. Al bestaan ze: een 7v schroefpignon (als je de oude er al af krijgt) is een regelrechte afrader. Assen staan bekend voor het doormidden breken. Acera is 2 kwaliteiten beter dan Tourney. Oudere schroefpignons gaan veel langer mee dan de ketting. Dus die moet je in gaten houden.

fronteradriver
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 sep 2021 17:05

fronteradriver 04 sep 2021 11:18

Het frame is van aluminium. Maar buigen zal niet nodig zijn. Daar passen ongetwijfeld moderne wielsets in. Ik weeg wel 130 kg + kledij + rugzak met eten...dus de high-end wielsets werken niet voor mij...
Maar voor een reserve/winter fiets wil ik het ook een beetje goedkoop houden. Een 6 speed is wel voldoende voor mijn gebruik.
Maar ik ga zeker die acera-drailleur monteren. Ik heb die toch liggen..
Misschien ga ik in de toekomst nog een racestuur monteren...maar eerst een 6 speed controller vinden die op een racestuur past.

Plaats reactie