Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Tubeless carbon velg opgeblazen bij 3 bar, twijfels over set-up

chrisfietst
Forum-lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 17 jun 2021 18:40

chrisfietst 28 aug 2021 13:24

Heb de sprong in het diepe genomen en een lading carbon uit China over laten komen, waaronder een setje semi-hoge carbon tubeless-ready velgen.

Om de band wat netter in de velg te leggen voor ik de sealant toevoeg, heb ik de band een beetje opgepompt. Bij zeer lage druk (max 3 bar, misschien nog wel minder) klapte en scheurde de velg. De scheur zit op een plek waar geen druk zou moeten staan, achter het tubeless tape.

Toen pas zag ik na het verwijderen van de band dat het tubeless tape scheef zat, waardoor er schijnbaar (veel) lucht naar de spaken kon lekken. Dan zou het point of failure nog steeds niet de velg zelf moeten zijn, en al helemaal niet bij 3 bar.

Omdat ik nog met ze in gesprek ben over de afwikkeling laat ik het bedrijf in kwestie even achterwege, maar het is op te maken uit mijn postgeschiedenis. Overigens lijken ze tot nu toe voornemens om me een nieuwe velg op te sturen, dus dat is fijn. Het andere wiel houdt zonder problemen 6 bar, maar ik wil dit niet nog eens meemaken.

het andere wiel had ik ook kort opgepompt voor de sealant, geen problemen. Dit wiel houdt (met sealant en hetzelfde tape) zonder problemen 6 bar, maar na deze ervaring wil ik zeker weten dat ik het straks zo goed mogelijk doe.

Dit 'tape' plakt namelijk helemaal niet, waardoor ik me afvraag of ik er niet beter nog een laagje schwalbe of muc-off tubeless tape kan plakken? Als ik dit doe, zal ik dan het meegeleverde tape / lint laten zitten en er overheen tapen? Dit tape aanbrengen over het schwalbe / muc-off tape heen? Of juist helemaal achterwege laten en alleen schwalbe / muc-off?

Op dit moment zit er al sealant in het andere wiel en is de band op druk. Is de sealant op te vangen / te herbruiken? Moet ik alle sealant verwijderen als ik opnieuw ga tapen?


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 28 aug 2021 16:53

Is dit wel tubeless velgtape? 🤔

chrisfietst
Forum-lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 17 jun 2021 18:40

chrisfietst 28 aug 2021 17:59

Twijfel ik nu inderdaad over. Met sealant is het in ieder geval wel dicht.

Jac
Forum-lid
Berichten: 1659
Lid geworden op: 27 jul 2011 19:43
Locatie: Veenendaal

Jac 28 aug 2021 19:15

Zat dit er al niet in , voor je de band er op legde . Kan toch bijna niet dat dit door 3 bar veroorzaakt wordt.
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Blauw
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Grijs

chrisfietst
Forum-lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 17 jun 2021 18:40

chrisfietst 28 aug 2021 19:53

Nee hij klapte echt, en luid ook. Zou inderdaad echt niet moeten, op zich fijn dat het nu gebeurd is en ik daar niet op ben gaan rijden.

hayes

hayes 28 aug 2021 20:21

Drie bar is niet veel. Ik vind dit ook bizar. Zelfs met een slechte kwaliteit velg zou die met 3 bar toch niet mogen falen?

Je moet ze de kans geven om dit deftig te regelen maar ik snap de ongerustheid over de andere velg.
Misschien ene wekje of zo laten staan, af en toe lossen en dan weer bijpompen. Al is het puur om je 'angst' weg te nemen.

Sowieso zou ik ook wel compensatie vragen omdat je iemand moet zoeken die de velg weer gaat spaken.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5385
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 28 aug 2021 20:28

Als dit al tubeless tape is is het ook een zeker bijna 3mm te smal. Het moet helemaal van bead tot bead lopen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Swedish Chef
Forum-lid
Berichten: 1263
Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
Locatie: Enschede

Swedish Chef 28 aug 2021 22:08

Meer dan vervelend, ik hoop voor je dat de verkoper het netjes regelt.

Wat je op de foto hebt gezet lijkt mij ook geen tubeless tape.
Je stelt in je openingspost ook nog wat andere vragen.

Hergebruiken van sealant uit het voorwiel zou technisch wel lukken, maar kan wel gesmeer worden. Als je het echt wilt dan kan je een spuit gebruiken waarmee je de sealant opzuigt als je de band voorzichtig aan 1 kant hebt losgemaakt. Bedenk wel dat wat je overhoudt minder is dan de hoeveelheid die je eerst in het wiel gedaan hebt, misschien moet er nog wat bij. Ik zou het niet doen, gewoon nieuwe sealant er in.

Een laag tape over de huidige laag aanbrengen zou ik zeker niet doen. Hou het netjes en simpel. Gewoon alles er uit en af halen, goed schoonmaken, velgbed goed ontvetten en een laag nieuw tape van de juiste breedte er in plakken.

abdr
Forum-lid
Berichten: 565
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 28 aug 2021 23:33

Dit is geen tubeless compatibel velgprofiel. Je mist de twee "shelfs" die de band op zijn plaats houden na het ploppen. Met dit profiel blijft de band niet op zijn plaats zitten als hij druk verliest, en kan je hem dus niet repareren zonder compressor of drukvat.

DT Swiss R500 db velg met twee horizontale "shelfs" waar de hieldraad op rust, zelfs zonder druk
DT Swiss R500 db velg met twee horizontale "shelfs" waar de hieldraad op rust, zelfs zonder druk

hayes

hayes 29 aug 2021 07:28

Afbeelding

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27568
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 29 aug 2021 10:04

Koop in ieder geval geen DT of Schwalbe tubeless tape. Beide plakken voor geen meter.

Gewoon TESA 4289 pakken. Nog goedkoper ook.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5880
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 29 aug 2021 11:18

chrisfietst schreef: 28 aug 2021 13:24 Heb de sprong in het diepe genomen en een lading carbon uit China over laten komen, waaronder een setje semi-hoge carbon tubeless-ready velgen.
Deze velgen zijn NIET tubeless ready, zie eerdere commentaren over het juiste profiel.!
Verder is de velgtape ook niet geschikt om de velg tubeless geschikt te maken wat met geschikte tubelesstape (bijv. Schwalbe) op de volledige breedte van de velg wel kan.
Doordat de velgtape niet goed is aangebracht heb je bij het op druk zetten de lucht laten ontsnappen via de spaakgaten naar het gedeelte onder de velg welke niet geschikt is om meer dan 3 bar vast te houden waardoor deze is uitgescheurd net onder het velgprofiel nabij de remrand. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Plaats reactie